تیم‌های بررسی حجاب در بیمارستان‌های مشهد مستقر شدند

در روزهای اخیر برخورد با زنان در شهرهای مختلف به اسم مبارزه بدحجابی شدت گرفته است

‏همزمان با انتقاد یک نماینده مجلس از بازگشت پر‌تعداد گشت‌های ارشاد به شهرها و نحوه برخورد ماموران این گشت‌ها با زنان بازداشت شده، دانشگاه علوم پزشکی مشهد از استقرار نیروهای امر به معروف و نهی از منکر در بیمارستان‌ها برای بازرسی از پوشش کادر درمان و دانشجویان خبر داد.

‏دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز پنج‌شنبه از استقرار نیروهای ستاد امر به معروف در مراکز درمانی مشهد خبر داد و اعلام کرد که با تصمیم ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی، گروه‌های امر به معروف و نهی از منکر برای ارزیابی و بازرسی از نحوه پوشش پرسنل و و دانشجویان علوم پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشهد مستقر شده‌اند.

‏این دانشگاه تاکید کرد استقرار نیروهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر در بیمارستان‌های مشهد پس از نامه شماره ۰۱/۲۴۳/۵۴۷ مورخ ششم تیر ماه دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی صورت گرفته است.

‏پیش از این نیز سرپرست دادسرای انقلاب مشهد در نامه‌ای به فرماندار خواستار جلوگیری از ورود زنان «فاقد حجاب شرعی» به مترو شده و از ماموران مترو خواسته بود که حضور این افراد را برای برخورد به نیروی انتظامی اعلام کنند.

‏اسماعیل رحمانی، معاون دادستان مشهد، همچنین گفت: «در نامه‌ای به فرمانداری مشهد، خواسته‌ایم ارائه خدمات به افراد بدحجاب در اداره‌ها و بانک‌ها ممنوع شود.»

‏محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، به صراحت از این دستور حمایت کرد و گفت نامه معاون دادستان مشهد در چارچوب قانون است.

‏جداسازی اتاق زنان از مردان در ادارات دولتی نیز از هفته جاری در بوشهر آغاز شد و فرماندار بوشهر گفت که باید اتاق خانم‌ها و آقایان در تمام دستگاه‌های اجرایی جدا باشد. او گفت که حضور همکاران زن بدون چادر در شورای اداری بوشهر ممنوع است و هر مدیری در این مورد کوتاهی کند، عزل می‌شود.

‏از سوی دیگر حسین بساطی، فرمانده انتظامی شهر اصفهان، از توقیف ۱۶۹ خودرو به اتهام «رفتارهای هنجارشکنانه» خبر داد. فرمانده انتظامی اصفهان گفت که رانندگان این خودروها با رفتارهای هنجارشکنانه و ایجاد آلودگی صوتی، نظم و امنیت خیابان‌ها را برهم می‌زنند.

‏این در حالی است که کاربران فضای مجازی با هشتگ «حجاب بی‌ حجاب» اعتراضات گسترده‌ای به تشدید برخورد گشت‌های ارشاد و گروه‌های امر به معروف و نهی از منکر با زنان و دختران را آغاز کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

‏کاربران همچنین روایت برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای انتظامی و گشت‌های ارشاد را با هشتگ «حجاب بی‌حجاب» منتشر می‌کنند و شماری از زنان نیز با این هشتگ تصاویر بدون حجاب خود در خیابان‌ها و مراکز عمومی را منتشر می‌کنند.

‏با اوج گرفتن این اعتراضات، محسن پیرهادی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی، از بازگشت پر‌تعداد گشت‌های ارشاد به سطح شهرها» انتقاد کرد و نوشت: سبک مواجهه ماموران گشت ارشاد با زنان کم حجاب در سطح شهر شایسته عنوان نیروی انتظامی که بنا بر هویت ذاتی‌اش قرار است حافظ و مامن شهروندان ورای دین و ملیت‌شان باشد نیست.

‏این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس  گفت: برخوردهای مختلف و سلیقه‌ای با پوشش زنان از سوی برخی ضابطان، هدایت آنها به ون‌های گشت ارشاد، استفاده از ادبیات نامناسب، تحقیر و برخورد نامناسب برخی از ماموران زن در محل بازداشتگاه و بعضا برخورد با زنان بازداشت شده از قبیل هُل دادن از جمله مواردی است که محل گلایه برخی خانواده‌ها و شماری از زنان قرار گرفته است. 

‏پیرهادی افزود که موارد این چنینی نه در‌شان زنان ایران اسلامی است و نه زیبنده مجریان طرح حجاب و عفاف است و که اگر حس امنیت‌اجتماعی و اعتماد عمومی مردم به نیروی انتظامی خدشه دار شود جبران آن دشوار و پر خسران خواهد بود.

‏این نماینده مجلس البته طرح حجاب و عفاف را قانونی دانست و از آن حمایت کرد و گفت: اجرای قانون نباید به روندی برای تخریب یا تعرض به جایگاه شماری از زنان کشور بدل شود و یا مستمسکی برای بهانه جویی معاندان نظام و مدافعان دروغین حقوق زنان در خارج از مرزها قرار گیرد.

‏پیرهادی در پایان نامه خود از فرمانده کل نیروی انتظامی خواست از این پس در اجرای طرح حجاب و عفاف مامورانی به کار گرفته شوند که خود در جزییات قانون متعهد و بر حقوق شهروندی و شعائر دینی و اسلامی و حق عامه واقف باشند.

‏این درحالی است که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، روز سه شنبه چهاردهم تیر ماه در جریان نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی گزارش‌ دستگاه‌های مختلف درباره وضعیت اجتماعی مرتبط با موضوع حجاب و عفاف، دستور اجرای کامل مصوبه سال ۸۴ این شورا به نام «راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف» را صادر کرد.

‏رئیس‌جمهوری اسلامی به طور ضمنی از برخوردهای نیروی انتظامی با زنان و دختران حمایت کرد و حتی گفت: ترویج فساد در جامعه اسلامی و انقلابی اقدامی سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده است و با سرمایه‌گذاری کلان استکبار صورت می‌گیرد و دشمنان ایران و اسلام با استفاده از شبکه‌های گسترده و متعدد ماهواره‌ای و مجازی با ترویج فساد، استقامت فرهنگی و مبانی ارزشی و دینی جامعه را هدف گرفته‌اند.

‏رئیسی به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور داد که همه دستگاه‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی را برای اجرای کامل مصوبه این شورا درباره گسترش حجاب و عفاف، هماهنگ کند و تاکید کرد که باید نهادهای مسئول در این زمینه، اقدامات لازم و بازدارنده به شکل نظام‌مند و منسجمی اجرا کنند.

‏این در حالی است که وزارت کشور یک هفته قبل از دستور رئیسی، با ابلاغ مصوبه «حجاب و عفاف» به همه نهادها، از آغاز اجرای طرح حجاب و عفاف در اداره‌های دولتی خبر داد.

‏از همین رو، دستور دوباره و تاکید رئیسی بر اجرای طرح حجاب و عفاف به معنای حمایت او از برخورد با زنان و دختران به اتهام «بدحجابی و بی‌حجابی» است.