امیرعبداللهیان: تحولاتی در منطقه در حال وقوع است و باید مانع از بحران تازه شد

سفر روز شنبه امیرعبداللهیان به دمشق کم‌تر از یک هفته بعد از سفر او به آنکارا و دیدار با چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، انجام می‌شود

وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی، به طور دقیق اشاره نکرد چه تحولاتی در جریان است- فارس

تنها چند ساعت بعد از حمله هوایی بامداد شنبه ارتش اسرائیل به بندر طرطوس، در جنوب غربی سوریه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی، وارد دمشق شد و با مقام‌های بلندپایه دولت سوریه، از جمله بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان، پیش از ترک تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت تحولاتی در منطقه در حال وقوع است و باید مانع از تکرار یک بحران تازه شد.

وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی، به طور دقیق اشاره نکرد چه تحولاتی در جریان است. اما بسیاری از ناظران، سفر امیرعبداللهیان به دمشق را در پیوند با طرح حمله مجدد ارتش ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه می‌دانند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران شامگاه شنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ به نقل از رئيس‌جمهوری سوریه نوشتند، وضعیتی در حال شکل‌گیری است که موازنه را به نفع ما تغییر می‌دهد. به‌گفته اسد، ایران، بخشی از «راه‌حل سیاسی» منطقه است.

به گفته امیرعبداللهیان، حکومت ایران نگرانی‌های موجود را درک می‌کند، اما با توسل به عملیات نظامی برای رفع مشکلات مخالف است و معتقد است باید از راه گفت‌وگو مسائل را حل کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی هفته‌های گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، بارها تهدید کرد که ممکن است بار دیگر در شمال سوریه دست به یک عملیات نظامی تازه بزند و نیروهای کرد شمال سوریه را هدف قرار دهد.

به باور برخی از تحلیل‌گران، تهدیدهای اردوغان، به‌ویژه بعد از اعلام توافق دولت ترکیه با رهبران کشورهای عضو «ناتو»، بر سر لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه آنکارا و عضویت سوئد و فنلاند در «ناتو»، تشدید شده است.

سفر روز شنبه امیرعبداللهیان به دمشق کم‌تر از یک هفته بعد از سفر او به آنکارا و دیدار با چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، انجام می‌شود.

سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، روز شنبه ۱۱ تیرماه به‌نقل از وزیر خارجه دولت اسد نوشت سفر امیرعبداللهیان به دمشق اهمیت خیلی زیادی دارد و به‌دنبال تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی فراوان انجام شد.

خبرگزاری داخلی ایسنا، روز شنبه در گزارشی به‌نقل از وزیر خارجه حکومت ایران نوشت اسرائيل با تداوم حملات خود به سوریه، قصد دارد دمشق را ناامن نشان دهد تا راه بازگشت آوارگان و پناهندگان به سوریه دشوار شود.

نزدیکی‌ها و همکاری‌های امنیتی ترکیه و اسرائیل و تداوم و تشدید حملات هوایی ارتش اسرائيل به مواضع نیروهای وابسته به حکومت ایران در سوریه، از نگرانی‌های مشترک مقام‌های دمشق و تهران است.