نفتکش با پرچم ایران به بندر پیرائوس یونان فرستاده شد

مقام‌های یونانی در ماه آوریل، نفتکش لانا و محموله نفتی آن را با ۱۹ خدمه روسی به دلیل تحریم‌های ایالات متحده توقیف کرده بودند

بخشی از محموله نفتی ایران قبلا به کشتی دیگری به نام آیس انرژی منتقل شده بود که در اختیار ایالات متحده است - reuters

مقام‌های گارد ساحلی یونان اعلام کردند نفتکشی با پرچم ایران که در ماه آوریل در یونان توقیف و بخشی از محموله آن از سوی ایالات متحده مصادره شده بود، امروز شنبه دوم ژوییه (۱۱ تیر) به بندر پیرائوس فرستاده شد. ناخدا و خدمه نفتکش لانا قرار است در بندر پیرائوس مجوز دریانوردی‌ خود را به پلیس ارائه کنند.

به گزارش رویترز، بیش از دو ماه است که کشتی لانا با پرچم ایران در نزدیکی جزیره یونانی اویا در یک بن‌بست دیپلماتیک گرفتار شده و روابط آتن با تهران را در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین ایران و ایالات متحده تیره کرده است.
مقام‌های یونانی در ماه آوریل، لانا و محموله نفتی آن را با ۱۹ خدمه روسی در نزدیکی سواحل اویا به دلیل تحریم‌های ایالات متحده توقیف کردند.

پس از درخواست تجدیدنظر شرکت ایرانی در روز هفتم ژوئن، هیئت قضایی یونان حکم دادگاهی را که اجازه مصادره محموله را از طرف ایالات متحده داده بود، لغو کرد و راه را برای بازپس‌گیری لانا باز کرد اما تا هفته گذشته این کشتی از سوی یک شرکت دیگر به دلیل بدهی‌های مربوط به خدمات یدک‌کش در توقیف بود.

حالا به گفته منابع خبری، کشتی لانا که مشکلاتی نیز در موتور آن وجود دارد، پس از پرداخت مبلغ بدهی رسما آزاد می‌شود؛ اما مشخص نیست که این آزادی بلافاصله اتفاق خواهد افتاد یا این که ایالات متحده یا یونان حکم دادگاه را به چالش خواهند کشید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخشی از محموله نفتی ایران قبلا به کشتی دیگری به نام آیس انرژی منتقل شده بود که در اختیار ایالات متحده است.

این اتفاق باعث شد که جمهوری اسلامی ایران نیز ماه گذشته دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کند و پس از هشدار تهران در مورد «اقدامات تنبیهی» علیه آتن، آنها را به ایران بفرستد. این کشتی‌ها هنوز آزاد نشده‌اند. 

لانا که پیش از این «پگاس» Pegas نامیده می‌شد و با پرچم روسیه فعالیت می‌کرد، به دلیل داشتن مالکیت یکی از شرکت‌های تابعه موسسه مالی روسیه به نام پی‌اس‌بی PSB که از سوی واشنگتن در لیست سیاه تحریم‌های ناشی از حمله به اوکراین قرار گرفت. 

در یک پرونده قضایی ایالات متحده در ماه مه، دولت ایالات متحده اعلام کرد که پگاس محموله نفت را از یک نفتکش ایرانی در آب‌های ایران دریافت کرده است. در آن پرونده تاکید شد که فروش این محموله به نفع سپاه پاسداران ایران و نیروی قدس بوده است که هر دو از سوی واشنگتن به عنوان سازمان‌های تروریستی خارجی معرفی شده‌اند.

بر اساس یک سند در دادگاه یونانی، ایالات متحده ابتدا در ۲۰ آوریل درخواست مداخله یونان علیه پگاس را داشت، با این استدلال که درآمد حاصل از محموله آن «به حمایت از یک گروه تروریستی کمک می‌کند.»

در این سند آمده است که حکم بازداشت از سوی دادگاه ایالات متحده علیه پگاس در روز ۱۵ آوریل صادر شده است که اجازه مصادره محموله آن را می‌دهد زیرا مالک سابق کشتی از سوی ایالات متحده تحریم شده بود.

با این حال قضات دادگاه، دستور آزادی محموله را صادر کردند با این استدلال که صاحبان آن در روز اول آوریل و قبل از ارسال درخواست ایالات متحده تغییر کرده بودند. در حکم دادگاه آمده است که هیچ یک از صاحبان فعلی یا سابق محموله تحریم نشده‌اند و هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط این دو با اقدام‌های غیرقانونی مورد استناد ایالات متحده ارائه نشده است.