ماموران امر به معروف طالبان مانع ازدواج زوج‌های سنی و شیعه می‌شوند

طالبان یک داماد شیعه‌ را به دلیل ازدواج با دختر حنفی‌مذهب سر سفره عقد بازداشت کردند و عقد را به هم زدند

طالبان به امام جماعت مساجد در مزارشریف دستور داده اند صیغه عقد زوج‌های شیعه و حنفی‌مذهب را جاری نکنند- SAHEL ARMAN/ AFP

حدود ساعت ۲۲ جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱، ماموران اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان به مراسم عقد یک زوج در ناحیه پنجم شهر مزارشریف هجوم بردند و یوسف، داماد ۲۸ ساله، و دو عضو خانواده‌ او، همچنین برادر عروس را بازداشت کردند.

آن شب در خانه عروس، مراسم حنابندان و عقد یوسف و دختری که چند سالی بود به هم علاقه داشتند، در حال برگزاری بود که ماموران اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان به مراسم ریختند و آن را به هم زدند؛ زیرا خبردار شدند که قرار است یک پسر شیعه با دختری حنفی‌مذهب ازدواج کند.

یکی از دوستان یوسف که در مراسم حضور داشت، جریان به هم خوردن مراسم عقد و بازداشت داماد و اعضای خانواده‌اش را چنین شرح داد: «قرار بود جمعه شب عقد برگزار شود. این مراسم در خانه و با دعوت از بستگان عروس و داماد برگزار شد و هتلی هم برای برگزاری مراسم عروسی در شب بعد تدارک دیده شده بود. اما در حین مراسم عقد، وقتی ملایی که قرار بود خطبه را بخواند، متوجه شد که داماد شیعه است، با اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان تماس گرفت و از خواندن خطبه عقد خودداری کرد.»

این منبع تصریح کرد که لحظاتی از این تماس، ماموران مسلح امر به معروف و نهی از منکر طالبان به مراسم هجوم آوردند و داماد و چند عضو خانواده‌ او را با توهین و تحقیر بازداشت کردند.

به گفته این منبع که شاهد به هم خوردن مراسم حنابندان و عقد این زوج بود، یکی از ماموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان که مسئولیت بازداشت داماد و اعضای خانواده‌اش را به عهده داشت، به شرکت‌کنندگان در مراسم گفت که شیعیان براساس شریعت مرتدند و هیچ مرد شیعه‌ای حق ندارد با دختران و زنان حنفی‌مذهب ازدواج کند.

این مامور طالبان هشدار داد که اگر چنین اتفاق بیفتد، طالبان دخالت و آنان را مجازات می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماموران امر به معروف به هتل کفایت در شهر مزارشریف که قرار بود شب بعد، میزبان مراسم عروسی این زوج شیعه و سنی باشد، هم دستور دادند که پول خانواده داماد را به آنان برگرداند و دیگر میزبانی مراسمی مشابه را نپذیرد.

یوسف و دو عضو دیگر خانواده‌ او به همراه برادر عروس، پس از ۱۵ ساعت بازداشت، بعدازظهر شنبه و پس از اینکه تعهد دادند مراسم ازدواج را لغو می‌کنند، آزاد شدند.

ماموران امر به معروف به یوسف هشدار دادند که اگر خطبه عقد قبل از رسیدن آنان جاری می‌شد، مجازات سنگینی در انتظار هر دو بود اما چون ملا از خواندن خطبه امتناع کرد، آ‌ن‌ها هم از مجازات آنان خودداری می‌کند.

اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در بلخ از خانواده یوسف تعهد گرفت اگر پسرشان بار دیگر برای ازدواج با این دختر حنفی‌مذهب اقدام کند یا اگر این زوج تلاش کنند از افغانستان بگریزند، همه آنان را مجازات خواهند کرد.

بر اساس اطلاعات این منبع، اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در بلخ به تمام امام جماعت‌های مساجد هشدار داده است که از خواندن خطبه عقد زوج‌های شیعه و سنی خودداری کنند و اگر به چنین مواردی برخوردند به آنان اطلاع دهند.

طالبان اواسط خرداد نیز رجب‌ ابراهیمی و گل‌اندام را که ۱۵ سال قبل باهم ازدواج کرده بودند، در کابل بازداشت کردند. این زوج و کودکانشان هنوز در زندان‌اند. رجب ابراهیمی از قوم هزاره و گل‌اندام از قوم پشتون است. آنان که چهار فرزند دارند، روز جمعه، ۱۳ خرداد، در حالی که آماده می‌شدند به پاکستان فرار کنند، در کابل بازداشت شدند.

اعضای خانواده رجب ابراهیمی به ایندیپندنت فارسی گفتند که رجب در زندان طالبان در کابل به جرم ازدواج با زنی از قوم پشتون و حنفی‌مذهب به‌شدت شکنجه می‌شود و طالبان و برادران گل‌اندام در تلاش‌اند ازدواج او با رجب ابراهیمی را فسخ کنند و این زن را که مادر فرزندان رجب ابراهیمی است، به عقد پسرعموی او دربیاورند.