خزانه‌داری آمریکا ۱۵ فرد و شرکت مرتبط با فروش نفت و پتروشیمی ایران را تحریم کرد

دو شخص حقیقی، ۱۳ شرکت، و دو کشتی به فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران اضافه شدند

اعمال تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا همزمان شده با بن‌بست جدید در مذاکرات احیای برجام-Alastair Pike / AFP

آمریکا روز چهارشنبه، ۶ ژوییه (۱۵ تیر ۱۴۰۱)، تحریم‌هایی را علیه شبکه‌ای از شخصیت‌‌های حقیقی و حقوقی از هنگ‌کنگ تا امارات متحده عربی اعلام کرد که به فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران به شرق آسیا متهم شده‌اند. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت که این شبکه از مجموعه‌ای شرکت‌های صوری مستقر در کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده می‌کند و با این شیوه میلیون‌ها دلار محصولات نفتی شرکت‌های ایرانی را به کشورهای شرق آسیا فروخته است که مقصد نهایی بسیاری از این محصولات، چین است. 

این تحریم‌های جدید در حالی از راه رسیده‌اند که مذاکرات هسته‌ای با هدف احیای برجام به بن‌بست خورده‌ است و تازه‌ترین دور آن‌ها اخیرا در دوحه بی‌نتیجه به پایان رسید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی ایالات متحده، گفت: «آمریکا به رسیدن به توافق با ایران برای بازگشت دوجانبه به برجام متعهد است، اما درعین حال، ما از تمام توان خود برای اعمال تحریم‌ها بر فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران استفاده می‌کنیم.»

از جمله شرکت‌های تحریم‌شده، شرکت « پتروشیمی جم-سهام عام» است که متهم است صدها میلیون دلار محصولات پتروشیمی به شرکت‌هایی در سراسر شرق آسیا صادر کرده است. 

دو شخص حقیقی نیز به فهرست تحریم‌ها افزوده شده‌اند: مرتضی رجبی اسلامی (متولد ۱۹۶۹ میلادی در تهران) که مقیم دوبی و شهروند جزایر «سنت کیتز و نویس» (علاوه بر ایران) است،‌ و مهدیه حسینعلی سنچولی (متولد ۱۹۷۷ میلادی در زاهدان)، مقیم دوبی، و شهروند ایران. این دو تن با شرکت «نفت ایران» مرتبطند.

نام سیزده شرکت، از جمله جم، «راشین اقیانوس شرق» در عسلویه، «نفت ستاره خلیج فارس» در داوودیه تهران، «زاگراس ترابران آریا» در خرم‌آباد، «ادگار کامرشال سولوشنز» در امارات، «ترونگ فات لوک» در ویتنام،‌ و «اوروین» در سنگاپور، و نیز دو کشتی ثبت‌شده به نام ایران که با شرکت ویتنامی فوق‌الذکر ارتباط دارند، در فهرست تحریم‌ها به چشم می‌خورد‌.