اسرائیل سه پهپاد غیرمسلح حزب‌الله را منهدم کرد

مقام‌ها گفتند هدف از این پهپادها ایجاد اختلال در مذاکرات با لبنان بوده است

اسرائیل روز شنبه سه پهپاد حزب‌الله لبنان را بر فراز دریای مدیترانه سرنگون کرد. روزنامه هاآرتص اسرائیل ضمن گزارش این خبر به نقل از منابع آگاه نظامی اسرائیلی گفت آن‌ها باور دارند مقصد این پهپادها «میدان گاز کاریش» بوده است که مورد مناقشه بین لبنان و اسرائیل است.

سه پهپاد حزب‌الله،‌ که تحت حمایت حکومت ایران است، حوالی ساعت ۳ بعدازظهر شناسایی شدند و جت‌های جنگنده اسرائیل و سامانه «باراکِ» نیرو هوایی این کشور آن‌ها را منهدم کردند. باور ارتش این است که این پهپادها مسلح نبودند و خطری نداشتند. به گفته این منابع، پهپادها زمانی منهدم شدند که در چند ده کیلومتری میدان کاریش بودند.

صفحه فارسی ارتش اسرائیل در توییتر به نقل از سخنگوی این ارتش نوشت: «اکنون افشا شده است که امروز (شنبه) یک فروند هواپیمای جنگنده و یک ناو موشک‌انداز سه فروند هواپیمای بدون سرنشین متخاصم را که از مسیر لبنان به سمت حریم هوایی در آب‌های اقتصادی اسرائیل در حال نزدیک شدن بودند، رهگیری و منهدم کردند.»

یک منبع امنیتی اسرائیل نیز خبر سرنگونی سه «پهپاد مخاصم» را به خبرگزاری رویترز داد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، بلافاصله عازم جلسه‌ای با مقام‌های امنیتی برای بررسی این ماجرا شد. او گفت: «دولت اسرائیل آماده است تا در مقابله با هر خطری از زیرساخت‌های خود دفاع کند.»

گانتز افزود:‌ «سازمان تروریستی ِحزب‌الله، قابلیت دولت لبنان برای رسیدن به توافق بر سر مرزهای دریایی خود را که برای اقتصاد و شهروندان لبنان ضروری است زیر سوال می‌برد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل ماه گذشته تجهیزاتی برای استخراج گاز در میدان گازی کاریش به کار گذاشته است و لبنان این را نقض حق حاکمیت دریایی خود و معادل با «اشغال منابع دریایی» خود می‌داند. اما اسرائیل گفت این زمین گازی اصلا جزو مناطق مورد مناقشه بین دو کشور نیست و نباید بخشی از مذاکرات بیروت و تل‌آویو باشد که از اکتبر ۲۰۲۰ تاکنون، با میانجیگری آمریکا، در جریان‌اند.

ارتش اسرائیل باور دارد هدف حزب‌الله تحریک اسرائیل بوده است. گزارشی در مورد این موضوع به شرکت مدیر میدان گازی داده شد.

سه مقام لبنانی مطلع از مذاکرات قبلا به رویترز گفته بودند که بیروت ماه گذشته قرار بود طرح سازشی را به آموس هوخشتاین، فرستاده انرژی آمریکا، ارائه کند که باعث حل اتلاف با اسرائيل می‌شد و عملا به این معنی بود که لبنان دیگر ادعایی بر میدان گازی کاریش ندارد.

منابع نظامی اسرائیل به هاآرتص گفتند حزب‌الله با فرستادن این پهپادها می‌خواهد در مذاکرات بیروت و تل‌آویو اختلال ایجاد کند و ثبات منطقه را به هم بریزد. این منابع در ضمن گفتند هر سه پهپاد متفاوت بوده‌اند و با سرعت پایین و در ارتفاع کم حرکت می‌کردند.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، ماه گذشته تهدید کرده بود که گروهش «توان پیشگیری» از استخراج گاز اسرائیل را دارد. او گفته بود «تمام گزینه‌ها روی میز هستند» و حزب‌الله از «جنگ نمی‌هراسد» و حاضر است بر سر میدان گازی کاریش وارد تخاصم شود.

گانتز گفت: «اسرائیل همچنان از دارایی‌هایش محافظت می‌کند و خود را موظف و محق می‌داند که در مقابل تلاش‌ برای آسیب‌رسانی به این کشور دست به اقدام متقابل بزند.»

رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران در روزهای اخیر بر طبل خطر حزب‌الله برای اسرائيل کوبیده‌اند. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه، هفته گذشته از اقدام حزب‌الله به برپایی ۱۵ پست دیده‌بانی در نزدیکی مرز لبنان و اسرائیل خبر داده بود. سنت فرنتزمن، تحلیل‌گر روزنامه اورشلیم پست، با اشاره به مطالب تسنیم گفت: «اهمیت اینکه تهران بر این مساله تاکید می‌کند را نباید دست‌کم گرفت… ایران می‌خواهد نشان دهد که می‌تواند از طریق این گروه تروریستی لبنانی، اسرائيل را تهدید کند.»

ماه گذشته یکی از پست‌های حزب‌الله که وانمود می‌کرد سازمانی زیست‌محیطی است افشا شد. حضور نظامی در این منطقه مرزی مغایر با قطع‌نامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل است و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفیل) معمولا با آن برخورد می‌کنند.

 بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و اسرائیل در هفته‌ها و ماه‌های اخیر باعث شده است نگرانی‌هایی در مورد درگیری جنگ دیگری بین اسرائیل و حزب‌الله وجود داشته باشد. نیروهای حزب‌الله در ضمن حضوری گسترده در خاک سوریه دارند و نزدیک بلندی‌های جولان‌اند؛ منطقه‌ای که طبق قانون بین‌المللی بخشی از خاک سوریه است اما اسرائیل آن را اشغال و به خاک خود الحاق کرده است.

بیشتر از جهان