تحریم آمریکا علیه شبکه بین‌المللی قاچاق و پولشویی برای سپاه قدس

این شبکه که با حمایت روسیه هدایت می‌شد، از طریق امکان فروش نفت و پولشویی، صدها میلیون دلار برای نیروی قدس و حزب‌الله لبنان، تامین کرده است

وزارت خزانه‌داری آمریکا  ۱۰ فرد و ۹ شرکت را به دلیل همکاری برای قاچاق نفت ایران تحریم کرد _ REUTERS/Jon Nazca

ایالات متحده آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه یک شبکه قاچاق نفت و پولشویی بین‌المللی که به تامین مالی برای نیروی قدس سپاه و حزب‌الله لبنان مشغول بودند، اعلام کرد. این شبکه با هدایت نیروی قدس سپاه در ایران، روسیه، امارات متحده عربی، چین، هنگ‌کنگ، ترکیه و لبنان، فعالیت داشته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد این شبکه بزرگ که با حمایت سطوح عالی دولت روسیه هدایت می‌شد، از طریق امکان فروش نفت و پولشویی، صدها میلیون دلار برای نیروی قدس و همچنین حزب‌الله لبنان، تامین مالی کرده است. در واقع این شبکه به عنوان عنصر مهمی در درآمدزایی ایران از طریق فروش نفت اعلام شده است.

رویترز با اشاره به تحریم این شبکه قاچاق و پولشویی همزمان با جریان داشتن مذاکرات، به نقل از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: «در حالی که  ایالات متحده در حال مذاکره با ایران برای احیای برجام است، تحریم‌ علیه تجارت غیرقانونی نفت ایران را به‌شدت اعمال خواهیم کرد.»

طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۱۰ نفر از اتباع ایران، ترکیه و افغانستان و همچنین ۹ شرکت مستقر در هنگ‌کنگ، چین، لبنان، روسیه، کره جنوبی و امارات در این فهرست تحریم قرار گرفته‌اند.

شرکت آرپی‌پی (RPP LLC) در روسیه و شرکت Zamanoil DMCC در امارات متحده عربی، از جمله شرکت‌هایی هستند که به دلیل همکاری برای قاچاق و فروش نفت ایران در لیست تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند. علاوه بر این آمریکا شرکت China Haokun Energy Limited مستقر در هنگ‌کنگ را به خرید میلیون‌ها بشکه نفت ایران از نیروی قدس متهم کرد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام شده که شرکت روسی آرپی‌پی، بخشی از فروش و انتقال نفت ایران را زیرنظر رستم قاسمی از فرماندهان سابق سپاه، انجام می‌داده است. رستم قاسمی در حال حاضر به عنوان وزیر راه و شهرسازی در دولت مشغول به کار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه از افراد دیگری همچون مهراب سهراب حمیدی و یک تاجر افغان به نام کمال‌الدین غلام نبی‌زاده نام برده شده که آنها از طریق شرکت آرپی‌پی در روسیه، برای انتقال میلیون‌ها دلار از روسیه به سپاه قدس فعال بوده‌اند. همچنین افراد دیگری از جمله محمدصادق کریمیان و علیرضا کاشانی‌مهر از دیگر ایرانی‌هایی به‌شمار می‌روند که در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا از آنها به دلیل همکاری با این شبکه قاچاق، نام برده شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفت: «اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم‌های اخیر، حاوی این پیام است که ما فعالیت‌های غیرقانونی نیروی قدس و گروه های تروریستی که از حمایت ایران برخوردارند را تحمل نمی‌کنیم.»

رویترز به نقل از لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، نیز نوشت: «چین با تحریم های یک‌جانبه مخالف است. تحریم‌های یکجانبه به‌ویژه اگر به منافع طرف‌های ثالث لطمه بزند، نه به تقویت اعتماد متقابل میان طرف‌های مربوطه منجر می‌شود و نه به تلاش‌های مشترک آنها برای حل برخی مسائل بین‌المللی کمک می‌کند.»

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی نیز در این زمینه عنوان کرد: «ایران باید در مورد حمایت‌هایش از گروه‌های نیابتی تروریستی که موجب بی‌ثباتی خاورمیانه شده، پاسخگو باشد.» او همچنین عنوان کرد که آمریکا به دنبال بازگشت به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک است اما همزمان بر اجرای دقیق تحریم‌های نفتی ایران نظارت خواهد کرد.

سال گذشته نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شبکه قاچاق نفت در عمان را به دلیل همکاری با نیروی قدس سپاه تحریم کرده بود. این شبکه، نفت ایران را به مشتریان خارجی می‌فروخت و منابع آن را در اختیار سپاه قدس قرار می‌داد. مدیر این شبکه محمود رشید الحبسی، شهروند ۳۷ ساله عمانی، معرفی شده که با مقام‌های ارشد نیروی سپاه قدس از جمله رستم قاسمی، همکاری می‌کرده است.

البته فروش نفت ایران به صورت قاچاق موضوع تازه‌ای نیست و حتی مقام‌های حکومتی نیز آن را به صراحت بیان کرده‌اند. آبان سال گذشته، آفتاب‌نیوز به نقل از محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی نوشت: «نفت خود را به‌صورت قاچاق به فروش می‌رسانیم و درآمد دلاری خود را باید مخفیانه وارد کشور کنیم تا قیمت دلار حفظ شود.»