باقری کنی: درحال رایزنی برای نهایی‌کردن زمان و مکان ادامه مذاکراتیم

وزیر خارجه آمریکا از قطر برای میزبانی مذاکرات غیرمستقیم اخیر با ایران در دوحه تشکر کرد

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها با قدرت‌های جهانی برای احیای برجام، از رایزنی با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام، برای نهایی‌کردن ادامه این مذاکرات خبر داد.

پس‌از حدود یک سال مذاکره غیرمستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، هرچند که طرف‌‌ها از آماده‌شدن پیش‌نویس توافق برای بازگشت دو طرف به برجام خبر داده بودند، این مذاکرات از اسفندماه گذشته متوقف مانده بود؛ تا این‌که بالاخره هفته گذشته، هفتم و هشتم تیرماه، دور جدیدی از این مذاکرات، این‌بار در دوحه قطر برگزار شد، اما بدون هیچ‌گونه پیشرفتی خاتمه یافت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن، درحالی‌که بسیاری از احتمال شکست کامل مذاکرات سخن می‌گفتند، انریکه مورا ضمن ابراز تاسف از «بی‌نتیجه ماندن مذاکرات در دوحه»، در حساب توییتر خود نوشت که نمایندگان اتحادیه اروپا «با فوریت بیشتری به تلاش‌ برای بازگرداندن یک توافق کلیدی در راستای عدم اشاعه [تسلیحات هسته‌ای] به مسیر اصلی آن و ثبات منطقه‌ای، ادامه خواهد داد».

علی باقری کنی شامگاه یکشنبه، ۱۲ تیرماه، در حاشیه نشستی، به خبرنگاران گفت: «مذاکرات در دوحه در یک چارچوبی که از قبل مشخص شده بود، شکل گرفت و ادامه گفت‌وگوها براساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل، به‌طور مشخص آقای مورا، درحال رایزنی است و بر این اساس شکل خواهد گرفت.»

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در ادامه اعلام کرد که «زمان و مکان مذاکرات بعدی در تبادلی که با انریکه مورا انجام می‌شود، درحال نهایی‌سازی است».

همزمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در تماسی تلفنی با همتای قطری‌اش، محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، از میزبانی قطر برای آخرین دور مذاکرات احیای برجام تشکر کرد.

براساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن «از تلاش‌های قطر برای کمک به بازگشتی دوجانبه به اجرای کامل برجام و به‌ویژه میزبانی مذاکرات غیرمستقیم اخیر با ایران در دوحه تشکر کرد».

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز یکشنبه، ۱۳ تیرماه، توییت روز جمعه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، را در حساب توییتر انگلیسی خود بازنشر کرد. 

امیرعبداللهیان نوشته بود که باقری‌کنی در هماهنگی کامل با او به «مذاکرات منطقی، مستدل و فعال برای لغو تحریم‌ها» ادامه می‌دهد. او «واقع‌بینی آمریکا» و «اخذ تضمین پایدار در نفع کامل اقتصادی ایران از توافق» را عواملی دانسته است که می‌تواند مذاکرات را «ثمربخش» کند. 

«طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی‌بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت»

علاوه‌بر این، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه‌شب در گفت‌وگویی تلفنی با کاترین کولونا، وزیر خارجه جدید فرانسه، گفت‌وگوهای اخیر دوحه را «مثبت» ارزیابی کرد و افزود: «باید دید طرف آمریکایی چگونه می‌خواهد از فرصت دیپلماسی بهره گیرد. اکنون مسیر دیپلماسی باز است. ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، پیشنهادات و ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم.»

امیرعبداللهیان همچنین گفت که «طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی‌بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت».

وزیر خارجه فرانسه در این گفت‌وگو ضمن تاکید بر ضرورت استفاده به بهترین شکل از «پنجره باز دیپلماسی» برای رسیدن به توافق، افزود: «انجام توافق، بهتر از نداشتن توافق است.»

اشاره وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به «ابتکار عمل نداشتن آمریکا در مذاکرات دوحه» درحالی است که پیش‌تر وب‌سایت خبری-تحلیلی «اکسیوس» از قول یک مقام ارشد آمریکایی درباره گفت‌وگوها در قطر، نوشته بود: «ایرانی‌ها هیچ حس فوریتی از خود نشان ندادند؛ موضوع‌های قدیمی را که ماه‌ها پیش حل‌وفصل شده بودند، پیش کشیدند و حتی مسائل تازه‌ای مطرح کردند که با برجام مرتبط نیست.»

چرا علی باقری پس از مذاکرات دوحه به روسیه سفر کرد؟

مذاکرات دوحه، نخستین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای برجام بود که بدون حضور نمایندگان روسیه و چین برگزار شد.

در فاصله کوتاهی بعد از پایان بی‌نتیجه این گفت‌وگوها، مذاکره‌کننده ارشد ایران به مسکو سفر کرد و براساس گزارش‌ها، با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه، و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام، درباره آنچه در دوحه گذشته بود، گفت‌‌وگو کرده است.

علی باقری‌کنی روز سه‌شنبه، ۱۳ تیرماه، در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری ایلنا، درباره هدف این سفر، تنها به‌طور کلی گفت: «ما در طول دوران مذاکرات، با همه طرف‌های مذاکره ازجمله چین و روسیه رایزنی و مشورت کردیم.» 

او افزود که «چین به دلیل وضعیت کرونا شرایط مناسبی برای سفر ندارد» و ارتباط با چینی‌ها ازطریق سفارت‌های دو طرف ‌و همچنین رایزنی‌های تلفنی مستمر ادامه دارد و درمورد روس‌ها که محدودیت کرونایی ندارند، «بعضی وقت‌ها یا آن‌ها می‌آ‌یند یا ما می‌رویم‌».