فوتبال سپاهی که دیگر مال مردم نیست

همزمان با خداحافظی وریا غفوری از استقلال، این باشگاه قرارداد بازیکنانی مانند سعید مهری، زبیر نیک‌نفس و سبحان خاقانی را که در فصل گذشته نمایش‌های ناامیدکننده‌ای داشتند تمدید کرد

وریا غفوری پنجشنبه ۱۶ تیر، به‌طور رسمی از استقلالی‌ها خداحافظی کرد تا پروژه سردار مصطفی آجرلو و دوستانش برای کنار گذاشتن کاپیتان آبی‌ها به مرحله آخر برسد. کاپیتانی که به‌دلیل بیان انتقادهای سیاسی از عملکرد نظام جمهوری اسلامی و انعکاس مشکلات اجتماعی شهروندان، به محبوبیت بالایی نزد ایرانی‌ها رسیده بود و همین امر، طی ۲ سال گذشته موجب سرازیر شدن سیل پرونده‌سازی امنیتی رسانه‌ها و خبرنگاران حکومتی علیه او شد. کنار گذاشته شدن وریا غفوری را به چند دلیل واضح می‌توان «پروژه‌ای حکومتی» نامید.

مثلا طی یک ماه اخیر که گمانه‌زنی‌ها درباره کنار گذاشتن غفوری از استقلال به‌ دلیل بیان انتقادهای سیاسی مطرح شد، آجرلو و سایر مدیران این باشگاه هیچ‌گاه چنین دلیلی را تکذیب نکردند و سکوت جمعی را ترجیح دادند. آن‌ها می‌توانستند بگویند «مسائل فنی» دلیل عدم تمدید قرارداد با وریا است، اما نگفتند تا گمان اهالی فوتبال درباره دستوری امنیتی برای محو وریا پررنگ‌تر شود.

از طرفی دیگر و همزمان با خداحافظی وریا غفوری از استقلال، این باشگاه قرارداد بازیکنانی مانند سعید مهری، زبیر نیک‌نفس و سبحان خاقانی را که در فصل گذشته نمایش‌های ناامیدکننده‌ای داشتند تمدید کرد. بازیکنانی که اگر وریا غفوری با تغییر پست هم به جای آن‌ها بازی کند، بعید است که نمایش بدتری به جای بگذارد.

همچنین، اعمال نفوذ بیش از حد سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فوتبال ایران، طی یک سال اخیر می‌تواند از دیگر نشانه‌های رسیدن به حقیقت ماجرا باشد. اسفند سال گذشته، داریوش مصطفوی، رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال، از نقش پررنگ سازمان اطلاعات سپاه در برکناری رئیس فدراسیون فوتبال ایران رونمایی کرد و گفت: «من به این آقایی که از اطلاعات سپاه آمده دنبال این کار، می‌گویم که ما دیگر آب از سرمان گذشته است. فدراسیون فیلمی را در اختیار دارد که در آن خواهید دید همه دارند می‌گویند با زور از ما برای برکناری عزیزی خادم امضا گرفتند.» فیلمی که البته عزیز خادم و دستیارانش هنوز جرات منتشر کردن آن را پیدا نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نتیجه، مصطفی آجرلو نیز که خود با عضویت در سپاه پاسداران و لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله وارد فضای سیاسی ایران شد و سپس با نزدیک شدن به محمدباقر قالیباف توانست وارد ورزش شود، طبیعی است که حرف‌شنوی کاملی از همکاران و دوستانش در سازمان اطلاعات این نهاد حکومتی داشته باشد.

مصاحبه چند روز قبل محمد دادکان درباره وریا غفوری را نیز فراموش نکنید. دادکان که با پیشینه‌ای انقلابی و نزدیک به حزب موتلفه اسلامی سال‌ها هدایت فدراسیون فوتبال ایران را برعهده داشت، ۱۲ تیرماه در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد گفت وریا غفوری «با دستور نهادهای بالا» از تیم فوتبال استقلال حذف شده است.

یعنی در فوتبالی که نهادهای امنیتی به راحتی آب خوردن می‌توانند در آن مهره‌چینی کنند و کسانی که «ولایت‌مدار» نباشند را پایین بیاورند، طبیعی است که امثال وریا غفوری، علی کریمی، علی دایی، ناصر حجازی، احسان خرسندی و ده‌ها تن دیگر که «مطیع» نیستند و معترض به فسادند، جایی نداشته باشند.

آش فوتبال ایران حالا آن‌قدر شور شده که سپاه پاسداران تصمیم گرفته است با فشار به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، کارلوس کی‌روش که در دوران حضورش در ایران هیچ موفقیت خاصی کسب نکرد و پس از ایران نیز از ۲ کشور دیگر اخراج شد را دوباره به نیمکت تیم ملی فوتبال بازگرداند. ابراهیم قاسم‌پور، عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال، پنجشنبه ۱۶ تیر، گفت: «دخالت نهادهای بالادستی باعث هرج‌ومرج می‌شود و هرکسی باید در حیطه اختیارات خودش تصمیم‌گیری کند.»

اکنون دیگر فرقی نمی‌کند که شما هوادار استقلال باشید یا پرسپولیس، زیرا علاوه بر محروم ماندن نیمی از جمعیت ایران از حضور در ورزشگاه‌های فوتبال، استقلال و پرسپولیس نیز بدون اجازه نهادهای امنیتی و حکومتی، حتی حق جذب یک بازیکن یا بستن یک قرارداد تبلیغاتی را ندارند. مصطفی آجرلو سال گذشته و در بدو ورود به استقلال با ریخت‌وپاشی عجیب توانست این تیم را پس از ۹ سال قهرمان لیگ ایران کند. امسال نیز تنها برای کادر فنی پرتغالی‌اش ۲ میلیون یورو هزینه کرده است تا استقلال تهران سکوی پرتاب دوباره او برای رسیدن به مقام‌هایی بالاتر مانند ریاست فدراسیون یا وزارت ورزش باشد. ناصر حجازی روزی گفت: «کجای این مملکت پاکه که فوتبالش پاک باشه» که شاید حالا فوتبال‌دوستان ایرانی بیش از گذشته با اسطوره استقلالی‌ها هم‌عقیده باشند.

بیشتر از فوتبال