واکنش تهدید آمیز حزب الله به تشدید تحریم های آمریکا

حزب الله از تمام برگه های برنده، در مقابله با تحریم های آمریکا استفاده خواهد کرد

راه اندازی تظاهرات، یکی از گزینه های حزب الله برای مقابله با تحریم ها است. عکس از: ‏AFP‏ (اندیپندنت عربی) ‏

در پی تشدید تحریم های آمریکا بر سازمان حزب الله که با گذشت زمان، این حزب را تحت فشار های اقتصادی روز افزون قرار می دهد، حزب الله تصمیم گرفته است به منظور مقابله با فشار تحریم ها، دست به هر اقدامی بزند تا از باتلاق چالش های اقتصادی بیرون آید. برای رسیدن به این مأمول، حزب الله، بانک های لبنان را متهم به همکاری با تحریم های خارجی اعمال شده علیه لبنان کرده و سعی دارد برای جلوگیری از همکاری بانک های لبنان در ارتباط با تحریم های آمریکا، اقدامات متعددی را روی دست گیرد. تصمیم حزب الله برای زیر فشار قرار دادن بانک ها، زمانی شدت گرفت که ایالات متحده بانک "جمال تراست" لبنانی را به دلیل این که سپرده های پولی افراد وابسته به حزب الله را نگهداری می کند، مسدود کرد. حزب الله که با این اقدام، بیشتر از پیش در معرض آسیب تحریم ها قرار گرفت، در تلاش برای مقابله برآمد و بانک های لبنان را هشدار داد که در صورت تداوم به روند کنونی با واکنش شدید حزب الله رو به رو خواهند شد.

گزینه های متعدد حزب الله برای مقابله با تحریم ها

سازمان حزب الله که به خاطر همسویی با سیاست های خارجی ایران، مورد تحریم قرار گرفته و خود عامل اصلی فشار های اقتصادی اخیر لبنان به شمار می رود، تلاش دارد بحران اقتصادی لبنان را به عنوان بخشی از تحریم های اعلام ناشده غرب علیه این کشور بداند. البته هدف حزب الله، از این اظهار نظر، بر انگیختن خشم مردم بر ضد تحریم های اعمال شده علیه حزب الله است. اکنون که حزب الله با چالش های شدید اقتصادی رو به رو شده است، قصد دارد از تمام برگه های برنده ای که در دست دارد بهره برداری کند و به گونه ای به ایالات متحده نشان دهد که حزب الله نیز می تواند از گزینه ای فشار کار بگیرد و ثبات لبنان را برهم زند. حزب الله که عمق سیاست غرب در قبال لبنان را می داند، می خواهد بگوید که هر قدر تحریم های ایالات متحده علیه حزب الله تشدید یابد، دولت و جامعه لبنان با همان پیمانه از سوی حزب الله زیر فشار قرار خواهند گرفت.

البته نخستین واکنش حزب الله در برابر تحریم های آمریکا، با تحصن در مقابل بانک ها و نهاد های وابسته به منافع ایالات متحده در لبنان آغاز شد. اما بنا به گفته ای منابع سیاسی، گام بعدی حزب الله، ‏برداشت وجوه نقدی و دارایی های افراد وابسته به حزب الله از بانک های لبنان خواهد بود و گفته می شود حزب الله قصد دارد این مبالغ پولی را در بانک صادرات ایران و موسسه قرض الحسنه که خارج از سیستم بانکی لبنان فعالیت دارند، واریز کند. همچنان انتظار می رود که در قدم بعدی، حزب الله به منظور بی ثبات ساختن وضعیت اقتصادی لبنان، اقدام به برداشت وجوه نقدی از بانک های لبنان کرده و پول های نقد را در خانه ها نگهداری کند.

در همین راستا و 48 ساعت پیش از این که بانک جمال تراست در فهرست تحریم ها قرار گیرد، حزب الله مبالغ نقدی هنگفتی را از این بانک برداشت کرد، مسئله ای که منجر به مطرح شدن این پرسش می شود که چه کسی حزب الله را از این تصمیم آگاه کرده بود تا بتواند سپرده های بانکی خود را پیشاپیش از چنگ تحریم ها بیرون کشد.

طبق برخی اطلاعات، انجمن بانک های لبنان به صورت محرمانه تمام بانک ها را اطلاع داده بود که هیچ مشتری نباید در جریان یک هفته بیش از یک هزار دلار برداشت کند.

از سوی دیگر و به منظور واکنش به فشار تحریم های آمریکا، حزب الله سعی می کند با پیروی از سیاست لجبازی ایران در قبال تحریم ها، مانع موفقیت تلاش های ایالات متحده برای تعیین مرز های دریایی میان لبنان و اسرائیل شود.

البته حزب الله برگه های سیاسی زیادی در دست دارد که با استفاده از آن ها می تواند لبنان را عملا در معرض تهدید امنیتی و بی ثباتی سیاسی قرار دهد. حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله، تنها به هشدار دادن بسنده نکرد بلکه آن چه را به زبان گفته بود، در عمل پیاده کرد و برای برهم زدن ثبات و استقرار سیاسی لبنان، اقدامات خود را آغاز کرده است. دیدار های اخیر حسن نصر الله با دو رهبر متحد مسیحی اش، جبران باسیل، رهبر جنش آزاد میهنی و سلیمان فرنجیه، رهبر جریان سیاسی "المرده"، سر آغازی برای فعالیت های چالش بر انگیز حزب الله بود. به دنبال این دیدار، جبران باسیل، برخلاف سیاست دولت لبنان در مورد رژیم سوریه، مسئله ای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را مطرح کرد و از آن جا که این پیشنهاد در تعارض با منافع ملی لبنان بود با موج شدیدی از انتقادات رو به رو شد. سپس جبران باسیل، اعلام کرد که وی حاضر است به منظور حل مشکل آوارگان سوری، عازم دمشق شود و روابط سیاسی دو کشور لبنان و سوریه را از سر گیرد. به تعقیب این اظهار نظر و پس از یک دیدار طولانی میان حسن نصر الله و سلیمان فرنجیه، این دو رهبر سیاسی اعلامیه ای مشترکی را صادر کرده و خواهان از سر گیری روابط با رژیم بشار اسد شدند و بار دیگر خشم ملت لبنان را بر انگیختند. اصرار سازمان حزب الله و احزاب سیاسی متحد با این حزب، حاکی از این است که لبنان به زودی شاهد آن گونه تغییرات و دگرگونی های سیاسی بزرگی خواهد بود که یاد آور خاطره ای تلخ جنگ های داخلی 15 ساله این کشور باشد.

 البته هدف از تمامی این تلاش ها، ایجاد بی ثباتی در لبنان است و حزب الله سعی دارد به ایالات متحده نشان دهد که واکنش این حزب علیه تحریم ها آغاز شده است و تداوم آن، منافع آمریکا و متحدانش را بیشتر از پیش در معرض تهدید قرار خواهد داد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه