هشدار درباره ادامه تهدیدهای حکومت ایران علیه برخی مقام‌های آمریکایی

یک گزارش اطلاعاتی که به‌دست یاهونیوز رسیده است، از باقی‌بودن خطر احتمالی اقدام جمهوری اسلامی به ترور مقام‌های آمریکایی در انتقام مرگ قاسم سلیمانی خبر می‌دهد

رژیم تهران بارها تهدید به انتقام از کسانی کرده است که آن‌ها را مسئول کشته‌شدن قاسم سلیمانی می‌داند- ATTA KENARE/ AFP

براساس یک گزارش اطلاعاتی مربوط به ماه ژوئن در ایالات متحده، تهدید جمهوری اسلامی علیه برخی مقام‌های فعلی و پیشین آمریکایی برای گرفتن انتقام مرگ قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همچنان ادامه دارد و خطر حملاتی در این راستا بالاست.

وب‌سایت خبری «یاهو نیوز» روز چهارشنبه، ۲۲ تیرماه، در خبری اختصاصی براساس یک گزارش اطلاعاتی که به دستش رسیده است، نوشت: «دولت ایالات متحده معتقد است که امکان دارد [جمهوری اسلامی] ایران به انتقام مرگ فرمانده ارشد نظامی و اطلاعاتی خود در بیش از دو سال پیش، به ترور مقام‌های ارشد فعلی یا پیشین آمریکا اقدام کند.» 

دولت دونالد ترامپ در ژانویه سال ۲۰۲۰ (دی‌ماه ۱۳۹۸) قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران را در یک حمله پهپادی در عراق کشت. از آن زمان تاکنون، رژیم تهران بارها تهدید به انتقام از کسانی کرده است که آن‌ها را مسئول کشته‌شدن سلیمانی می‌داند و یک‌سری تهدیدها و اقدام‌های قانونی علیه مقام‌های آمریکایی در پیش گرفته است.

به نوشته یاهونیوز، حالا همزمان به سفر جو بایدن به خاورمیانه، دولت ایالات متحده بر این باور است که همچنان خطر حمله ازسوی جمهوری اسلامی بالاست.

در گزارشی که به‌دست یاهونیوز رسیده، آمده است: «رژیم ایران برای انتقام‌ کشته‌شدن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ژانویه ۲۰۲۰، علیه تعدادی از مقام‌های ایالات متحده، کارزاری چندجانبه -ازجمله تهدید به اقدام مرگبار، اقدام‌های حقوقی بین‌المللی، و صدور حکم بازداشت و تحریم در ایران- به راه انداخته و سطح تهدید را علیه کسانی که مسئول این قتل می‌داند در داخل و خارج کشور بالا برده است.»

«مرکز ملی مبارزه با تروریسم» که گزارش اطلاعاتی مربوط به ماه ژوئن را تهیه کرده، از اظهارنظر درباره آن خودداری کرده است. «سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا» نیز به درخواست یاهونیوز برای اظهار نظر درمورد این گزارش پاسخی نداده است.

در آن گزارش اطلاعاتی آمده: «از ژانویه سال ۲۰۲۱، تهران به‌طور علنی برای انجام عملیات‌های مرگبار در داخل ایالات متحده ابراز تمایل کرده و به‌طور مداوم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین و کنت مک‌کنزی، فرمانده پیشین سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده)، را ازجمله اهداف در اولویت‌ خود برای انتقام‌گیری معرفی کرده است. اقدام‌های تلافی‌جویانه موفق احتمالا از نظر ایران، کشتن یا محاکمه یک مقام آمریکایی است که او را مسئول مرگ سلیمانی یا  از نظر رتبه و مقام، معادل او می‌داند.»

این گزارش اطلاعاتی با برچسب «انتشار عمومی مجاز نیست» (محرمانه) و «فقط برای استفاده رسمی»، در تاریخ ۱۶ ژوئن ۲۰۲۲، یعنی دو روز پس از اعلامیه رسمی کاخ سفید درباره سفر بایدن به خاورمیانه، منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن روز چهارشنبه برای اولین بخش سفر خود، در اسرائیل فرود آمد و پس از آن قرار است به‌طور مستقیم به عربستان سعودی پرواز کند.

به نوشته یاهونیوز، به نظر می‌رسد بولتن اطلاعاتی که به‌دست این رسانه رسیده است، بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر دولت بایدن برای جلب توجه‌ها به تهدید ناشی از رژیم ایران و جلب حمایت سیاست‌گذاران کنگره و دیگران باشد.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز هرچند که از اظهار نظر در مورد این سند خودداری کرده، در بیانیه‌ای به یاهونیوز گفته است که آمریکا «از شهروندان خود، ازجمله کسانی که اکنون به ایالات متحده خدمت می‌کنند و کسانی که قبلا خدمت کرده‌اند» محافظت و از آن‌ها دفاع خواهد کرد.

بولتن اطلاعاتی ماه ژوئن به‌طور گسترده در داخل دولت و در میان مجریان قانون در سراسر ایالات متحده توزیع شده است. این گزارش براساس تجزیه‌وتحلیل بیانیه‌ها و دیگر اقدام‌های رژیم ایران تهیه شده و توطئه‌های خنثی‌شده برای ترور مقام‌های دولتی، اقدام‌های قانونی و تهدیدها علیه مقام‌های مشخص ایالات متحده را شرح می‌دهد.

جامعه اطلاعاتی و نهادهای مجری قانون فدرال نگران حملات تلافی‌جویانه ایران در پاسخ به کشته‌شدن سلیمانی بوده‌اند و این نگرانی‌ها حتی به پیش از آن بازمی‌گردد.

یاهونیوز پیش‌تر گزارش داده بود که پس از مرگ سلیمانی، نگرانی‌ها از حملات تلافی‌جویانه احتمالی علیه مقام‌های دخیل در حمله به او، کنگره ایالات متجده را بر آن داشت تا ۱۵میلیون دلار برای تامین امنیت مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت و دیگران اختصاص دهد.

بهنام بن طالبلو، متخصص مسائل ایران و کارشناس ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، می‌گوید: «سلیمانی معمار اصلی سیاست منطقه‌ای ایران و مهم‌تر از آن، بافت پیونددهنده اختصاصی بین تروریست‌های خارج از کشور و تهران بود.»

او در ادامه به یاهونیوز گفت: «ضربه آمریکا به شخصیتی مانند سلیمانی، زخمی التیام‌نیافته برای بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان باقی مانده است و تهران به‌دنبال شستن خون با خون است. این واقعیت که برخی مقام‌های آمریکایی به‌دلیل تهدیدها و عملیات جمهوری اسلامی به محافظت شبانه‌روزی نیاز دارند، باید زنگ خطری باشد برای کسانی که تهران را تنها یک مشکل بالقوه در زمینه گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا تهدیدی دور در خاورمیانه می‌دانند.»

بر اساس گزارش اطلاعاتی، دولت بایدن فکر می‌کرد که تمایل ایران برای انتقام به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند، اما این‌طور نبوده است. این مسئله سوالاتی ایجاد می‌کند، درمورد این‌که چگونه بایدن قصد مذاکره با رژیمی را دارد که برای کشتن مقام‌های دولتی ایالات متحده تلاش می‌کند.