پارلمان ژاپن برای «توهین مجازی» مجازات زندان تصویب کرد

توهین‌کنندگان به یک سال زندان یا پرداخت ۳۰۰ هزار ین (حدود ۱۸۵۰ پوند) جریمه نقدی محکوم می‌شوند

هانا کیمورا، ستاره نمایش واقع‌نمای تلویزیونی، در پی آزار کاربران رسانه‌های اجتماعی، خودکشی کرد-(Stardom/ YouTube/ Screengrab)

قانون جدید در ژاپن در پی نگرانی‌ها از آزار در رسانه‌های اجتماعی تصویب می‌شود. طبق این قانون که از روز چهارشنبه ۱۳ ژوئیه، به اجرا گذاشته شد متخلفان به یک سال زندان یا پرداختن مبلغ ۳۰۰ هزار ین (حدود ۱۸۵۰ پوند) محکوم می‌شوند.

مجازات قبلی برای این کار حداکثر ۳۰ روز بازداشت و جریمه ۱۰ هزار ینی بود.

این قانون قرار است در سال ۲۰۲۵ از نو بررسی شود تا مشخص شود که  آیا اثر منفی بر آزادی بیان داشته است  یا نه، زیرا تعریف مشخصی از «توهین» وجود ندارد.

سیهو چو، وکیل مدافع ساکن ژاپن، در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» گفت: «نیاز به دستورالعملی داریم که در آن تعریف واضح توهین آمده باشد.»

«مثلا هم‌اکنون حتی اگر کسی رهبر ژاپن را احمق بخواند، شاید طبق این قانون جدید توهین تلقی شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق قانون ژاپن، اگر در عرصه عمومی کسی را بدون بیان حقایق خاصی در مورد او یا اشاره به عمل خاصی که از او سر زده باشد، تحقیر کنند، به او «توهین» شده است، حال آن که «افترا» اشاره به حقایق خاصی دارد.

این قانون پس از آن تصویب شد که هانا کیمورا، ستاره نمایش واقع‌نمای تلویزیونی، در پی آزار دیدن در فضای مجازی از سوی کاربران رسانه‌های اجتماعی، درگذشت.

دو مردی که سال گذشته پیش از مرگ کیمورا، توهین‌های مجازی علیه او منتشر کرده بودند، هر یک ۹ هزار ین جریمه شدند.

مادر کیمورا، کشتی‌گیر حرفه‌ای سابق، برای تصویب قوانین محکم‌تری در برخورد با آزار مجازی، کارزار برپا کرده بود. او گفت، «می‌خواهم مردم بدانند که آزار مجازی جرم است»، اما افزود که اگر مردم بر این باور باشند که رسانه‌‌های اجتماعی تنها عامل آزار مجازی‌اند، «تغییری حاصل نمی‌شود».

© The Independent

بیشتر از جهان