اسناد تجاوز جنسی رومن پولانسکی منتشر می‌شود

اسناد موجود در پرونده تجاوز جنسی این کارگردان مشهور پس از ۴۵ سال، در دسترس عموم قرار می‌گیرد

پولانسکی در سال ۱۹۷۷ به رابطه جنسی غیرقانونی با یک فرد خردسال اعتراف کرد اما قبل از برگزاری دادگاه، از ایالات متحده گریخت-VALERY HACHE / AFP

دفتر دادستانی منطقه لس‌آنجلس اعلام کرد که دیگر با انتشار متن پرونده تجاوز جنسی رومن پولانسکی مخالفت نخواهد کرد تا پرونده تجاوز ۴۵ سال پیش این فیلمساز دوباره بررسی شود.

به گزارش بلومبرگ، جورج گاسکون روز سه‌شنبه اعلام کرد که دادستانی موضع خود را تغییر داده است و اجازه می‌دهد رونوشت‌های مربوط به راجر گانسون، معاون دادستان سابق منطقه در این پرونده، در دسترس عموم قرار گیرد. در پی این تصمیم و به فاصله یک روز، یک دادگاه استیناف در ایالات متحده اعلام کرد که اسناد کلیدی مربوط به پرونده رومن پولانسکی می‌تواند دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

پولانسکی در اوت ۱۹۷۷ به یکی از اتهام‌ها مربوط به رابطه جنسی با یک فرد زیر سن قانونی اعتراف کرد اما قبل از برگزاری جلسه دادگاه، از ایالات متحده به فرانسه گریخت و از آن زمان تاکنون در خارج از آمریکا زندگی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گاسکون گفت که این تصمیم پس از دریافت نامه‌ای از سامانتا گیمر، قربانی این پرونده که سال‌ها دنبال به سرانجام رساندن این پرونده بوده، گرفته شد. سامانتا ۱۳ ساله بود که پولانسکی به تجاوز جنسی به او اعتراف کرد.

دفتر دادستانی نامه‌ای را منتشر کرد که در ۲۰ ژوئن از گیمر گرفته بود. در این نامه، او درخواست می‌کرد که رونوشت‌ها از مهروموم خارج شوند و دفتر دادستانی به پرونده «نگاهی تازه» داشته باشد و درباره تخلف‌های قضایی ادعایی تحقیق کند.

گاسکون افزود: «دادگاه‌ها ‌این پرونده را یکی از طولانی‌ترین ماجراها در تاریخ عدالت کیفری کالیفرنیا توصیف کرده‌اند. این دفتر سال‌ها با انتشار اطلاعاتی که قربانی و مردم حق دارند درباره آن‌ها بدانند، مخالفت کرده بود اما پس از بررسی دقیق خواسته‌های قربانی، شرایطی منحصربه‌فرد و غیرعادی به پاسخگویی مشروط او [پولانسکی] منجر شد و به دلیل تعهد به شفافیت و پاسخگویی به عموم در سیستم قضایی، دفتر من تشخیص داد که به نفع عدالت است که با باز شدن مهروموم این رونوشت‌ها موافقت کند.»

گاسکون تاکید کرد اگرچه پولانسکی که با فیلم‌هایی مانند «پیانیست» و «محله چینی‌ها» شناخته می‌شود، همچنان از چنگال عدالت می‌گریزد و باید خود را به دادگاه عالی منطقه لس‌آنجلس تسلیم کند تا محاکمه شود.

بیشتر از جهان