ولایتی: جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد ناتو در کنار مرزهایش فعال شود

مشاور علی خامنه‌ای در امور بین‌الملل به حضور ناتو در منطقه و تشکیل ناتو خاورمیانه واکنش نشان داد

طی روزهای گذشته زمزمه‌های تشکیل ناتو خاورمیانه دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است- ایرنا

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور بین‌الملل، در گفت‌وگو با پایگاه خبری انتخاب، علاوه بر انتقاد از زمزمه‌های تشکیل ناتو خاورمیانه اعلام کرد که «جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد ناتو در کنار مرزهایش فعال شود».

ولایتی درباره تشکیل ناتو خاورمیانه با محوریت امارات متحده عربی و اردن گفت: «این موضوع ایده نامناسبی است، هر کشوری اعم از امارات و غیر امارات، اگر بخواهند در این زمینه کاری کنند خدمتی به منطقه نکرده‌اند، بلکه ضربه جدی به منطقه زده‌اند. ناتو یک مجموعه نظامی بدنام با محوریت آمریکا است، بسیاری از رخدادهای زیان‌بخش مخرب علیه ملت‌های مستقل دنیا، توسط ناتو انجام می‌شود. دو کشوری که نام بردید، نه ظرفیت نظامی قابل ذکری دارند و نه از موقعیت راهبردی قابل توجهی در درگیری‌های احتمالی منطقه‌ای و امنیتی برخوردارند و اگر امکاناتی هم در اختیار دارند، عاریتی است.»

طی روزهای گذشته زمزمه‌های تشکیل ناتو خاورمیانه دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، روز سوم تیر گفت که از تشکیل یک ائتلاف نظامی مانند ناتو، در خاورمیانه حمایت می‌کند. پادشاه اردن گفت: «من نخستین فردی خواهم بود که ناتو خاورمیانه را تایید می‌کنم، اما روابط با بقیه جهان و نحوه تناسب ما می‌بایست بسیار واضح باشد. در غیر این صورت، همه را سردرگم می‌کند.»

طرحی که با‌عنوان ناتو خاورمیانه شهرت یافته است، از طرح «پیمان ابراهیم» آغاز شد. «پیمان ابراهیم» زمینه عادی‌سازی مناسبات دیپلماتیک بین امارات و بحرین با اسرائیل را فراهم کرد. این توافقنامه با همراهی آمریکا امضا شد و پیش از این قرار بود که کشورهای عربی دیگری نیز پای میز مذاکره با اسرائیل برای امضای چنین قراردادی بنشینند. بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در آستانه سفر جو بایدن به خاورمیانه بار دیگر حرف از احیای این طرح زد تا آمریکا به میدان بیاید و کار نیمه‌تمام دولت ترامپ را به پایان برساند. وزیر دفاع اسرائیل گفت: «اسرائیل و کشورهای عربی که در نگرانی‌های این کشور در مورد ایران سهیم هستند باید یک نیروی نظامی منطقه‌ای تحت حمایت و رهبری آمریکا تشکیل دهند. فقط همکاری کافی نیست، بلکه باید یک نیروی منطقه‌ای تحت رهبری آمریکا تشکیل شود که تمامی کشورهای دخیل را تقویت کند.»

پس از وزیر خارجه اسرائیل، مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز به اهمیت ازسرگیری برنامه «پیمان ابراهیم» اشاره کرد و گفت: «دولت بایدن، هنگامی که تصمیم گرفت از پیمان ابراهیم دور شود و به توافق‌ اتمی نابخردانه با ایران بازگردد، موضع خود را مشخص کرد. روگردانی دولت بایدن از پیمان‌ ابراهیم و چرخش او به سوی ایران موجب شد قیمت انرژی در آمریکا افزایش یابد و زندگی برای مردم دشوار شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌اکبر ولایتی در صحبت‌هایش در مورد ناتو که به مواضع روسیه و بهانه‌اش برای شروع حمله نظامی به اوکراین شباهت داشت، گفت: «قفقاز جنوبی منطقه‌ای کنار مرز ما است و جمهوری اسلامی ایران درباره مرزهایش حساس است. ما مخالف دخالت هر نیروی خارجی در منطقه قفقاز جنوبی هستیم و این نه‌تنها کمک‌کننده نیست بلکه جنگ‌افروزی می‌کند. آنچه مورد حمایت ایران بود ترکیب ۳+۳ است که کماکان نیز مورد حمایت ما قرار دارد. برخی از کشورهای اطراف ایران فکر می‌کنند، ناتو امنیت می‌آورد در حالی که این‌طور نیست. ناتو دنبال تقویت و توسعه خودش است. ناتو یک تهدید به شمار می‌رود.»

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل در مخالفت با ناتو گفت: «نه ناتو و نه اتحادیه اروپا و دیگران نمی‌توانند هیچ کمکی در ایجاد آرامش در منطقه داشته باشند و برعکس، هر کجا ناتو وارد شده جز تنش و افزایش خصومت بین ملت‌ها به وجود نیاورده است. ببینید کار اوکراین به کجا رسید آن هم به خاطر سیاست‌های غلط اروپایی‌ها و در تبعیت اجباری از آمریکا. جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد ناتو در کنار مرزهایش فعال شود.»

این در حالی است که نیروهای ناتو سال‌هاست در مرزهای ایران با افغانستان، عراق و پاکستان فعال‌اند و یکی از مهم‌ترین مرزهای خاکی ایران با کشور ترکیه با‌عنوان یکی از اعضای ناتو است. در سال ۱۳۹۴ ناتو به همراه پاکستان در خاک ترکیه به برگزاری رزمایش مشترک اقدام کرد. این رزمایش با همكاری نیروهای سه‌گانه كشورهای آمریكا، تركیه، اسپانیا، انگلیس، آلمان و با حضور نیروهای پاكستانی برگزار شد و به مدت ۱۰ روز ادامه داشت. جمهوری اسلامی همواره با تشکیل یک اتحاد نظامی در منطقه مخالف بوده است و سعی می‌کند در این راه، دیگر کشورها را نیز با خود همراه کند. عراق، همسایه غربی ایران نیز یکی از مهم‌ترین همسایگان ایران است که اضافه شدن آن به ناتو خاورمیانه می‌تواند برای جمهوری اسلامی گران تمام شود. صفا الاعسم، مستشار نظامی پیشین عراق در مورد پیوستن کشورش به این پیمان موضع مخالف اتخاذ کرده بود. به گزارش مهر، او پیوستن کشورش به هرگونه ائتلاف نظامی عربی اسرائیلی را محال دانست و تاکید کرد که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در صورت مشارکت در این ائتلاف، مرتکب خیانتی بزرگ خواهد شد. اما از سوی دیگر رزمایش مشترک عراق با عربستان سعودی در خردادماه امسال می‌تواند نشانه دیگری باشد از اینکه ممکن است در صورت تحقق این ائتلاف، دست جمهوری اسلامی از متحد خالی شود.