یورش نیروهای ضدشورش به اعتصاب کارگران سونگون

علاوه بر کارگران مس سونگون، پرستاران در تهران و بابل هم تجمع اعتراضی برپا کردند

کارگران شرکت‌های پیمانکاری مجتمع مس سونگون ورزقان روز پنجشنبه، برای سومین روز متوالی، اعتصاب و در محوطه معدن تجمع کردند اما این تجمع با یورش نیروهای یگان ویژه به خشونت کشیده شد. چهارشنبه شب نیز یک هزار و ۲۰۰ نفر از کارگران مس سونگون با وجود دمای ۱۰ درجه‌ای هوا و سرمای شبانه در این منطقه سردسیر، شب را در چادر و روی آسفالت‌ محوطه یا داخل خودروها سپری کرده بودند.

صبح پنجشنبه، نیروی یگان ویژه با حمله به کارگران اعتصابی معدن سونگون دو تن از کارگران معترض را با خشونت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. با احتساب این افراد، شمار کارگران بازداشت‌شده مجتمع سونگون ورزقان به هفت تن افزایش یافت. به گزارش هرانا، هویت این کارگران سعید جباریان و فرزاد زالی‌زاده اعلام شد.

این اولین باری نیست که کارگران سونگون برای تحقق خواسته‌هایشان تجمع اعتراضی به راه می‌اندازند. کارگران معدن سونگون در دو سال گذشته بارها اعتصاب کرده‌اند. در دو روز گذشته نیز کارگران پیمانکاری این مجتمع اعتصاب کردند. این دومین بار است که یگان ضدشورش به کارگران این مجتمع حمله‌ور می‌شوند. نیروهای امنیتی در یورش اول، پنج نفر از کارگران را بازداشت کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش هرانا، کارگران این مجتمع چندین ماه است که پیگیر اجرای همسان‌سازی حقوق با کارگران رسمی و کارگران سایر معادن‌اند و اجرای کامل و صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل از دیگر خواسته‌های آنان است؛ اما علی‌رغم اعتراض‌ها و اعتصاب‌های مکرر، مدیران این مجتمع و شرکت‌های پیمانکاری تاکنون به خواسته‌های این کارگران توجهی نکرده‌اند.

اعتراض پرستاران

در ادامه اعتراض‌ کارکنان بیمارستان‌ها در ایران، روز پنجشنبه، ۱۶ تیر، کارکنان بیمارستان رسول اکرم تهران نیز تجمعی اعتراضی برگزار کردند. انترن‌های (کارورز) پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات خود تجمع و اعتصاب کردند؛ زیرا پس از اعتراض‌های اسفند ۱۴۰۰ و با وجود قول مساعدت مسئولان برای پرداخت این معوقات در قالب کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان دوره انترنی، کماکان چیزی به آنان پرداخت نشده است.

صبح پنجشنبه تعدادی از پرستاران بیمارستان‌های بابل نیز در اعتراض به تعدیل نیروهای ۸۹روزه بدون بیمه استخدامی در ایام همه‌گیری کرونا در مسجد جامع بابل تجمع کردند. این تجمع با حضور مهدی سعادتی، نماینده بابل در مجلس، پایان یافت.

اعتراض در ماهشهر و یاسوج

کارگران پارک مهروماه بندر ماهشهر نیز روز پنجشنبه تجمع کردند. کارگران این مجموعه تفریحی به دریافت نکردن مطالبات خود معترض‌اند زیرا مسئولان شهری بندر ماهشهر با وجود برگزاری جلساتی به منظور رسیدگی به اوضاع این کارگران، تاکنون به درخواست‌های آنان رسیدگی نکرده‌اند. به نوشته کانال تلگرامی «حقوق صنفی بازار»، همسر یکی از کارگران این مجتمع گفته است که در سال ۱۴۰۱، «فقط یک حقوق دریافت کردیم. حقوقمان با سه بچه پنج میلیون تومان است. مستاجریم و خودتان در جریان گرانی‌ها قرار دارید.»

فعالان محیط‌ زیست یاسوج نیز در اعتراض به مدیریت جنگل‌ بلوط تجمع کردند. جنگل بلوط به علت بی‌توجهی مسئولان به آفت پروانه برگ‌‌خوار دچار شده‌ است. جنگل بویراحمد در بخش «پشت سر» هم احتمالا تا یکی دو هفته آینده به دلیل رسیدگی نکردن به‌موقع، به این آفت گرفتار و پژمرده خواهد شد.