خبرگزاری نزدیک به سپاه از حذف وریا غفوری خبر داد 

تسنیم مدعی شد، از آنجا که مسئولان باشگاه استقلال با وریا غفوری تماس نگرفته‌اند، او می‌خواهد از این تیم جدا شود

کاپیتان تیم استقلال تاکنون این ادعا را تایید یا تکذیب نکرده است - ورزش۳

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در خبری که شامگاه سه‌شنبه، ۷ تیر، منتشر شد، ادعای جدایی وریا غفوری، کاپیتان تیم استقلال، از این تیم را مطرح کرد. بر اساس این خبر، وریا غفوری از مدتی قبل منتظر تماس مسئولان باشگاه استقلال بود تا قراردادش را تمدید کند و مسئولان استقلال نیز گفته بودند که شرط تمدید قرارداد غفوری، تایید ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی آبی‌پوشان، است. بنابر ادعای این خبرگزاری، از آنجا که مسئولان باشگاه استقلال با وریا غفوری تماس نگرفته‌اند، او می‌خواهد از این تیم جدا شود. 

کاپیتان تیم استقلال تاکنون این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است اما به نظر می‌رسد نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران پروژه حذف وریا غفوری را کلید زده‌اند و قصد دارند مسئولیت آن را هم به گردن مربی خارجی آبی‌پوشان بیندازند.

وریا غفوری روز یکشنبه، ۵ تیر، در اینستاگرام، متنی منتشر کرد که واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی احتمال جدایی اجباری وریا غفوری از تیم استقلال را مطرح کردند. کاپیتان تیم استقلال در این استوری، با کنایه‌ای معنادار به ماموران امنیتی نوشته بود: «گرچه آهسته و یواشکی قدم برداشتید، رد چکمه‌های شما در ساحل آبی و آرام‌بخش ما پاک نخواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاپیتان ۳۵ ساله تیم استقلال اهل سنندج است و ۲۷ بازی ملی در کارنامه ورزشی خود دارد. او در موقعیت‌ها و رویدادهای مختلف اجتماعی کنار مردم ایران ایستاد و به سیاست‌های حکومت اعتراض کرد. غفوری چندی پیش، پس از شایعاتی که درباره مهاجرتش از ایران مطرح شد، شعر «ریشه در خاک» فریدون مشیری را در حساب اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت و زیر آن هم نام «کوردستان» با «واو» را هشتگ کرد. 

این اقدام خشم برخی مقام‌های حکومتی را در پی داشت و رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، در توییتی کنایه‌آمیز نوشت: «برای هر سانت خاک پاک وطن خون دادیم تا نقشه شیر غران ایران به اندازه یک وجب هم تغییر نکند. سیلی مردم غیور ایران هم سهم کسانی است که پای زبانشان از گلیم شعورشان بیشتر دراز شده و حرف از تجزیه می‌زنند و فکر می‌کنند همه‌چیز مثل فوتبال یک بازی است.»

وریا غفوری پس از حواشی به‌وجودآمده درباره این توییت، در یک مصاحبه تصویری گفت که «تجزیه‌طلب» و «وطن‌فروش» نیست؛ با وجود این، نهادهای امنیتی که از مدت‌ها پیش از سخنان و انتقادهای تندوتیز کاپیتان استقلال عصبانی بودند، به چیزی جز حذف وریا غفوری راضی نشدند.

این‌طور به نظر می‌رسد که برای توجیه حذف کاپیتان تیم استقلال هم دیواری کوتاه‌تر از سرمربی خارجی پیدا نکرده‌اند؛ در حالی‌ که وریا غفوری بعد از بازی آخر لیگ برتر فوتبال که هنوز سرمربی جدید انتخاب نشده بود، در مصاحبه‌ای افشا کرد مسئولان باشگاه استقلال قرارداد دیگر بازیکنان تیم را تمدید کرده‌اند اما حتی با او تماس هم نگرفته‌اند. او در همین مصاحبه گفته بود: «کمترین انتظارم این بود که باشگاه به عنوان کاپیتان برایم شان و احترامی قائل می‌شد.»

غفوری پس از حضور در جشن قهرمانی تیم استقلال در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، در مصاحبه‌ای با اشاره به فاجعه فروریختن ساختمان متروپل، گفته بود: «برای ما بیشتر شبیه مراسم بود، جشن نبود. ته دلمون غمی بزرگ بود برای مردم آبادان.»

او پیش از آن هم در واکنش به موج گرانی‌های ماه‌های اخیر و اعتراض‌های مردمی گفته بود که وقتی مسائل اجتماعی مطرح باشد دیگر فوتبال برای او در اولویت نیست. پس از این سخنان، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تصاویر وریا غفوری را سانسور کرد و فرهاد مجیدی، سرمربی سابق تیم استقلال، هم در واکنش، سانسور تصویر کاپیتان تیمش را وقیحانه خواند و گفت که با تلویزیون جمهوری اسلامی ایران مصاحبه نمی‌کند.

بیشتر از فوتبال