سرطان پستان؛ چه کسی حالا با دخترم ازدواج خواهد کرد؟

سالانه حدود ۴۰هزار زن بر اثر این بیماری خطرناک جان خود را از دست می دهند

stock.adobe. 

اگر فقط از پاکستان حرف بزنیم، بالاترین میزان سرطان پستان در آسیا در پاکستان است، طوری که از هر ۹ زن، یک نفر از این بیماری رنج می‌برد.

کشورهای مختلف جهان در ماه اکتبر هرسال برنامه‌های اطلاع رسانی ویژه برای بیماری سرطان پستان را برگزار می‌کنند؛ ساختمان‌های بزرگ در سراسر جهان با رنگ صورتی پوشانده می‌شوند تا توجه بیش‌تر مردم را در پیوند با این بیماری جلب کنند.

یکی از عوامل مرگ و میر زنان در دنیا سرطان پستان است؛ علاوه براین، بیماری یادشده شایع‌ترین سرطان در میان زنان هم به شمار می‌رود. با طولانی‌تر شدن عمر، شرایط ابتلا به این بیماری نیز افزایش می‌یابد.

اگر فقط از پاکستان حرف بزنیم، بالاترین میزان سرطان پستان در آسیا در پاکستان است، طوری که از هر ۹ زن، یک نفر از این بیماری رنج می‌برد.

سالانه حدود ۴۰هزار زن بر اثر این بیماری خطرناک جان خود را از دست می دهند. آمار موجود از سراسر جهان بیشتر از این را نشان می‌دهد؛ به‌همین دلیل یک ماه کامل جهت آگاهی دادن به مردم در رابطه با این سرطان اختصاص داده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌طور معمول باور عمومی بر این است که تنها زنان در معرض خطر بیماری سرطان پستان هستند، درحالی که امکان ابتلای مردان نیز به این بیماری موجود است.

زن و مرد هر دو دارای بافت پستان هستند، با این تفاوت که بافت‌های زنان به دلیل هورمون‌های مختلف به شکل پستان‌های کامل رشد می‌کند، ولی در مردان چنین تغییری ظاهر نمی‌شود.

سرطان پستان در مردان بسیار دیر تشخیص داده می‌شود. دلیل آن ذهنیتی است که باور دارد «این بیماری زنانه» است و به مردان ارتباطی ندارد. مردان به هرحال در اداره و سرپرستی خانه مشغول بوده و به خودشان اهمیت نمی‌دهند.

همچنین این بیماری در زنان نیز دیرهنگام تشخیص داده می‌شود. دلیل این امر بی‌توجهی بسیار زنان به خودشان است. با اینکه رنج و درد ناشی از بیماری فراتر از تحمل خواهد بود، اما به‌هیچ عنوان پستان‌های خود را به پزشک نشان نمی‌دهند. این ذهنیت {جاهلانه} در جامعه‌ی ما متداول است.

غالباً قشر تحصیل‌ کرده‌ شعار «خودش خوب خواهد شد» را به بیمار تلقین می‌کنند؛ آن‌هایی که کم‌سواد یا بی‌سواد هستند در کنار این شعار به خواندن دعا‌ و اوراد رو می‌آورند. به‌جای اینکه نزد پزشک بروند، مدام برای گرفتن دعا می‌روند.

سرطان پستان برای دختران باکره تقریباً برابر با مرگ حتمی است. در جامعه‌‌ای که هدف از تولد دختر، ازدواج او محسوب می‌شود، بیماری یکی از اعضای بدن زن به عاملی برای زخم زبان و طعنه‌ی یک عمر تبدیل می‌شود.

دختری حکایت می‌کرد که در سن ۲۲ سالگی، زمانی که مجرد بود، به سرطان پستان دچار شده بود. وقتی پزشک موضوع بیماری را به مادرش گفت، شوکه شد و از چشمانش اشک جاری شد که حالا چه‌کسی با دخترم ازدواج خواهد کرد؟ این حرف‌ها ناخودآگاه از زبان وی بیرون آمد.

پزشک به آنان دلداری و اطمینان داد که این بیماری هنوز در مراحل اولیه‌ی خود بوده با درمان منظم قابل کنترل و درمان است؛ مادرش خود را فراموش کرد و نهایت توجه‌اش را به معالجه‌ی دختر متمرکز ساخت. خوشبختانه دختر در عرض چند ماه بهبودی حاصل کرد وگرنه مادرش بیمار می‌شد. گفتنی است که پس از بهبودی دخترش را بلافاصله شوهر داد، انگار محصولی دارای تاریخ مصرف است.

همه جا این‌گونه نیست؛ سال گذشته با زنی آشنا شدم که با شجاعت تمام با سرطان سینه مقابله کرد و در جریان معالجه، شوهرش نهایت تلاش خود را انجام داد؛ حالا پس از بهبودی مرتب به بیمارستان می‌رود و سایر بیماران را دلداری می‌دهد.

در طول ماه اکتبر حتماً به زنان خانواده خود یادآوری کنید ماموگرافی را انجام دهند، چون سرطان پستان با این آزمایش قابل تشخیص است.

زنان بین سنین ۴۵ تا ۵۴ باید یک بار در سال معاینات ماموگرافی خود را انجام دهند؛ گرچه این آزمایش در ‌پاکستان گران است، اما گران‌تر از سلامت زنان نخواهد بود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independenturdu.com

© IndependentUrdu

بیشتر از جهان