بریتانیا محموله موشک‌های حکومت ایران را توقیف کرد

بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای گفت توقیف این محموله نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی، حتی پس از برقراری آتش‌بس در یمن، در پی مسلح کردن حوثی‌ها است

جمهوری اسلامی ایران همیشه ادعا کرده است که نقشی در مسلح کردن حوثی‌ها ندارد -- DVIDS / AFP

به‌گزارش آشوسیتدپرس، یک کشتی نیروی دریایی بریتانیا یک محموله موشک‌های متعلق به جمهوری اسلامی ایران را در دریای عمان توقیف کرد. این خبرگزاری می‌نویسد محموله مورد نظر قرار بود به‌دست شبه‌نظامی‌های حوثی برسد و بار دیگر نشان می‌دهد که حکومت ایران از حوثی‌های یمن حمایت نظامی می‌کند.

حکومت بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد که توقیف این محموله نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران همچنان، و حتی پس از برقراری آتش‌بس در یمن، در پی آن است تا، به‌واسطه قاچاق سلاح‌های پیشرفته در خلیج فارس، نیروهای شیعه‌مذهب حوثی را علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی مسلح کند.

جمهوری اسلامی ایران همیشه ادعا کرده است که نقشی در مسلح کردن حوثی‌ها ندارد؛ ادعایی که این گروه شبه‌نظامی شیعه‌مذهب نیز آن را تایید می‌کند. با این‌وجود ناظران مستقل، کشورهای غربی و همچنین کارشناس‌های سازمان ملل متحد تایید می‌کنند که جمهوری اسلامی در ارسال سلاح به حوثی‌ها نقش موثر و فعالی دارد.

از این جهت توقیف محموله موشک‌های زمین‌به‌هوا و همچنین موتورهای موشک‌های کروز به‌وسیله نیروی دریایی بریتانیا، که نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز تا این لحظه در قبال آن سکوت کرده است، می‌تواند دلیلی محکم در تایید کمک نظامی جمهوری اسلامی ایران به حوثی‌های یمن باشد؛ امری که آتش‌بس متزلزل در یمن را به خطر می‌اندازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیمز هپی، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه بریتانیا در امور نیروهای مسلح، می‌گوید: «بریتانیا کار خودش را به‌منظور حمایت از صلح پایدار در یمن ادامه خواهد داد و به امنیت دریایی بین‌المللی متعهد است تا کشتی‌های تجاری بتوانند با خیال راحت و بدون هرگونه اختلال و خطری به عبور و مرور خود ادامه دهند.»

در پیوند با این موضوع، ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا نیز در چهارم ژوئیه ۲۰۲۲ اعلام کرد برای به‌دست آوردن اطلاعاتی که بتواند ملوان‌ها را در رهگیری «سلاح، مواد مخدر و سایر محموله‌های غیرقانونی» در سراسر منطقه خاورمیانه کمک کند، جوایزی تعیین کرده است. ارتش آمریکا این تصمیم را در بحبوحه تنش‌های مربوط به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و مسلح شدن شورشی‌های حوثی یمن به‌وسیله تهران، گرفت که، به گفته برخی ناظران سیاسی، جریان ارسال سلاح به حوثی‌های یمن را با اختلال مواجه خواهد کرد.

علی القهوم، یکی از مقام‌های ارشد حوثی‌ها، همزمان با اعلام این تصمیم نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا گفته بود گروه متبوعش افزایش فعالیت‌های ارتش آمریکا در دریای سرخ و خلیج فارس را زیر نظر دارد؛ گفته‌ای که می‌توان آن را در اظهارات رسمی حوثی‌ها نیز مشاهده کرد.

به‌عنوان مثال حوثی‌های یمن اخیرا یکی از نیروهای ویژه متحد ارتش آمریکا، که به‌وسیله ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور در دریای سرخ سازماندهی شده است را تهدید کرده‌اند؛ هر چند تاکنون هیچ حمله‌ای از سوی حوثی‌ها یا دیگر نیروهای نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران علیه این گروه ویژه صورت نگرفته است.

نیروی دریایی بریتانیا همچنین در ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود که حوثی‌ها در حمله به مواضع عربستان سعودی از موشک‌های کروز ساخت جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده‌اند. در کنار این موضوع، حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی ابوظبی، که در ماه ژانویه ۲۰۲۲ صورت گرفت و سه کشته بر جا گذاشت، نیز به‌وسیله همین موشک‌های کروز ساخت حکومت ایران انجام شده بود.