چرا گربه‌ها این‌قدر عاشق جعبه‌اند؟

گربه‌ها دوست دارند پنهان شوند تا بتوانند شکار خود را ناگهان غافلگیر کنند

توانایی پنهان شدن برای کاهش سطح اضطراب گربه‌هایی که تازه به یک پناهگاه آورده شده‌اند، حیاتی است - canva

بسیار از ما می‌دانیم که گربه‌ها عاشق جعبه‌اند. آن‌ها دوست دارند خود را در جعبه یا هر جای تنگ و فشرده دیگری جا دهند. اما چرا؟

گابریلا اسمیت، دانشجوی دکترای رشته شناخت تطبیقی جانوران در دانشکده دامپزشکی دانشگاه وین می‌گوید که راز این رفتار در یک میل ساده جانوران نهفته است. او به نشریه لایو ساینس گفت: «آنچه ما می‌دانیم این است که این کار به آن‌ها نوعی آرامش می‌دهد. از دیدگاه فرگشتی این رفتار معنادار است. فشار از پهلو آرامش‌بخش است.» به‌ویژه در موقعیت‌های اضطراب‌آور چنین احساس آرامشی حیاتی‌ است؛ مثل وقتی که یک گربه خیابانی برای نخستین بار به خانه‌ آورده می‌شود.

دانشمندان هلندی در مقاله‌ای پژوهشی که سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نشان دادند توانایی پنهان شدن برای کاهش سطح اضطراب گربه‌هایی که تازه به یک پناهگاه آورده شده‌اند، حیاتی است. دانشمندان همچنین متوجه شدند وقتی گربه‌ها مخفیگاهی نمی‌یابند، با جعبه‌ فضولاتشان ور می‌روند تا بتوانند زیر آن پنهان شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، عشق گربه‌ها به جعبه تنها به دلیل ساختار سه‌بعدی آن نیست. گابریلا اسمیت در سال ۲۰۲۱ پژوهشی انجام داد و از کسانی که گربه دارند خواست در آزمایشی شرکت کنند. این دانشجوی دکترای دامپزشکی می‌خواست بداند آیا گربه‌ها در یک جعبه توهمی هم می‌نشینند یا نه. جعبه موهوم چهارگوشی بود که با نوار چسب کف زمین ایجاد شده بود. این جعبه توهمی دیواره ندارد و دو بعدی است.

گابریلا اسمیت می‌گوید آزمایش جعبه موهوم تلاشی برای پی بردن به شناخت بصری و درک گربه‌ها از مرز است. گربه‌ها آن‌قدر جعبه را دوست دارند که حتی ترجیح می‌دهند در نوع دوبعدی و موهوم آن نیز جا خوش کنند.

یک توضیح برای این رفتار آن است که این‌گونه می‌توان از موقعیت‌های خطرناک اجتناب کرد. اما توضیح دیگری می‌تواند این باشد که گربه‌ها جعبه‌ها را دوست دارند چون شکارچی‌اند و دوست دارند پنهان شوند تا بتوانند شکار خود را ناگهان غافلگیر کنند.

بر اساس مشاهدات در باغ‌وحش‌ها، گربه‌سانان بزرگ نیز عاشق لولیدن و بازی در جعبه‌‌اند.

بیشتر از زندگی