آلودگی هوا دوباره تهران را تعطیل کرد

شاخص کیفیت هوای پایتخت ۱۱۶ واحد و در شرایط ناسالم برای همه گروه‌های حساس است

آلودگی هوا که تا چندی پیش چالش زمستان و پاییز  بود، حالا به بهار و تابستان نیز سرایت کرده است - ATTA KENARE / AFP

آلودگی هوا که تا چند سال پیش چالش زمستان و پاییز کلان‌شهرهای ایران بود، حالا به فصل‌های بهار و تابستان نیز سرایت کرده است. روز دوشنبه، ۱۳ تیرماه،  شاخص کیفیت هوا در شرایط خطرناک قرار گرفت و مدارس و ادارات استان‌های تهران و البرز تعطیل شدند. 

بر اساس اعلام شرکت کنترل هوای تهران، شاخص کیفیت هوای پایتخت در روز دوشنبه ۱۱۶ و در شرایط ناسالم برای همه گروه‌های حساس قرار دارد. 

تهران روز یکشنبه، ۱۲ تیر، نیز برای چهارمین بار در سال ۱۴۰۱، آلوده‌ترین شهر جهان شد. وب‌سایت بین‌المللی رتبه‌بندی کیفیت هوای شهرها «آی‌کیوای‌آی‌آر» (IQAIR)، اعلام کرد که تهران در این روز با شاخص کیفیت هوای ۲۷۷ واحد، آلوده‌ترین شهر جهان است. 

آلودگی هوا در میانه روز یکشنبه تا ۳۷۸ واحد هم صعود کرد و اطلاعات سامانه کنترل کیفیت هوای تهران نیز حاکی از آن بود که شاخص آلودگی هوا در برخی مناطق تهران به مرز ۵۰۰ واحد نیز رسیده است. 

در سه ماه گذشته، تهران سه بار دیگر نیز آلوده‌ترین شهر جهان شد؛ روز جمعه، ۱۹ فروردین، شاخص آلودگی هوای در پایتخت ایران به ۳۰۶ واحد رسید و بدین ترتیب تهران در صدر شهرهای آلوده جهان قرار گرفت. در همان زمان، میانگین کیفیت هوا در برخی نقاط به ۴۷۵ واحد هم رسید که شرایط «خیلی خطرناک» محسوب می‌شود. این وضعیت در ۲۷ اردیبهشت‌ هم تکرار شد و شاخص آلودگی هوا در تهران به عدد ۴۴۱ واحد صعود کرد و پایتخت ایران بار دیگر آلوده‌ترین شهر جهان شد. روز سوم خرداد ۱۴۰۱ هم شهر تهران با شاخص کیفیت هوای ۲۲۷ واحد، در رتبه نخست شهرهای آلوده جهان قرار داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۶۳ روز هوای قابل‌قبول، چهار روز هوای ناسالم برای همه‌ گروه‌ها، ۳۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و چهار روز هوای خطرناک داشته است. قابل‌توجه اینکه تا روز ۱۳ تیر ۱۴۰۱، پایتخت ایران فقط دو روز هوای پاک داشت. اکنون نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که آلودگی‌ هوای تهران و برخی دیگر از استان‌ها دست‌کم تا دو روز آینده ادامه می‌یابد. 

بر اساس اعلام عابد ملکی، معاون استاندار تهران، ادارات، مهدکودک‌ها و مدارس استان تهران به جز دو شهرستان دماوند و فیروزکوه، روز دوشنبه تعطیل‌اند و امتحانات دانشگاه‌ها نیز لغو شده‌اند. 

مسئولان جمهوری اسلامی ایران در روزهای آلوده، بدون اینکه برای حل معضل آلودگی هوا راهکاری کاربردی داشته باشند، فقط به مردم توصیه می‌کنند از حضور در فضاهای خارجی پرهیز کنند. 

یحیی صالح طبری، رئیس مرکز اورژانس تهران، در پی آلودگی‌ هوای تهران در سوم خرداد گفت: «آمار مراجعه بیماران قلبی و عروقی و تنفسی در یک روز، شش درصد بیشتر شد و تعداد ماموریت‌های اورژانس از یک هزار و ۴۲۶ مورد به یک هزار و ۴۵۷ مورد رسید.» 

او روز یکشنبه نیز در پی آلودگی هوا، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، از استقرار خودروهای اورژانس در میدان‌های اصلی شهر خبر داد و از شهروندان خواست در صورتی‌ که احساس تنگی نفس، دوبینی، سردرد، سرگیجه یا حالت تهوع دارند، به نزدیک‌ترین واحد اورژانس مراجعه کنند.

آلودگی هوای تهران و دیگر کلان‌شهرها داستان تکراری زمستان و پاییز بود که به دلیل پدیده وارونگی هوا در این فصل‌ها اتفاق می‌افتاد اما حالا ساکنان بسیاری از شهرهای بزرگ ایران با پدیده ریزگردها و افزایش غلظت آلاینده‌ها در فصل‌های گرم سال هم مواجه‌اند؛ محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، اوایل خرداد ۱۴۰۱، اعلام کرد که میانگین غلظت ذرات معلق در هوای ۱۴ شهر ایران، از میانگین سازمان بهداشت جهانی شش برابر بالاتر است.

گزارش‌های رسمی آشکار می‌کند که سالانه هزاران نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا راهی مراکز درمانی می‌شوند و برخی از آنان نیز فوت می‌کنند. مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران پیش‌تر اعلام کرده بود که سالانه ۴۰ هزار نفر در ایران به‌ دلیل آلودگی هوا به مرگ زودرس دچار می‌شوند.

بیشتر از جهان