تصویب توافق جدید برگزیت در پارلمان آسان نیست

جانسون پس از توافق با اروپا نیازمند حمایت اکثریت پارلمان است

بوریس جانسون در جمع رهبران اروپایی پس از توافق در بروکسل ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹/John THYS / AFP

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با اجماع آرا با توافق جدید برگزیت با بریتانیا موافقت کرد. اکنون بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا باید پارلمان را برای حمایت از این توافق مجاب کند تا سرانجام بتواند در تاریخ وعده داده شده ۳۱ اکتبر یعنی کمتر از دو هفته دیگر برگزیت را اجرا کند.

جان کلود جانکر، سخنگوی کمیسیون اروپایی پس از حمایت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با توافق جدید، ضمن ابراز خرسندی از این اجماع، گفت از اینکه برگزیت اجرا می‌شود و می‌بیند که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، ناراحت است.

برخی دیگر از مقامات اتحادیه اروپا که مخالف برگزیت هستند نیز چنین نظری داشتند.

به هر ترتیب مذاکره کنندگان اروپایی و بریتانیایی پس از سه سال در مورد یک توافق برای اجرای برگزیت به جمع‌بندی رسیدند. برگزیت در سه سال گذشته روابط اروپا و بریتانیا را تحت تاثیر قرار داده بود، آن هم در زمانی که موجی از نارضایتی‌ها و جدایی طلبی‌ها به جریان افتاده بود و کشورهای اروپایی برای احیای رشد اقتصادی و مقاومت در مقابل ظهور دوباره چین و روسیه تلاش می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز به نقل از جانسون گزارش داده که او اطمینان دارد پارلمان در جلسه فوق‌العاده شنبه با توافق برگزیت موافقت می‌کند.

نخست‌وزیر بریتانیا به خبرنگاران گفت که زمانی که اعضای پارلمان این توافق را مطالعه کنند، به آن رای خواهند داد.

البته به نظر می‌رسد موافقت پارلمان به اندازه‌ای که جانسون می‌گوید، به سهولت امکان‌پذیر نباشد.

حزب ایرلند شمالی که جانسون به موافقت آن نیاز دارد، می‌گوید این توافق منافع این حزب را تضمین نمی‌کند.

جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف نیز از هم اکنون اعلام کرده که از توافق جدید راضی نیست و علیه آن رای خواهد داد. حزب کارگر می‌گوید، هر توافقی باید به رای مردم گذاشته شود.

در حال حاضر به نظر نمی‌رسد، جانسون اکثریت ۶۵۰ کرسی پارلمان بریتانیا را در حمایت از این توافق در اختیار داشته باشد. او دست کم به ۳۱۸ رای موافق نیاز دارد.

این در حالی است که برخی نظرسنجی‌ها احتمال مخالفت پارلمان با توافق برگزیت را ۵۵ درصد پیش‌بینی می‌کنند.

در مقابل جانسون احتمالا جمله معروف خود را دوباره در پارلمان تکرار خواهد کرد: برگزیت با توافق یا بدون توافق انجام خواهد شد و تاخیر بیشتری در کار نخواهد بود.

دو هفته مانده به پایان مهلت تعیین شده برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، همچنان چشم‌انداز مبهمی پیش رو است: خروج با توافق، خروج بی‌توافق با آشوب و اغتشاش یا یک رفراندوم دیگر که می‌تواند سرنوشت برگزیت را به طور کلی تغییر دهد.