آلودگی هوا ۵۳۲ شهروند خوزستانی را روانه بیمارستان کرد

میزان گردوغبار در ۱۹ شهرستان استان خوزستان، از حد مجاز عبور کرده است

وقوع دوباره پدیده ریزگردها و افزایش غلظت آلاینده‌های هوا در استان خوزستان، بار دیگر شمار زیادی از شهروندان این استان را روانه بیمارستان کرد. بر اساس اعلام حبیب حی‌بربیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در ۲۴ ساعت منتهی به دوشنبه ۱۳ تیرماه، ۵۳۲ بیمار با علائم تنفسی و قلبی به مراکز درمانی خوزستان مراجعه کردند و از این تعداد ۶۲ نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری شدند.

اکنون میزان گردوغبار در اهواز هفت برابر حد مجاز است با این حال مسئولان استانی از تعطیلی کامل مدارس و اداره‌های شهرهای استان خوزستان امتناع کرده‌اند.

روز یکشنبه ۱۲ تیر، محمدجواد اشرفی، دبیر کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوای خوزستان اعلام کرد اداره‌های دولتی چهار شهرستان دزفول، اندیمشک، شوش و کرخه به دلیل بالا بودن میزان گردوغبار در روز دوشنبه تعطیل‌اند. دیگر دستگاه‌های اجرایی استان نیز تا ساعت ۱۲ ظهر، فعالیت خواهند داشت.

این در حالی است که روز دوشنبه اداره‌ها و مدارس استان‌های تهران و البرز به دلیل افزایش آلاینده‌های هوا تعطیل شد. «برخورد تبعیض‌آمیز» در تعطیلی شهرها آن‌طور که خبرگزاری ایلنا گزارش داده، اعتراض شهروندان خوزستانی را در پی داشته است و برخی از آنان در تماس با این رسانه به این مسئله اذعان کرده‌اند.

در حال حاضر میزان گردوغبار در ۱۹ شهرستان استان خوزستان، از حد مجاز عبور کرده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه جندی‌شاپور، روز چهارم تیر نیز خبر داده بود که هم‌زمان با شکل‌گیری دوباره ریزگردها در خوزستان ۵۰۱ نفر روانه بیمارستان شدند. از این تعداد کار ۵۰ نفر آنان به بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه کشیده شد. روز شنبه ۳۱ اردیبهشت هم بیش از ۶۳ نفر به دنبال شدت گرفتن پدیده ریزگردها در استان خوزستان، به مراکز درمانی مراجعه کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریزگردها که اکنون بلای جان، ساکنان استان‌های خوزستان، کرمانشاه و دیگر استان‌های غربی شده‌اند در تغییرات اقلیمی خاورمیانه و شمال آفریقا ریشه دارد با این‌ حال کارشناسان تاکید کرده‌اند که فرسایش خاک، افزایش گستره بیابانی ایران و خشک‌ شدن بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم در وقوع پدیده ریزگردها و افزایش آن‌ها تاثیر داشته است.

به گفته عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ایران، ریزگردها و گردوغبار که در سال‌های اخیر دامنه آن به استان‌های مرکزی کشور هم رسیده است، سالانه بیش از سه هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور زیان می‌رساند و تازه این زیان اقتصادی فقط سکونت‌گاه‌ها، زیرساخت‌ها و زمین‌های کشاورزی را شامل می‌شود و اعداد و ارقام مربوط به خسارت‌های انسانی و درمان در آن گنجانده نشده است.

ناظران هشدار داده‌اند با افزایش تعداد روزهای آلوده در برخی شهرهای ایران، روزبه‌روز شمار شهرهای غیرقابل سکونت ایران بیشتر می‌شود. برخی کارشناسان نیز از آغاز مهاجرت‌های اقلیمی به مناطق شمالی کشور خبر داده‌اند.

پیش‌تر احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی ایران، نیز از آغاز مهاجرت ساکنان استان‌های جنوب و جنوب شرقی به مناطق شمالی ایران خبر داده و گفته بود که بحران آب در مناطق بیابانی ایران می‌تواند به بروز نزاع‌ها و تنش‌های سیاسی منجر شود.