«بودجه ۱۴۰۱ را طوری نوشتیم که سر سوزنی به مردم تورم وارد نشود»

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حذف ارز ترجیحی و طرحی را که مقام‌های دولت آن را «جراحی اقتصادی» می‌نامند، ضروری دانست

پس از اجرای طرح حذف ارز ترجیحی، مقام‌های دولت پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به دهک‌های کم درآمد را جبران حذف ارز ترجیحی عنوان کردند-ATTA KENARE / AFP

در حالی که نرخ تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در خرداد ماه، اولین ماه پس از حذف ارز ترجیحی، با جهش بیش از سی درصدی به ۸۱.۶ درصد افزایش یافت، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بودجه ۱۴۰۱ را به نحوی نوشتیم که یک سر سوزن از سمت بودجه به مردم تورم وارد نشود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، روز پنج‌شنبه ۱۶ تیرماه در جلسه تبیین سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، حذف ارز ترجیحی و طرحی را که مقام‌های دولت آن را «جراحی اقتصادی» می‌نامند، ضروری دانست.

حاجی‌بابایی گفت که سال گذشته ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نفت فروختیم که از این مبلغ، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا و ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای کالاهای اساسی هزینه شده و یک ریال از محل فروش نفت برای هیچ چیز باقی نماند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «امسال ما ۵۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه خواهیم داد»، افزود: امسال فقط ۸۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه تولید گذاشتیم در صورتیکه با مبلغ یارانه تولید یک کشور دگرگون می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نماینده مجلس گفت که پرداخت یارانه، مشکل را حل می‌کند اما کار اساسی نیست چون یارانه، دارویی برای بیماری است و به دلیل اینکه نتوانستیم اقتصاد را تقویت کنیم یارانه می‌دهیم.

حاجی‌بابایی با حمایت از حذف ارز ترجیحی، افزود: نقدینگی و تورم مهار شود باقی مشکلات نیز حل می‌شود و بودجه ۱۴۰۱ را به نحوی نوشتیم که یک سر سوزن از سمت بودجه به مردم تورم وارد نشود.

سخنان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در حالی بیان شده است که مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی، به دنبال موج گرانی‌ها و جهش ناگهانی تورم ماهانه و تورم مواد غذایی در اولین ماه پس از حذف ارز ترجیحی، قانون بودجه مصوب مجلس را مستند طرح «جراحی اقتصادی» معرفی کردند.

ابراهیم رئیسی خود در یک برنامه تلویزیونی گفت: قانون مجلس در این زمینه روشن است و در بودجه ۱۴۰۱ برای دولت ارز ترجیحی قرار داده نشده و ارز باید به صورت نیمایی یا ارز آزاد باشد.

دولت رئیسی به استناد قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با آغاز سال ۱۴۰۱ ابتدا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، با افزایش چند برابری قیمت آرد برای مصارف غیر از نان سنتی، قیمت نان ماشینی و صنعتی و ماکارونی را افزایش داد.

در اقدام بعدی، دولت از بیست و دوم اردیبهشت ماه ارز ترجیحی و یارانه تولید مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات را حذف و قیمت این اقلام اساسی را افزایش داد.

حسن لطفی، نماینده رزن در مجلس شورای اسلامی، چند هفته پس از اقدام دولت در افزایش قیمت روغن، مرغ، تخم مرغ و لبنیات، گفت: قول دولت سیزدهم در خصوص عدم‌گرانی‌ها به واقعیت نرسید و به واسطه افزایش قیمت این چهار کالا، ۷۰۰ نوع کالا و خدمات دیگر هم با افزایش نرخ روبرو شده است.

پس از اجرای طرح حذف ارز ترجیحی، مقام‌های دولت پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به دهک‌های کم درآمد را جبران حذف ارز ترجیحی عنوان کردند همان طور که حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز روز پنج‌شنبه نیز گفت که ارز ترجیحی برای مردم حذف نشده و برای دولت حذف شده است.

شمس‌الدین حسینی، نماینده مجلس و وزیر اسبق اقتصاد، اما یک ماه پس از حذف ارز ترجیحی، گفت که در سال ۱۴۰۱ مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی و ارز آزاد به ازای ۱۶ میلیارد دلار تخصیص یافته به ارز دولتی سال گذشته، حداقل ۳۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود اما همه آن در بودجه عمومی است و هیچ چیزی به مردم داده نشده است.

بیشتر از اقتصاد