اعتراض‌ها در سریلانکا؛ فیلتر شبکه‌های اجتماعی و منع رفت‌وآمد

در پی قطعی طولانی‌مدت برق و کمبود کالاهای ضروری، خشم عمومی به اوج خود رسیده است

به گزارش رویترز، دست‌کم ۲۲ نفر از نیروهای پلیس در جریان این درگیری‌ها مجروح شدند و ۵۳ تن نیز دستگیر شدن- Ishara S. KODIKARA / AFP

در پی شدت گرفتن اعتراض‌های مردمی در سریلانکا، دولت این کشور رسانه‌های اجتماعی را مسدود، و به مدت ۳۶ ساعت مقررات منع رفت و آمد وضع کرد.

اعتراض‌های مردمی در سریلانکا به دلیل کمبود مواد غذایی و سوخت انجام شده است. این کشور با بحران‌های اقتصادی شدید و بدهی به کشورهای دیگر مواجه است و در نتیجه این شرایط، زندگی مردم روزبه‌روز دشوارتر می‌شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهوری سریلانکا، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که افراد از حضور در هر خیابان و مکان عمومی، از جمله پارک، قطار، یا ساحل دریا منع شده‌اند، مگر مجوز کتبی از مقام‌های این کشور داشته باشند.

منع رفت و آمد از غروب روز شنبه، ۲ آوریل، آغاز شد و پس از آن شبکه‌های اجتماعی، از جمله فیس‌بوک، توییتر، و اینستاگرام نیز مسدود شدند. گزارش‌ها حاکی است که پیام‌رسان واتس‌اپ نیز از کار افتاده است و کاربران تلفن همراه پیامی دریافت کرده‌اند مبنی بر این که این ممنوعیت طبق دستور کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات انجام شده است.

این محدودیت‌های شدید پس از آن اعمال می‌شود که روز پنجشنبه در جریان اعتراض‌های خیابانی در سریلانکا، در نزدیکی اقامتگاه شخصی رئیس‌‌جمهوری این کشور، چند وسیله نقلیه به آتش کشیده شد. از آن زمان، نیروهای ارتش در خیابان‌ها مستقر شده‌اند و مختارند که مظنونان را بدون حکم دستگیر کنند.

سریلانکا با یک بحران اقتصادی بزرگ دست‌به‌گریبان است. بحران‌های این کشور جزیره‌ای تا حدودی ناشی از کمبود ارز خارجی است که برای پرداخت هزینه واردات سوخت استفاده می‌شود. در پی قطعی طولانی‌مدت برق و کمبود سوخت، غذا، دارو و کالاهای ضروری، خشم عمومی به اوج خود رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تظاهرات روز پنجشنبه در خارج از خانه رئیس جمهوری نخست مسالمت‌آمیز آغاز شد. به گفته شرکت‌کنندگان در آن، پس از شلیک گاز اشک‌آور و حضور ماشین‌های آبپاش پلیس و ضرب و شتم تجمع‌کنندگان، اوضاع به خشونت کشیده شد و معترضان با پرتاب سنگ به نیروهای پلیس، تلافی کردند.

به گزارش رویترز، دست‌کم ۲۲ نفر از نیروهای پلیس در جریان این درگیری‌ها مجروح شدند و ۵۳ تن نیز دستگیر شدند.  رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که پنج عکاس خبری در یک ایستگاه پلیس بازداشت و شکنجه شده‌اند. دولت گفته است که این ادعاها را بررسی می‌کند.

با وجود سرکوب تجمع‌کنندگان روز جمعه، اعتراض‌ها ادامه یافت و به سایر نقاط کشور نیز رسید و تظاهرات‌کنندگان در پایتخت سریلانکا با حمل پلاکاردهایی خواستار استعفای رئیس جمهوری شدند.

این تظاهرات‌ها نشان‌دهنده یک چرخش عظیم در محبوبیت راجاپاکسا است که با رای مثبت اکثریت در سال ۲۰۱۹ به قدرت رسید و نوید ثبات و اراده استوار برای حکومت بر کشور را با خود آورد.

سریلانکا اکنون با بدترین بحران مالی خود از زمان استقلال در سال ۱۹۴۸ دست و پنجه نرم می‌کند. در ماه‌های اخیر، هم‌زمان با شدت گرفتن بحران اقتصادی، صف‌های طولانی در بسیاری از شهرهای این کشور برای خرید خواربار و روغن تشکیل شد و دولت سهمیه‌بندی شیرخشک، شکر، عدس، و برنج را آغاز کرد.

دولت این کشور ۲۲ میلیون نفری آسیای جنوبی که با کمبود نقدینگی مواجه است، در ماه مارس اعلام کرد که نیازمند کمک مالی صندوق بین‌المللی پول برای رفع بحران بدهی خارجی و تقویت ذخایر ارزی است. حدود ۶.۹ میلیارد دلار از بدهی سریلانکا باید در سال جاری پرداخت شود، اما ذخایر ارز خارجی این کشور در پایان ماه فوریه حدود ۲.۳ میلیارد دلار بود.

بیشتر از جهان