سرپرست دفتر نمایندگی ویژه سازمان ملل برای افغانستان کار خود را آغاز کرد

مارکوس پوتزل، معاون دفتر نمایندگی ویژه سازمان ملل در افغانستان است که تا تعیین نماینده جدید، سرپرست دفتر افغانستان خواهد بود

مارکوس پوتزل در ماموریت دیپلماتیک در زمینه افغانستان هشت سال تجربه دارد و در زمینه کشورهای همسایه افغانستان همچون ایران و پاکستان نیز کار کرده است- KARIM JAAFAR / AFP

دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) روز چهارشنبه ۱۵ تیر (۶ ژوییه)، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مارکوس پوتزل، معاون جدید یوناما، از روز یکشنبه، سوم ژوییه، در کابل است و از هفته جاری، کار خود را در دفتر کابل آغاز می‌کند.

پس از آنکه ماموریت دبورا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان، در ۱۷ ژوئن، پایان یافت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، مارکوس پوتزل را به این سمت منصوب کرد. جانشین دبورا لاینز به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان هنوز مشخص نیست و مارکوس پوتزل به عنوان معاون دفتر یوناما در کابل تا زمان معرفی نماینده جدید، سرپرستی نمایندگی سازمان ملل در افغانستان را نیز به عهده خواهد داشت.

پوتزل در زمینه دیپلماسی و همکاری‌های بین‌المللی ۲۷ سال تجربه حرفه‌ای دارد که دست کم هشت سال آن در ماموریت دیپلماتیک در امور افغانستان سپری شده است. این دیپلمات آلمانی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ سفیر آلمان در افغانستان و از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، نماینده ویژه آلمان در امور پاکستان و افغانستان بود. او در سفارت آلمان در تهران نیز کار کرده و در سال ۲۰۱۰ یکی از اعضای دعوت‌شده به موسسه امور بین‌الملل و امنیتی آلمان در زمینه مطالعه روابط میان افغانستان و ایران بوده است. پوتزل در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تاجیکستان مدرک کارشناسی ارشد دارد و به فارسی دری مسلط است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان از معدود نهادهای بین‌المللی است که در پی تشدید جنگ در ماه‌های ژوئن و ژوییه ۲۰۲۱ و تسلط طالبان در اوت همان سال، دفترش در افغانستان را تعطیل نکرد و به فعالیت در شرایط جنگی در این کشور ادامه داد. پس از تسلط طالبان بر افغانستان، مجمع عمومی سازمان ملل ماموریت یوناما در افغانستان را تمدید کرد و دبورا لاینز که از سال ۲۰۲۰ نماینده سازمان ملل در کابل بود، اولین کارمند زن در سازمان ملل بود که بارها با رهبران طالبان ملاقات کرد.

ماموریت مارکوس پوتزل در افغانستان در حالی آغاز می‌شود که طالبان خفقان اجتماعی و دستورهای افراطی برای عموم مردم به‌ویژه زنان و دختران را هر روز شدیدتر و دسترسی رسانه‌ها به اطلاعات را محدودتر می‌کند. فعالان اجتماعی و حقوق بشری در افغانستان انتظار دارند که نمایندگی سازمان ملل در افغانستان به عنوان تنها نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر در این کشور، از کشتار غیرنظامیان، کوچ اجباری، بازداشت و شکنجه زندانیان و سانسور شدید رسانه‌ها در حکومت طالبان به سازمان ملل و جامعه جهانی گزارش دهد.

سازمان ملل اخیرا گزارشگر ویژه در زمینه حقوق بشر در افغانستان معرفی کرد. ریچارد بنت که این سمت را به عهده دارد، در نخستین گزارش خود از افغانستان، موارد جدی نقض حقوق بشر را تایید کرد؛ اما طالبان این گزارش را بی اساس خواندند.