وزیر خارجه اسرائیل: به عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی امیدواریم

یائیر لاپید، مذاکرات میان اسرائیل و عربستان سعودی را یک «فرایند طولانی و محتاطانه» توصیف کرد اما ابراز امیدواری کرد که اسرائیل با این کشور به توافق برسد

به گفته لائیر لاپید مصر نقشی موثر در مذاکرات میان اسرائیل و عربستان سعودی دارد -- AFP

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در مورد مذاکرات جاری میان اسرائیل و عربستان سعودی در ارتباط با عادی‌سازی روابط میان دو کشور، گفت اگر چه این مذاکرات یک «فرایند طولانی و محتاطانه» خواهد بود ولی، به نقل از اورشلیم‌پست، «می‌تواند قابل حصول باشد.» او، که در رادیوی ارتش صحبت می‌کرد، در توضیح این فرایند چنین گفت:«این یک روند طولانی و با احتیاط از سوی هر دو طرف خواهد بود، چون هر کشور منافع امنیتی دارند.»

به‌گزارش اورشلیم‌پست، اسرائیل اعلام کرده است که امید دارد برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی را بر پایه «پیمان ابراهیم»، که منجر به عادی‌سازی روابط میان اسرائیل با چهار کشور عربی دیگر شد، بسازد.

به نقل از العربیه انگلیسی، لاپید در این‌ رابطه گفت:«ما اعتقاد داریم که ممکن است روند عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی را داشته باشیم و این موضوع به نفع ما است. پیش‌تر هم گفته‌ایم که این [توافق با عربستان] گام بعدی پس از پیمان ابراهیم است تا در مورد یک فرایند طولانی و دقیق صحبت کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی همواره اعلام کرده است که تنها زمانی اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد که بر اساس مرزهای پیش از جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷، دولت – ملتی فلسطینی تشکیل شود. با این‌حال فکر تشکیل دو کشور همچنان با مقاومت نیروهای تندروی مسلمان و یهودی مواجه بوده و تاکنون امکان تحقق نداشته است.

شاهزاده بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در ماه مارس ۲۰۲۲ ضمن آنکه اسرائیل را «یک متحد بالقوه» خواند، در مورد عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی گفت:«امیدواریم که درگیری میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها حل شود. ما به اسرائیل به چشم یک دشمن نگاه نمی‌کنیم، بلکه آن‌ها را به چشم یک متحد بالقوه می‌بینیم که می‌توانیم منافع‌ [مشترک]مان را با یکدیگر دنبال کنیم. با این‌حال پیش از رسیدن به چنان نقطه‌ای باید برخی مسائل را نیز حل کنیم.»

یائیر لاپید در سخنانی که روز دوشنبه ۳۰ مه ۲۰۲۲ بیان کرد، گفت روند مذاکرات مربوط به عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی «آرام و پر از جزئیات است.» به گفته این وزیر لیبرال دولت فعلی اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در به ثمر نشستن این مذاکرات تلاش فراوان کرده‌اند. او همچنین در پایان در ارتباط با نقش مصر چنین گفت:«مصر نقش عمده‌ای در این زمینه دارد.»

بیشتر از جهان