پومپئو:‌ مذاکرات بایدن با تهران ثبات خاورمیانه را از بین برد

«روگردانی دولت بایدن از پیمان‌ ابراهیم و چرخش او به سوی ایران موجب شد قیمت انرژی در آمریکا افزایش یابد و زندگی برای مردم دشوار شود»

«ثباتی که ما در چهار سال ساختیم اکنون بر باد رفته است. آنها (دولت بایدن) همه ما را در خطر قرار داده‌اند»-REUTERS/Karen Pulfer Focht

مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق ایالات متحده آمریکا، روز یکشنبه ۲۹ خرداد (۱۹ ژوئن) به شبکه خبری فاکس گفت که تلاش دولت جو بایدن برای دستیابی به توافق اتمی جدید با جمهوری اسلامی ایران، ثباتی که در دوران ریاست جمهوری ترامپ بر خاورمیانه حاکم شده بود را از بین برده است.

وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ، این اظهارات را در آستانه سفر جو بایدن به خاورمیانه و عربستان سعودی بیان کرد. ناظران بر این باورند بایدن برای کمک خواستن از عربستان سعودی به منظور افزایش تولید نفت به امید کاهش بهای سوخت به ریاض می‌رود.

مایک پومپئو که از جمله حامیان کارزار فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران بود به فاکس گفت: «دولت بایدن، هنگامی که تصمیم گرفت که از پیمان ابراهیم دور شود و به توافق‌ اتمی «نابخردانه» با ایران بازگردد، «موضع خود را تعیین کرد.» او گفت که این اقدام دولت بایدن موجب شد قیمت انرژی در آمریکا افزایش یابد و «زندگی برای تک‌تک مردم آمریکا دشوار شود.»

پومپئو گفت:‌ «ثباتی که ما در چهار سال ساختیم اکنون ویران شده و بر باد رفته است. آنها (دولت بایدن) همه ما را در خطر قرار داده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه سابق آمریکا گفت، همزمان با تلاش دولت بایدن برای دلجویی از ایران، ممکن است جمهوری اسلامی  تنگه هرمز را ببندد و باعث شود که بهای انرژی از این هم بیشتر شود.

او گفت که تلاش‌های دولت جو بایدن برای رسیدن به توافق اتمی با تهران، ممکن است مناسبات آمریکا و دیگر کشورهای منطقه را نیز به خطر اندازد.

پمپئو به شبکه خبری فاکس گفت: «وقتی که علیه اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، جانب ایران و بزرگترین حکومت حامی تروریسم در جهان را می‌گیرید، رهبران این کشورها دیگر به ایالات متحده اعتماد ندارند و شانس این که به جو بایدن کمک کنند بسیار پایین است.»

وزیر خارجه سابق آمریکا گفت سفر بایدن به عربستان سعودی نشان می‌دهد که او نیاز به انرژی بیشتر در بازار را به رسمیت شناخته است. او در عین حال این پرسش را مطرح کرد که چرا رئیس‌جمهوری به جای آن که سراغ تولیدکنندگان انرژی در آمریکا مانند تگزاس و پنسیلوانیا برود، اول به ایران و ونزوئلا مراجعه کرده است.

پومپئو گفت:‌ «رئیس‌جمهوری آمریکا باید مسئولیت برعهده بگیرد و مسیر خود را عوض کند. به نظر نمی‌رسد که قصد تغییر جهت داشته باشد.»

مذاکره برای احیای برجام که برای یک سال بین جمهوری اسلامی و قدرت‌های غربی ادامه داشت در نیمه اسفندماه بر سر درخواست تهران برای خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا و موارد دیگر از جمله درخواست تضمین‌ منافع روسیه پس از حمله به اوکراین متوقف شد.