‏روسیه پیشنهاد ارسال کمک‌های بشردوستانه به ۴ میلیون سوری را وتو کرد

این قطعنامه خواهان تمدید یک ساله ارسال کمک‌های بشردوستانه به بخشی از مردم سوریه بود که پیش‌نویس آن را نروژ و ایرلند تهیه کرده بودند

دبیرکل سازمان ملل ماه گذشته از شورای امنیت خواست تا ارسال کمک‌های بشردوستانه ازطریق گذرگاه مرزی باب‌الهوی را برای یک سال دیگر تمدید کند-  David Dee Delgado/ Getty Images/ AFP

‏روسیه روز جمعه، ۸ ژوییه ۲۰۲۲، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را به‌منظور تمدید ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه مرزی باب الهوی برای چهار میلیون و یک صد هزار سوری ساکن مناطق تحت کنترل مخالفان بشار اسد را وتو کرد.
‏لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، تاکید کرد که ارسال کمک‌های بشردوستانه و باز بودن این گذرگاه مرزی، مساله مرگ و زندگی است و مردم سوریه به طرز غم‌انگیزی به خاطر رای کشوری که بی‌شرمانه‌ حق وتو را اعمال کرده است، خواهند مرد.
‏در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل، دو پیش‌نویس قطعنامه برای تمدید ارسال کمک‌های بشردوستانه ازطریق  گذرگاه مرزی باب الهوی به مناطق تحت کنترل مخالفان بشار اسد در سوریه مطرح شد.
‏قطعنامه اول تمدید یک ساله ارسال این کمک‌ها بود که پیش‌نویس آن را نروژ و ایرلند تهیه کرده بودند که با وجود رای موافق ۱۳ عضو شورای امنیت، چین به آن رای ممتنع داد و روسیه نیز با رای مخالف آن را وتو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

‏پیش نویس قطعنامه دوم را خود روسیه، متحد حکومت بشار اسد، تنظیم کرده و دوره تمدید ارسال کمک‌های بشردوستانه را «شش ماه» تعیین کرده بود که فقط چین و خود روسیه به آن رای دادند و مورد حمایت دیگر اعضای شورای امنیت قرار نگرفت؛ آمریکا، بریتانیا و فرانسه گفتند که تمدید شش ماهه برای برنامه‌ریزی و فعالیت موثر گروه‌های فعال در کمک‌رسانی کافی نیست.
‏اقدام روسیه در وتوی قطعنامه «تمدید یک ‌ساله» ارسال کمک‌های بشردوستامه از گذرگاه مرزی باب الهوی در حالی صورت گرفت که دو روز دیگر مهلت یک ساله تعیین شده در قطعنامه سال گذشته شورای امنیت به پایان می‌رسد.
‏سال گذشته نیز تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره کمک‌های بشردوستانه و باز بودن گذرگاه‌های مرزی سوریه با مخالفت روسیه چالش برانگیز شده بود اما در نهایت قطعنامه به تصوب اعضای شورای امنیت رسید.
‏شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ مجوز ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت کنترل مخالفان بشار اسد را از عراق، اردن و دو گذرگاه مرزی در ترکیه صادر کرد اما روسیه و چین با استفاده از وتوی قطعنامه‌های این شورا، تعداد این گذرگاه‌های مرزی را به یک مورد، گذرگاه مرزی باب الهوی، در مرز ترکیه و سوریه کاهش دادند.
‏آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ماه گذشته میلادی از شورای امنیت خواست تا ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه مرزی باب الهوی را برای یک سال دیگر تمدید کند.
‏سفرای نروژ و آمریکا در سازمان ملل پس از نشست شورای امنیت گفتند که به تلاش‌ها برای دستیابی به توافق بین ۱۵ عضو شورا ادامه می‌دهند تا ارسال این کمک‌ها متوقف نشود. سفیر ایرلند در سازمان ملل نیز گفت که «ما» از وتوی روسیه هراسی نداریم و این پایان راه نیست.

بیشتر از جهان