سازمان ملل: در جنگ بلخاب بیش از ۲۷ هزار نفر آواره شدند

بیش از ۶ هزار تن از ساکنان بلخاب به بامیان پناه بردند و بقیه در کوه‌های سرپل متواری‌اند

دفتر هماهنگ کننده امور کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل گفت، در حال تدارک کمک‌ به آوارگان بلخاب است-@UNOCHAAfghanistan/ Facebook

دفتر هماهنگ‌کننده امور کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا)، در یک گزارش تازه که روز پنجشنبه ۱۶ تیر، منتشر کرد گفت در پی جنگ اخیر در شمال افغانستان در شهرستان بلخاب استان سرپل، بیش از ۲۷ هزار نفر از ساکنان بلخاب آواره شدند. 

در گزارش این نهاد آمده است که آواره‌شدگان بلخاب به استان‌های همجوار استان سرپل و به‌ویژه بامیان پناه برده‌اند.

دفتر هماهنگ‌کننده امور کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل نوشت: «تیم‌های ما در بامیان گفتند که بیش از ۶ هزار نفر آواره در این استان وجود دارند. سازمان ملل و شرکای بشردوستانه ما، غذا، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و حمایت‌های روانی و اجتماعی و همچنین کمک‌های نقدی و سایر تدارکات را برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند.»

دفتر هماهنگ‌کننده امور کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل همچنین افزود که در حال حاضر شماری از همکاران این سازمان، در حال آماده‌سازی مواد غذایی و سایر کمک‌ها به بیش از ۱۰ هزار نفر در بلخاب‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل روز پنجشنبه، از ارسال یک محموله کمکی مواد غذایی به آواره‌شدگان بلخاب استان سرپل نیز خبر داد. سفارت ایران در کابل در صفحه توییترش نوشت: «در ادامه کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان، این بار کمک‌های غذایی شامل آرد، برنج، روغن، و شکر برای ۵۰۰ خانواده نیازمند به بلخاب ارسال شد.»

سفارت جمهوری اسلامی ایران افزود که این کشور در ماه‌های اخیر کمک‌های گسترده‌ای را برای ساکنان شماری از استان‌های افغانستان ارسال کرده است.

تهاجم طالبان به بلخاب با هدف سرکوب مهدی مجاهد، فرمانده پیشین این گروه، به وارد شدن تلفات بر غیرنظامیان و آواره شدن مردم این شهرستان منجر شد. روز پنج‌شنبه ۲ تیر، گروهی از جنگجویان طالبان از سه جهت به بلخاب حمله کردند و پس از سه شبانه‌روز درگیری، مرکز این شهرستان را تصرف کردند.

پس از تصرف بلخاب به دست طالبان، ساکنان این شهرستان از بازداشت، شکنجه و کشتار غیرنظامیان به دست افراد این گروه خبر دادند. برخی ساکنان بلخاب گفتند در سه روز نخست سلطه طالبان بر بلخاب، دست‌کم ۳۶ نفر در روستاهای مختلف و در جریان بازرسی خانه‌ها به دست نیروهای این گروه تیرباران شدند. شمار دیگری از ساکنان این شهرستان که از ترس طالبان به کوه‌ها متواری شدند، همچنان ناپدیدند.