ایران می‌گوید که محموله کشتی توقیف شده در یونان آزاد می‌شود

آتن توقیف نفتکش لانا را به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه گره زده بود زیرا این نفتکش در ابتدا با پرچم روسیه حرکت می‌کرد

نفتکش لانا پیشتر پگاس نامیده می‌شد و هنگام توقیف ۱۹ خدمه روس داشت-Angelos Tzortzinis / AFP

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، ۱۴ ژوئن، به نقل از بیانیه سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران، از صدور حکم رفع توقیف کشتی ضبط شده در یونان و بازگرداندن بار آن به صاحبش خبر داده است.

نفتکش لانا که با پرچم جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کرد، در ماه آوریل در سواحل یونان توقیف شد.

مهر به نقل از بیانیه سازمان بنادر و دریانوردی نوشت:‌ «با اقدام سریع و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران، در نهایت دولت یونان حکم را صادر کرد و اکنون شاهد رفع توقیف کشتی و بازگرداندن بار به صاحب آن هستیم.»

کشتی فوق قبلا «پگاس» نام داشت و بعد در ماه مارس به «لانا» تغییر نام داد، و گفته شده که در ماه آوریل موتور آن دچار مشکل شد. این کشتی عازم شبه جزیره پلوپنیز در جنوب یونان بود تا بار خود را به کشتی دیگری تحویل دهد اما امواج خروشان دریا آن را به آبهای شهر کریستوس برد و در آنجا توقیف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه گفت که دادگاهی در یونان هفته گذشته اجازه داد که آمریکا بخشی از بار نفتکش لانا با پرچم ایران، را توقیف کند.

این اقدامات واکنش ایران را در پی داشت و نیروهای جمهوری اسلامی ایران دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کردند. تهران پیشتر هشدار داده بود که اقدام آتن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

آتن توقیف نفتکش لانا را به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه گره زده بود زیرا این نفتکش در ابتدا با پرچم روسیه حرکت می‌کرد و هنگام توقیف ۱۹ خدمه روس داشت.

این نفتکش یکی از پنج کشتی است که آمریکا در ۲۲ فوریه و در چارچوب تحریم بانک روسی «پرومسویازبانک» که برای بخش دفاعی روسیه حیاتی است، تحریم کرد. ترانسمورفلوت، مالک روسی کشتی نیز در همین راستا در تاریخ هشتم ماه مه تحریم شد.

گفته می‌شود که کشتی حامل ۱۱۵ هزار تن نفت ایران بود و از تاریخ اول ماه مه با پرچم ایران حرکت می‌کرد.