«سیاست واشنگتن درباره کنسولگری‌اش در اورشلیم مانند سابق است»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که واشنگتن مایل به داشتن کنسولگری در شرق اورشلیم برای فلسطینی‌ها است

جان کربی گفت که سیاست آمریکا درباره کنسولگری‌اش در اورشلیم تغییری نکرده است- Drew Angerer / Getty Images via AFP

کمی پس از اظهارات جیک سالیوان درباره تمایل واشنگتن به تاسیس کنسولگری در شرق اورشلیم، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، این سخنان را رد کرد و گفت که مشاور امنیت ملی کاخ سفید ‌منظورش را اشتباه بیان کرد. 

کربی روز چهارشنبه ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) گفت که سیاست واشنگتن در مورد کنسولگری‌ آمریکا در اورشلیم تغییری نکرده است.

واشنگتن مایل است کنسولگری خود برای فلسطینی‌ها در غرب اورشلیم را بازگشایی کند. این کنسولگری در سال ۲۰۱۹ و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، بسته شد.

ساعاتی قبل از اظهارات کربی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران گفته بود که کاخ سفید مایل است در شرق اورشلیم کنسولگری ایالات متحده برای فلسطینی‌ها را برپا کند.

سالیوان این سخنان را همزمان با سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به اسرائیل ایراد کرد.

سالیوان که همراه با تیم بایدن به خاورمیانه سفر کرده، در هواپیمای «ایرفورس-۱» مخصوص ریاست جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفت:‌ «موضع ما این است که می‌خواهیم در شرق اورشلیم کنسولگری داشته باشیم. این امر مستلزم گفت‌وگو با دولت اسرائیل و همچنین ارتباط با رهبری فلسطینی‌ها است و ما در این سفر به مذاکره با آن‌ها ادامه می‌دهیم.»

جو بایدن که برای بار دهم به اسرائیل سفر کرده، روز چهارشنبه در فرودگاه بن‌گوریون مورد استقبال مقام‌های اسرائیلی قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر دولت اسرائیل درخواست دولت بایدن مبنی بر دادن مجوز به ایالات متحده برای بازگشایی کنسولگری برای شهروندان فلسطینی در اورشلیم را رد کرد و تلاش‌های کاخ سفید برای ترمیم روابط با رهبران فلسطینی به نتیجه نرسید.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، در نوامبر سال گذشته گفته بود که برای دومین کنسولگری ایالات متحده در اورشلیم «هیچ جایی» وجود ندارد. در سال ۲۰۱۹، در پی به‌رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل در دولت ترامپ، ایالات متحده کنسولگری خود را که به شهروندان فلسطینی خدمات می‌رساند، بست. این حرکت مقام‌های فلسطینی را برآشفت؛ زیرا  فلسطینی نیز مدعی این شهرند و شرق اورشلیم را پایتخت کشور مستقل آینده خود می‌دانند.

.بایدن در بدو ورود به اسرائیل در سخنانی گفت که روابط آمریکا و اسرائیل «عمیق‌تر و قدرتمندتر از همیشه است» و همچنین بر راه حل دو کشور مستقل در کنار هم، برای حل اختلاف‌های دیرینه اسرائیل و فلسطینی‌ها تاکید کرد

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل نیز بایدن را «یکی از بهترین دوستان اسرائیل» توصیف کرد.

جو بایدن پس از دیدار دو روزه در اورشلیم و ملاقات با رهبران اسرائیلی، روز جمعه به کرانه غربی سفر می‌کند تا در بیت‌لحم با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی ملاقات کند. او سپس راهی عربستان سعودی خواهد شد.

جو بایدن از تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق ایالات متحده مبنی بر به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، برنگشته است.

فلسطینی‌ها بایدن را به شکست در احیای نقش میانجیگری آمریکا در مذاکرات صلح خاورمیانه متهم کرده‌اند. جبرئیل رجوب، یکی از مقام‌های ارشد جنبش فتح گفته است: «از بایدن فقط سخنان توخالی می‌شنویم و عمل در کار نیست.» ‌

کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار آمریکایی-فلسطینی شبکه خبری الجزیره یکی دیگر از دلایل سرد شدن روابط میان دو طرف به شمار میرود. ابوعاقله در ماه مه، و هنگام پوشش خبری حمله ارتش اسرائیل به جنین در کرانه غربی، به ضرب گلوله نیروهای اسرائیلی کشته شد.

واشنگتن نتیجه تحقیقات سازمان ملل متحد مبنی بر این که ابوعاقله با گلوله نیروهای اسرائیلی کشته شده را رد نکرد اما گفت که مدرکی نیست که عمدی بودن آن را ثابت کند.

خانواده ابوعاقله دولت آمریکا را به حمایت از اسرائیل متهم کرده‌ و خواستار دیدار با جو بایدن در جریان سفر او به اسرائیل و کرانه غربی شده‌ است.

جیک سالیوان گفته است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با خانواده ابوعاقله صحبت کرده و «از آنان برای سفر به آمریکا دعوت کرده تا بتوانند رو در رو دیدار کنند.»