گفتگوی وزیر خارجه عربستان با جوزپ بورل در مورد برجام

دو طرف درباره برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات بین‌المللی در این زمینه تبادل نظر کردند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکی از افرادی بود که حتی بیش از مسئولان جمهوری اسلامی برای احیای برجام تلاش کرد.- KARIM JAAFAR / AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز جمعه در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در بالی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار کرد. به گزارش «سعودی گزت» در این دیدار روابط عربستان و اتحادیه اروپا و راه‌های تقویت و حمایت از آنها در تمامی زمینه‌های همکاری و هماهنگی مشترک بررسی شد. دو طرف همچنین درباره برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات بین‌المللی در این زمینه تبادل نظر کردند.

عربستان سعودی، همواره نگرانی خود را از برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز کرده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکی از افرادی بود که حتی بیش از مسئولان جمهوری اسلامی برای احیای برجام تلاش کرد. بورل هفته اول تیر به ایران رفت تا آخرین تلاش‌هایش را برای از سرگیری مذاکرات به کار گیرد. سفری که نتیجه آن، دیدار غیرمستقیم ایران و آمریکا در قطر بود؛ دیداری که نتیجه‌ای در بر نداشت و ایران علاوه بر پافشاری بر حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی، موارد خارج از برجام دیگری را هم به خواسته‌هایش اضافه کرد.

فرانسه پیش از سفر بورل از ایران خواسته بود تا از فرصت سفر بورل به ایران استفاده کند و برای امضای احیای برجام قدم نهایی را بردارد. وزرات خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که آماده‌ است تا در مورد این توافق با ایران به نتیجه برسد و نوشت: «از ایران می‌خواهیم در حالی که هنوز امکان احیای برجام وجود دارد از این فرصت دیپلماتیک برای نهایی کردن آن استفاده کند.»

علی باقری کنی پس از شکست در مذاکرات دوحه قطر به روسیه و عمان سفر کرد. از سوی دیگر ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن گفت‌وگویی با وزرای خارجه آلمان و فرانسه و معاون وزیر خارجه انگلیس درخصوص برجام داشته است.

ند پرایس روز جمعه در مورد موضع این کشورها در رابطه با ایران گفت: «آن‌ها درخصوص سرعت تحولات برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کردند و بر تعهدشان نسبت بازگشت دوجانبه به برجام تاکید داشتند. آن‌ها از ایران خواستند تا خواسته‌های اضافی خود را کنار بگذارد و فورا با توافقی که درحال حاضر در دسترس است موافقت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی این اصرار اروپا و آمریکا را به سازش با جمهوری اسلامی شرم‌آور می‌دانند و معتقدند در حالی که حکومت جمهوری اسلامی به فعالیت‌های برون مرزی خود کماکان ادامه می‌دهد چنین توافقی، تنها یک امتیاز یک طرفه به ایران است.

جیم ریش، عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا؛ پس از انتشار خبر توقیف محموله‌ای از موشک‌های زمین به‌هوا و موتورهای موشک کروز به‌وسیله نیروی دریایی بریتانیا در دریای عمان گفت: «در حالی که دولت بایدن تلاش می‌کند تا هر چه سریع‌تر به قرارداد برجام برگردد، دولت ایران به بی‌ثبات کردن خاورمیانه و غرق کردن این منطقه در سلاح‌های غیرقانونی ادامه می‌دهد. لغو تحریم‌های آمریکا تنها به افزایش تروریسم [حکومت] ایران کمک خواهد کرد.»

سرکشی جمهوری اسلامی در منطقه باعث شده است که کشورهای منطقه جمهوری اسلامی را به عنوان یک دشمن مشترک بشناسند که هر لحظه ممکن است نیروهای فرامرزی‌اش به فکر عملیات در خاک کشورهای دیگر بیافتند. به همین علت با نزدیکی سفر بایدن به عربستان و اسرائیل  بار دیگر زمزمه‌های تشکیل ناتو خاورمیانه بر سر زبان‌ها افتاده است که دیدار وزیر خارجه عربستان با جوزپ بورل نیز می‌تواند در همان راستا باشد.