سریلانکا از روسیه نفت نسیه خواست

سریلانکا همزمان با وقوع شدیدترین بحران اقتصادی ۷۰ سال اخیر دیگر برای خرید نفت پول ندارد

سریلانکا با بدترین رکود اقتصادی خود از زمان استقلال یافتن از بریتانیا در سال ۱۹۴۸ مواجه شده است- AFP

هم‌زمان با وقوع شدیدترین بحران اقتصادی ۷۰ سال اخیر در سریلانکا، گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهوری این کشور، از ولادیمیر پوتین همتای روس خود خواسته به این کشور جزیره‌ای نسیه سوخت بدهد.

سریلانکا به‌دلیل مشکلات مالی برای وارد کردن اقلام ضروری مانند دارو، غذا و سوخت با مشکلاتی دست به گریبان بوده که به کمبود شدید این اقلام، قطعی سراسری برق و تورم شدید منجر شده است.

اوایل هفته جاری، سریلانکا اعلام کرد مدرسه‌ها یک هفته دیگر نیز تعطیل خواهد بود و از همه کارمندان بخش دولتی خواست دورکاری کنند زیرا ذخایر بنزین و گازوئیل تقریبا به پایان رسیده است.

این جزیره برای عبور موقت از این بحران از روسیه نفت خریده است و حالا گفته ممکن است باز هم بخرد.

در حالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا به‌دلیل حمله روسیه به اوکراین که از ۲۴ فوریه (۵ اسفند) آغاز شد نفت این کشور را تحریم کرده‌اند، سریلانکا با واسطه‌ای در دبی در ماه مه حدود ۹۰ هزار تن نفت خام سیبری خرید.

سریلانکا دیگر برای خریدن نفت بیشتر پولی ندارد.

راجاپاکسا توییت کرد: «نشست اینترنتی بسیار نتیجه‌بخشی» با پوتین داشته و در آن از رئیس‌جمهوری روسیه خواسته است در زمینه سوخت کمک کند و برای نجات اقتصاد بیمار سریلانکا گردشگر به این کشور بفرستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت «متواضعانه» از کرملین خواسته دوباره پروازهای بین مسکو و کولومبو پایتخت سریلانکا را برقرار کند.

ماه پیش، بعد از آن که دادگاهی در سریلانکا بابت اختلافی بر سر پرداخت، به مدت کوتاهی از پرواز یک هواپیمای ایرباس جلوگیری کرد ایرفلوت شرکت هواپیمایی دولتی روسیه پروازهای از مبدا روسیه به این جزیره را به حالت تعلیق در آورد.

پیش از آن که پوتین به اوکراین حمله کند این کشور و روسیه از منابع اصلی ورود گردشگر به سریلانکا بودند.

بعد از آن که کشورهای‌ اروپایی، استرالیا و ایالات متحده به شهروندان خود توصیه کردند به‌دلیل وضعیت اقتصادی رو به وخامت سریلانکا به این کشور سفر نکنند گردشگران ورودی از سایر کشورها محدود بوده است.

راجاپاکسا بعد از گفت‌وگو با پوتین هم‌چنین گفت: «در کل توافق داشتیم که تقویت روابط دوجانبه در بخش‌هایی مانند گردشگری، تجارت و فرهنگ در تحکیم دوستی دو کشور ما بسیار مهم است.»

از سوی دیگر، هارین فرناندو، وزیر گردشگری سریلانکا، نیز گفت این کشور باید برای کمک به کاهش مشکلات خود بازدیدکنندگان بیش‌تری را جذب کند.

او گفت: «سریلانکا اگر می‌خواهد از این بحران بیرون بیاید باید درآمد گردشگری داشته باشد. این ضروری است.»

این جزیره در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۲ خوش‌آمدگوی ۶۱ هزار ۹۵۱ گردشگر هندی بود که بیش‌ترین شمار گردشگران خارجی بودند.

فرناندو ابراز امیدواری کرد سریلانکا در مقایسه با پارسال که توانست کم‌تر از ۲۰۰ هزار گردشگر جذب کند سال را با جذب حدود یک میلیون گردشگر به پایان برساند و گفت دولت سریلانکا «مطمئن است در فصل زمستان وضع خوب خواهد شد.»

سریلانکا با بدترین رکود اقتصادی خود از زمان استقلال یافتن از بریتانیا در سال ۱۹۴۸ مواجه شده است.

دولت در ماه آوریل ۵۱ میلیارد دلار (۴۳ میلیارد پوند) بدهی خارجی خود را نکول کرد و در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت کمک‌ مالی است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد