شورای مقاومت: طالبان به نام دین همه آزادی‌های انسانی را از مردم سلب کرده‌اند

شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، از ایستادگی‌ها در برابر طالبان ستایش کرد

اشرف غنی و حامد کرزی نیز در پیام‌هایی به‌مناسبت عید، بر بازگشایی مدارس دختران در افغانستان تاکید کردند-WAKIL KOHSAR/ AFP

شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان که متشکل از رهبران سیاسی دولت پیشین این کشور است، در پیامی به مناسب عید قربان نوشت طالبان به نام حاکمیت دین، همه آزادی‌های انسانی را از مردم افغانستان سلب کرده‌اند.

در این پیام آمده است که ۱۰ ماه از «حاکمیت جابرانه طالبان» می‌گذرد، مدارس به روی دختران مسدود شده‌اند، حق کار از زنان سلب شده است، همه نهادهای دولتی فلج شده‌اند و زندگی برای مردم تلخ و ناگوار شده است.

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان افزود: «مردم شریف افغانستان، عید سعید قربان را در زمانی جشن می‌گیرند که از حاکمیت جابرانه طالبان بیش از ۱۰ ماه می‌گذرد و طالبان در این مدت صدها تن از شهروندان کشور را تیرباران کرده‌اند یا زیر شکنجه به شهادت رسانده‌اند و هزاران خانواده از اهالی بی‌دفاع بلخاب، پنجشیر، اندراب و مناطق دیگر را با ظلم و تعدی، به ترک خانه و کاشانه‌شان مجبور کرده‌اند و به کوه‌ها و دره‌ها فراری داده‌اند.»

این شورا همچنین با ستایش از ایستادگی نیروهای ضد طالبان که در بخش‌هایی از افغانستان علیه این گروه می‌جنگند، به این نکته اشاره کرد که مردم افغانستان در داخل و خارج از کشور، هر روز انزجار و نفرتشان را علیه طالبان ابراز می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان سیاسی «با تقدیر از مقاومتگران» افزود که با قربانیان حملات طالبان به بلخاب و قربانیان حوادث طبیعی ابراز همدردی می‌کند.

شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، اواسط ماه مه و در نتیجه نشست رهبران سیاسی دولت پیشین این کشور در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه ایجاد شد. عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی و معاون نخست دولت پیشین افغانستان، عطامحمد نور، استاندار پیشین بلخ و رهبر شاخه انشعابی حزب جمعیت اسلامی، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، احمدضیاء مسعود، معاون نخست دولت حامد کرزی، عبدالرب رسول سیاف، رهبر حزب دعوت و از چهره‌های مطرح جهادی با شماری دیگر از مقام‌های سیاسی افغانستان، از رهبران شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان‌اند. نشست سران این شورا در آنکارا و در منزل عبدالرشید دوستم برگزار شد و شکل‌گیری آن واکنش‌های زیادی در افغانستان به دنبال داشت. برخی از شهروندان افغانستان از شکل‌گیری یک محور سیاسی برای مبارزه با طالبان که بیشتر رهبران دولت‌های پیشین در آن حضور دارند، استقبال کردند، اما شماری دیگر با انتقاد از عملکرد آنان در ۲۰ سال گذشته، گفتند این شورا تاثیری در تحولات آینده افغانستان نخواهد داشت.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در پیامی به مناسبت عید قربان، بر تحکیم وحدت ملی، احترام به تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی و فراهم کردن زمینه زندگی مسالمت‌آمیز برای گذار به آینده روشن در افغانستان، تاکید کرد. عبدالله در پیامش نوشت: «برای حل مشکلات موجود، تامین عدالت اجتماعی، حق تحصیل و تامین حقوق اساسی مردم حیاتی و ضروری است.»

عید قربان در حالی در افغانستان جشن گرفته می‌شود که فقر و بیکاری، اعمال دستورهای سختگیرانه طالبان و وقوع فجایع طبیعی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی را در این کشور برهم زده است.

اشرف غنی و حامد کرزی، روسای‌جمهور پیشین افغانستان نیز در پیام‌های جداگانه به مناسبت عید قربان، بر بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان تاکید کردند. طالبان پس از بازگشت به قدرت در ماه اوت سال گذشته، مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم را تعطیل کردند و با وجود تقاضاهای مکرر سازمان ملل متحد، سران برخی از دولت‌های جهان، سازمان‌های مدافع حقوق بشر و مردم افغانستان، پاسخی روشن و اقدام موثری انجام ندادند.

رهبر طالبان در پیام‌هایی که اخیرا به مناسبت برگزاری نشست علما و عید قربان منتشر کرد به بازگشایی مدارس دخترانه، سلب حق کار زنان و شکل‌گیری دولت همه‌شمول هیچ اشاره‌ای نکرد.