بازگشت کرونا؛ ایران دوباره «قرمز» و «نارنجی» شد

استفاده از ماسک در فضاهای باز شهرهای قرمز اجباری می‌شود

ستاد ملی مقابله با کرونا بر استفاده از ماسک و تزریق دوز یادآور واکسن کرونا تاکید کرد - ATTA KENARE / AFP

وزارت بهداشت از بازگشت رنگ‌های نارنجی و قرمز به نقشه رنگ‌بندی کرونایی شهرهای ایران خبر داد.

بنابر اعلام این وزارتخانه، آمار مبتلایان کرونا در ایران رو به افزایش است به طوری که طی شبانه‌روز منتهی به شنبه هجدهم تیر، ۸۹۴ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده و دو نفر نیز جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست دادند.

با این آمار مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران به هفت میلیون و ۲۴۷ هزار و ۶۰۱ نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۴۲۹ نفر رسید.

در حال حاضر چهار شهرایران در وضعیت قرمز، ۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۴۲ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. با توجه به این وضعیت، وزارت بهداشت توصیه کرده افرادی که شش ماه از تزریق آخرین واکسنشان گذشته است، به دلیل افت سطح ایمنی، برای تزریق دوز یادآور مراجعه کنند. 

بنا بر آمارهای منتشرشده، تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۷۷۶ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۳۰ هزار و ۶۵۳ نفر دوز دوم و فقط ۲۷ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۱۹۳ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

میزان کم استقبال از دوز سوم در شرایطی است که به گفته پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، «اکنون مجددا روی شاخه بالارونده بیماری هستیم و به نظر می‌رسد این وضعیت، آغاز یک پیک باشد.»

همچنین روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا بر استفاده از ماسک و تزریق دوز یادآور واکسن کرونا تاکید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی کرونا در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به نکاتی از جلسه اخیر ستاد ملی کرونا نوشت: «با توجه به افزایش موارد ابتلا، بستری‌ها، سرپایی‌ها و شهرهای قرمز و نارنجی، بر استفاده از ماسک در کلیه فضاها چه باز و چه سر پوشیده در شهرهای قرمز و نارنجی تاکید شد. ضمن این که استفاده از ماسک در شهرهای آبی و زرد در نقاط سرپوشیده یا پرازدحام و پرتردد ضروری است.»

او خبر داد که وزارت بهداشت تعداد و ساعات خدمت‌رسانی مراکز ‎واکسیناسیون را افزایش می‌دهد و همچنین با توجه به ابتلای فراوان در کشورهای همسایه قرار است مراقبت‌های بهداشتی مرزی در مرزها تقویت شود.

سخنگوی ستاد ملی کرونا ادعا کرد که در حال حاضر انواع برندهای واکسن در ایران وجود دارد و هیچگونه کمبودی در این رابطه وجود ندارد. او البته به برندهای موجود اشاره‌ای نکرد. این در حالی است که جایگزین شدن واکسن‌های داخلی به جای واکسن‌های معتبر شناخته‌شده جهانی به عنوان یکی از دلایلی مطرح می‌شود که استقبال کمی از دوزهای یادآور انجام گرفته است. 

استقبال کم از واکسن‌های ایرانی به حدی است که هفته گذشته مصطفی قانعی، عضو کمیته واکسیناسیون کرونا با اشاره به این که خط تولید واکسن‌های ایرانی کرونا متوقف شده است، گفت: «بیش از ۴۰ میلیون دز واکسن کرونا ذخیره استراتژیک داریم و دلیلی وجود ندارد وقتی مصرف نداریم، تولید صورت گیرد.»

علاوه بر ایران، روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در جهان نیز ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان، تا صبح شنبه ۱۸ تیر به بیش از ۵۵۹ میلیون و ۶۶۴ هزار نفر رسید و تعداد قربانیان این ویروس نیز از شش میلیون و ۷۳۱ هزار نفر فراتر رفت. آمریکا با بیش از ۹۰ میلیون و ۲۷۳ هزار مبتلا، از نظر مجموع تعداد مبتلایان در رده اول قرار دارد و کشورهای هند، برزیل و فرانسه در رده‌های دوم تا چهارم هستند. ایران نیز از نظر تعداد مبتلایان کووید-۱۹ در رده هفدهم قرار دارد.

افزایش آمار مبتلایان به کرونا در جهان در شرایطی است که سازمان جهانی بهداشت زیرسویه جدیدی از اومیکرون را شناسایی کرده و این نگرانی وجود دارد که نسبت به انواع قبلی از قدرت سرایت بالاتری برخوردار باشد و بهتر بتواند خود را در برابر آنتی‌بادی مصون سازد. 

زیرسویه جدید موسوم به «بی‌ای.۲. ۷۵» در ۱۰ کشور از جمله استرالیا، کانادا، ژاپن، نیوزیلند، آلمان، ایالات متحده و بریتانیا مشاهده شده، با این حال داده‌های اولیه در مورد این زیر سویه فرعی در حال حاضر محدود است.