نوجوان پناهنده ایرانی رتبه اول آزمون دانشگاه‌های یونان را کسب کرد

نخست‌وزیر یونان: نوجوانان با استعدادی که در کشور ما تحصیل می‌کنند از نظر ما یونانی‌اند

حضور این نوجوان نخبه در دفتر کار کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، و تقدیر از او بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت‌ـ اینستاگرام kyriakos_

کورش بیگی نورمحمدی، نوجوان پناهنده ایرانی در یونان، موفق شد رتبه اول آزمون ورودی دانشگاه‌های این کشور را کسب کند. حضور این نوجوان نخبه در دفتر کار کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، و تقدیر از او بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت و بسیاری از کاربران فضای مجازی با انتشار تصویر او در دفتر نخست‌وزیر یونان، مهاجرت جوانان و نوجوانان نخبه از کشور را یادآور شدند.

آن‌طور که منابع خبری نوشته‌اند کورش بیگی نورمحمدی حدود سه سال پیش با خانواده‌اش وارد یونان شد و اعلام پناهندگی کرد و مدتی نیز در جزیره لسبوس و اردوگاه‌های پناهجویی به سر برد. او زبان یونانی را در مدتی اندک فراگرفت و موفق شد رتبه اول آزمون دانشگاه‌های این کشور را کسب کند. کورش در امتحانات پایانی دیپلم نیز نمره‌های ممتاز گرفته بود.

نخست‌وزیر یونان هنگامی‌ که در دفتر کارش میزبان این نوجوان نخبه بود، خطاب به او گفت افرادی که در سیستم آموزشی یونان تحصیل می‌کنند، به این کشور تعلق ‌خاطر دارند و این‌جا خانواده‌ تشکیل می‌دهند و زندگی می‌کنند، از نظر ما یونانی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موفقیت کورش بیگی نورمحمدی در آزمون سراسری دانشگاه‌ها در رسانه‌های یونانی نیز بازتاب وسیعی داشت. پست اینستاگرامی نخست‌وزیر یونان نیز که همراه با عکسی از کورش منتشر شد، واکنش‌های زیادی در پی داشت. کیریاکوس میتسوتاکیس در این پست یادآور شد که کشورش امکانات رشد و تحصیل نوجوانان مستعد پناهنده به‌خصوص آنان که همراهی ندارند را فراهم می‌کند و آن‌ها را یونانی می‌داند.

 

آمار دقیقی از پناهجویان و پناهندگان ایرانی در کشورهای گوناگون وجود ندارد، اما یونان یکی از مقصدهای اصلی ایرانیان برای اعلام پناهندگی است و بیشتر پناهجویان مجبورند تا زمان تعیین تکلیف و رسیدگی به پرونده‌هایشان، در اردوگاه‌های پناهندگی جزایری مثل لسبوس بمانند. این اردوگاه‌ها وضعیت مناسبی از نظر بهداشتی و رفاهی ندارند، با این حال کم نیستند جوانان و نوجوانانی که رنج اقامت در اردوگاه‌ها را تحمل می‌کنند، اما حاضر نیستند به کشورشان بازگردند.

ناظران می‌گویند مشکلات اقتصادی، بحران اشتغال، نابرابری، محرومیت از آزادی‌های فردی، ناامیدی و میل به پیشرفت مهم‌ترین عوامل مهاجرت جوانان و نوجوانان از ایران است. با این حال، مسئولان جمهوری اسلامی بدون اشاره به این مشکلات، مهاجرت نخبگان را به عوامل خارجی نسبت می‌دهند و ادعا می‌کنند که «شکارچیان مغزها» نوجوانان مستعد و برگزیدگان کنکورهای سراسری و المپیادهای علمی را از ایران می‌برند.

پیش‌تر، روزنامه اصولگرای رسالت در گزارشی اذعان کرده بود که پدیده مهاجرت از دانشجویان به دانش‌آموزان نیز سرایت کرده است و دانش‌آموزان تیزهوش و استعدادهای برتر هم برای ادامه تحصیل، ترک وطن می‌کنند. آخرین آمار رصدخانه مهاجرت ایران نشان می‌دهد که در حال حاضر، ۳۷ درصد برندگان المپیادهای دانش‌آموزی، ۲۵ درصد اعضای بنیاد نخبگان و ۱۵ درصد رتبه‌های زیر هزار کنکور سراسری خارج از کشور زندگی می‌کنند.

بیشتر از جهان