دی‌ان‌ای ماقبل تاریخ شواهدی از دورگه‌های باستانی «خرس‌ پیزلی» نشان می‌دهد

گرمایش زمین دو گونه خرس قطبی و قهوه‌ای را به هم نزدیک‌تر کرده است

طی چند دهه گذشته، دمای گرمتر ناشی از بحران اقلیمی این دو گونه را بیشتر در تماس با هم قرار داده و گاهی باعث به وجود آمدن خرس‌های دورگه‌ «پیزلی» شده‌ است-Canva

دندان یک خرس قطبی بسیار قدیمی دیدگاه جدیدی در مورد تاریخچه مختلط خرس‌های قطبی و خرس‌های قهوه‌ای آشکار کرده است.

پژوهشگران از دی‌ان‌ای (DNA‌) دندانی که در فک یک خرس قطبی ۱۳۰ هزار ساله قرار داشت، برای پیگیری تاریخچه ژنتیکی این دو گونه استفاده کردند و به جزئیات جدیدی مبنی بر این‌که هم‌آمیزی آن‌ها ممکن است تکاملشان را شکل داده باشد دست یافتند.

طی چند دهه گذشته، دمای گرمتر ناشی از بحران اقلیمی این دو گونه را بیشتر در تماس با هم قرار داده و گاهی باعث به وجود آمدن خرس‌های دورگه‌ «پیزلی» شده‌ است. شارلوت لیندکویست، زیست‌شناس فرگشتی از دانشگاه بوفالو به ایندیپندنت می‌گوید درک واکنش حیات وحش به تغییرات در گذشته، می‌تواند به ما کمک کند که واکنش آن را در آینده بفهمیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌پرسد: «در حالی که به دورانی پر از دگرگونی وارد می‌شویم، [مانند] تغییرات اقلیم جهانی، واقعا چه اتفاقی برای گونه‌هایی که اکنون می‌شناسیم خواهد افتاد؟»

این تیم دی‌ان‌ای خرس‌های قطبی و خرس‌های قهوه‌ای امروزی (که همچنین به خرس‌های گریزلی معروف‌اند) و همچنین دی‌ان‌ای موجود در فک خرس قطبی ماقبل تاریخ، حیوانی که بین ۱۱۵ هزار تا ۱۳۰ هزار سال پیش در مجمع‌الجزایر نروژی اسوالبارد زندگی می‌کرد را تجزیه‌وتحلیل کردند.

طبق این اطلاعات، آن‌ها توانستند روابط ژنتیکی بین این دو گونه را برای مدتی بررسی کنند تا از تاریخچه تکاملشان سر در بیاورند. این نتایج روز دوشنبه در شرح مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد.

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که این دو خرس حدود ۱.۵ میلیون سال پیش به گونه‌های مجزا تقسیم شده‌اند، در حالی که خرس‌های قطبی، شمالگان سردتر و یخ‌زده‌تر را اشغال کردند، خرس‌های قهوه‌ای در عرض‌ جغرافیایی پایین‌تر و گرم‌تری مشغول زندگی شدند.

اما این مطالعه نشان می‌دهد که بعد از این تقسیم‌بندی، هم‌آمیزی متوقف نشده است، زیرا هم خرس‌های قطبی و هم خرس‌های قهوه‌ای شواهدی از ژن‌های به ارث رسیده از گونه‌های دیگری را نشان می‌دهند.

دکتر لیندکویست می‌گوید مطالعات قبلی نشان می‌دهد که ژن‌ها واقعا فقط از خرس‌های قطبی به خرس‌های قهوه‌ای منتقل شده‌اند، نه برعکس - اما مطالعه آن‌ها نشان می‌دهد که ژن‌ها بیشتر در جهت دیگر منتقل می‌شوند، یعنی از خرس‌های قهوه‌ای به خرس‌های قطبی.

او اضافه می‌کند این می‌تواند مربوط به هم‌آمیزی امروزی خرس‌های قطبی و قهوه‌ای باشد.

دکتر لیندکویست می‌گوید اگر این دو گونه بیشتر هم‌آمیزی کنند ژن‌های «جامع» بیشتری را می‌توان دید که از خرس‌های قهوه‌ای وارد تبار ژن‌های «خاص» خرس‌های قطبی می‌شوند - که در حد فرضیه به خرس‌های قطبی خاص‌تر کمک می‌کند تا با شرایط متغیر سازگار شوند.

دکتر لیندکویست اضافه می‌کند، اما این فقط یک فرضیه است و بحران اقلیمی احتمالا دمای جهان را سریع‌تر از آن تغییر می‌دهد که هر نوع دورگه‌ای بتواند بر بقا تاثیر بگذارد. او تاکید می‌کند که خرس‌های قطبی نیز احتمالا با فشارهای طاقت‌فرساتری ناشی از بحران اقلیمی، مانند از دست دادن زیستگاه، مواجه‌اند.

به هر حال چنین مطالعاتی می‌توانند به دانشمندان کمک کنند که بفهمند این گونه‌ها چطور ممکن است به شرایط در حال تغییر واکنش نشان دهند و افزایش اخیر «خرس‌های پیزلی» احتمالا چه معنایی برای حیوانات دارد.

دکتر لیندکویست می‌گوید: «ما در حال مطالعه کتاب‌های تاریخی هستیم تا سعی کنیم حال خود را نیز درک کنیم. این همان ایده است، فقط به دوره خیلی عقب‌تری در زمان بازمی‌‌گردد.»

© The Independent

بیشتر از علوم