«ناوگان ارواح» ایران برای دور زدن تحریم‌ها به روسیه کمک می‌کند

شرکت‌های مرتبط با کرملین در حال انتقال نفت خود در ناوگان کشتی‌های بازار سیاه ایران‌اند

گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» ادعا می‌کند دست‌کم پنج کشتی «ناوگان ارواح» ایران را شناسایی کرده است- JORGE GUERRERO/ AFP

«ناوگان ارواح» کشتی‌های ضد تحریم ایران، متهم به کمک به شرکت‌های نفتی روسیه برای دور زدن تحریم‌ها شده است.

روزنامه بریتانیایی دیلی‌میل، روز یکشنبه، ۱۵ خرداد، در گزارشی نوشته که سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) اعلام کرده است، شرکت‌های مرتبط با کرملین در حال انتقال نفت خود در ناوگان کشتی‌های بازار سیاه ایران‌اند.

براساس این گزارش، روسیه برای غلبه بر ممنوعیت‌های آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا بر صادرات نفت خود و دور زدن تحریم‌های کشورهای غربی، از این ناوگان دریایی کمک خواسته است؛ سازمان‌های حقوق بشری در واکنش به این موضوع، از متحدان غربی خود خواسته‌اند که یک تیم «شکارچیان ارواح» تشکیل دهند و با کشتی‌هایی که گفته می‌شود به ولادیمیر پوتین در تامین مالی ماشین جنگی‌اش کمک می‌کنند، مقابله کنند.

همین روزنامه سال گذشته فاش کرده بود که چگونه جمهوری اسلامی ایران از یک ناوگان با ۱۲۳ کشتی با شگرد‌هایی مانند «جعل» و «تعویض پرچم»، برای دور زدن تحریم‌های تجاری بین‌المللی علیه این کشور، استفاده می‌کند. کشتی‌ها موقعیت واقعی خود را روی سامانه‌های موقعیت‌یابی (جی‌پی‌اس) دستکاری و جعل می‌کنند، به‌طوری که هنگام بارگیری و تخلیه در بندرها، به نظر می‌رسد در دریا لنگر انداخته‌اند. آن‌ها همچنین از پرچم‌های کشورهای مختلف و اسناد جعلی برای به اشتباه انداختن دیگران استفاده می‌کنند.

پیش از این روزنامه ایران نیز از ناوگان ارواح جمهوری اسلامی رونمایی کرده بود. روزنامه ایران، روزنامه رسمی دولت جمهوری اسلامی، ۲۷ فروردین‌ماه امسال نوشت که جمهوری اسلامی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت این کشور از «ناوگان ارواح» استفاده می‌کند. به نوشته این روزنامه این ناوگان شامل ۱۸۲ کشتی خارجی است که «مکمل ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران»اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش، کشتی‌های ذکرشده اجازه ردیابی و دسترسی دقیق را به نهادهای رسمی بین‌المللی دریانوردی نمی‌دهند و حمل «میلیون‌ها بشکه نفت ایران را در مقابله با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا برعهده دارند».

در ادامه این گزارش آمده است نفت ایران در بازار خاکستری با کمک این کشتی‌ها به سمت مقاصد صادراتی می‌روند و به دلیل ردیابی‌نشدنی بودن کشتی‌ها، فعالان بازار نفت و شرکت‌های ردیاب کشتی از اصطلاح «ناوگان کشتی‌های ارواح» برای این نفتکش‌ها استفاده می‌کنند.

گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» اکنون ادعا می‌کند دست‌کم پنج کشتی «ناوگان ارواح» ایران را که از روسیه به چین و هند نفت منتقل می‌کنند، شناسایی کرده است.

ایور رابرتز، مشاور «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» و رئیس پیشین دفتر ضدتروریسم وزارت خارجه بریتانیا، گفت: «روسیه با استفاده از ناوگان ارواح آیت‌الله برای انتقال نفت به سراسر جهان، از روش‌های ایران تقلید کرده است. اگر می‌خواهیم پوتین را پای میز مذاکره بیاوریم، اتحاد ضد روسیه باید این تجارت را کنترل کند.»