ترکیه صدها «گربه وان» را به علاقمندان واگذار می‌کند

پروژه «در هر خانه یک گربه وان» هشت سال پیش و در «مرکز تحقیقات گربه وان» در ترکیه آغاز شد

گربه‌های وان به دلیل رنگ متفاوت چشم‌هایشان مشهورند-MUSTAFA OZER / AFP

ترکیه در حال بررسی نهایی واگذاری صدها «گربه وان» به علاقه‌مندان این نژاد منحصربه‌فرد گربه ‌‌است که به دلیل رنگ‌ خاص چشم‌هایش شهرت جهانی یافته‌ است.

گربه‌‌های وان که در اصل متعلق به منطقه دریاچه وان در شرق ترکیه‌اند، معمولا پشمالو و سفید رنگ‌اند و به دلیل یک نوع اختلال ژنتیکی، رنگ چشم‌هایشان لنگه‌به‌لنگه است.

پروژه «در هر خانه یک گربه وان» هشت سال پیش و در «مرکز تحقیقات گربه وان» در ترکیه آغاز شد. هدف از این برنامه افزایش آگاهی و علاقه‌مندی مردم به این گربه خاص بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز تحقیقات گربه وان در این استان شرقی و تحت نظارت دانشگاه صدساله وان فعالیت می‌کند. این مرکز با هدف جلوگیری از انقراض گربه‌های وان و خواص یگانه ژنتیکی‌ آن‌ها تاسیس شد.

عبدالله کایا، رییس مرکز تحقیقات گربه وان به خبرگزاری آناتولی گفت: «صدها گربه را آماده واگذاری می‌کنیم.»

به گزارش روزنامه صباح، گربه‌ها شناسنامه مخصوص دریافت می‌کنند که به محققان امکان می‌دهد آن‌ها را ردیابی کرده و موقعیتشان را شناسا‌یی کنند و همچنین از روند سلامت و واگذاری‌ آن‌ها مطلع شوند.

گربه‌های وان بر اساس رنگ چشم‌ها و نوع موهایشان طبقه‌بندی می‌شوند. گروهی از آن‌ها چشم‌های لنگه‌به‌لنگه دارند؛ به طوری که یک چشمشان آبی و دیگری کهربایی است. گروه بعدی هر دو چشم‌شان آبی یا کهربایی است.

اغلب گربه‌های وان کاملا سفید هستند، اما شمار دیگری از گربه‌های این نژاد در ‌بالای گوش، روی سر، یا روی بدنشان یک لکه قهوه‌ای رنگ دارند.

مرکز تحقیقات گربه وان در سال ۲۰۱۹ نیز ۱۶۰ بچه‌گربه وان را به گربه‌دوستان واگذار کرده بود. این مرکز بارها از افرادی که در خانه از این گربه خاص نگهداری می‌کنند خواستند تا با بردن گربه‌های خود در فصل جفت‌گیری، به این مرکز به آن‌ها در حفاظت از این نژاد خاص کمک کنند.

گربه‌های وان که در مرکز تحقیقاتی دانشگاه وان تحت حفاظت قرار دارند با «گواهی سلامت بین‌المللی» به فرزندی پذیرفته می‌شوند.

بازار قاچاق و فروش گربه‌های وان و درنتیجه افزایش نقص‌های ژنتیکی از جمله ناشنوایی باعث شد دولت ترکیه برنامه‌ای برای نجات این گربه‌های مشهور از خطر انقراض تدارک ببیند.

در سال ۲۰۱۹ دکتر حمدالله شولی، رییس وقت دانشگاه آنکارا اعلام کرد با تحقیق ۶ ساله بر روی ۳۰۰ گربه نژاد وان که والدین شنوا داشتند مشخص شد میزان ناشنوایی در گربه‌های وان در مجموع ۱۴٫۳۳ درصد است و احتمال ناشنوایی گربه‌های وان که تمام بدنشان سفید نیست، بسیار پایین است.

مرکز تحقیقاتی گربه‌های وان (VKAM) در سال ۱۹۹۲ تاسیس شد ه است و گربه‌های ساکن آن سالانه مورد بازدید هزاران گردشگر داخلی و خارجی قرار می‌گیرند. با افزایش تعداد این گربه‌ها، ممنوعیت‌های خروج از کشور و محدودیت‌های خریدوفروش آن به‌تازگی در ترکیه کم‌رنگ‌تر شده است.

بیشتر از زندگی