تابستان داغ نقل‌وانتقالات در تهران، اصفهان و اهواز

پرسپولیس، استقلال، سپاهان و فولاد بیش از سایر تیم‌ها در تکاپو و تلاش‌اند

نقل‌وانتقالات تابستانی لیگ برتر فوتبال ایران از ۲۳ خرداد آغاز شده است و تا ۹ شهریور ادامه دارد؛ بازاری که به‌رغم بحران‌های اقتصادی باشگاه‌ها، همچنان پرسروصدا است و سرنوشت تیم‌ها در فصل آینده را تعیین می‌کند.

بسیاری از این باشگاه‌هایی که خود به قراردادهای گزاف تن می‌دهند، به حریفان معترض‌اند که چرا در نقل‌وانتقالات ارقام چند ۱۰ میلیاردی پیشنهاد می‌کنند. اجرای قانون سقف قرارداد هم هنوز بلاتکلیف است و مشخص نیست قراردادهایی که ثبت می‌شوند، چگونه بعد از تعیین سقف قرارداد قابل تغییر خواهند بود.

باشگاه‌ها امیدوارند با جذب ملی‌پوشان و دریافت پاداش فیفا بابت بازی آن‌ها در جام جهانی، بخشی از رقم قرارداد آن‌ها را تامین کنند.

در نقل‌وانتقالات تابستان ۱۴۰۱، چهار باشگاه پرسپولیس، استقلال، سپاهان و فولاد بیشترین تحرک را دارند و خود را مدعی قهرمانی جلوه می‌دهند.

پرسپولیس با ستاره‌های سابق

بازیکنان ورودی: دانیال اسماعیلی‌فر، سروش رفیعی، سعید صادقی، علیرضا بیرانوند، گیورکی گولسیانی، محمدمهدی احمدی، مرتضی پورعلی‌ گنجی.

ورودی احتمالی: کاسیانو

بازیکنان خروجی: احسان پهلوان، حامد لک، رامین رضاییان، سعید آقایی، علی شجاعی، محمد شریفی، امیرمحمد خارکش، سید جلال حسینی

خروجی‌های احتمالی: رضا اسدی، شرزود تمیروف، علیرضا ابراهیمی، عیسی آل کثیر، محمد مهدی مهدی خانی، منوچهر صفروف و وحدت هانانوف

 پرسپولیس نقل‌وانتقالات پرسروصدایی داشت اما گفته می‌شود که هنوز فقط نیمی از بازیکنان مدنظر یحیی گل‌محمدی جذب شده‌اند. علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، سروش رفیعی و سعید صادقی، نام‌هایی‌اند که جذبشان، پرسپولیس را در میان باشگاه‌های موفق در نقل‌وانتقالات قرار می‌دهد و حالا فقط تقویت این تیم در خط حمله می‌ماند که کاسیانو، گزینه‌ای است که پرسپولیس برای این منظور در نظر گرفته اما هنوز قراردادش را قطعی نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال این تنها ظاهر ماجرا است؛ چون ستاره‌هایی که پرسپولیس جذب کرده است، ستاره‌های سال‌های گذشته‌اند و معلوم نیست در پرسپولیس هم همان کیفیتی را که سال‌ها پیش داشتند، نشان دهند.

مرتضی پورعلی‌گنجی، بعد از پارگی رباط صلیبی‌اش بازی نکرده تا بدانیم کیفیت او در چه حد است؟ او هم‌زمان با عارف غلامی جراحی کرد. غلامی با چند بازی در لیگ برتر و تیم ملی دوره بازپروری را پشت سر گذاشت اما پورعلی‌گنجی در هیچ مسابقه‌ای آزموده نشد. علیرضا بیرانوند هم در یک سال گذشته در تیم باشگاهی‌ خود بازی نکرده و در تیم ملی هم عملکرد باثباتی نداشته است.

پرسپولیس به دلیل مصدومیت عیسی آل‌کثیر در نیم فصل اول نمی‌خواهد او را در فهرست اصلی تیم قرار دهد و همین موضوع احتمال جدایی او را مطرح می‌کند. خبرهایی هم از جدایی رضا اسدی به گوش می‌رسد اما گویا گل‌محمدی از باشگاه خواسته است که او را حفظ کنند. ضمن اینکه یحیی به جز حنانوف، دو بازیکن تاجیک دیگر را نمی‌خواهد. چون می‌تواند از حنانوف در پست‌های دفاع راست، دفاع وسط و هافبک دفاعی استفاده کند و همین ویژگی، حنانوف را نسبت به تمیروف و صفروف در رتبه بالاتری قرار می‌دهد. با این حال حضور این سه بازیکن در سهمیه زیر ۲۳ سال باعث می‌شود که یحیی تا پیش از جذب بازیکن خارجی، درباره جدایی تاجیک‌ها تصمیم نهایی را نگیرد.

تغییرهای پرشمار در ترکیب استقلال

بازیکنان ورودی: امید حامدی‌فر، رضا میرزایی، سجاد شهباززاده،  محمدحسین زواری، محمدحسین مرادمند

ورودی‌های احتمالی: کاوه رضایی، سیاوش یزدانی، محمد حسینی، علی کریمی، محسن آذرباد، محمد نادری

بازیکنان خروجی: رودی ژستد، محمد دانشگر

خروجی‌های احتمالی: امیرحسین حسین‌زاده، وریا غفوری، یامگا

استقلال که بلافاصله بعد از قهرمانی، با خداحافظی فرهاد مجیدی مواجه شد، برای پیدا کردن جایگزین، زمان قابل‌توجهی را از دست داد تا سرانجام با ساپینتو، سرمربی پرتغالی، قرارداد بست و با نظر این سرمربی جدید خود، به بازار نقل‌وانتقال بازیکن وارد شد.

استقلال با جذب سجاد شهباززاده و کاوه رضایی درصدد تقویب خط حمله‌اش برآمد اما برای حفظ یامگا در چالش سختی گرفتار شد؛ چرا که تمدید قرارداد یامگا به شرط توافق مالی است و او رقم قراردادش را بالا برده است. یامگا از پرسپولیس و سپاهان هم پیشنهادهای وسوسه‌کننده‌ای دارد.

با اینکه استقلال در خط دفاعی، محمد دانشگر را از دست داد، در تلاش است سامان فلاح‌ را به جای او از پیکان بگیرد. پیکانی‌ها شرط گذاشته‌اند که فلاح‌ را با حسین‌زاده معاوضه خواهند کرد اما امیرحسین حسین‌زاده از لیگ بلژیک پیشنهاد دارد و با توجه به بندی در قراردادش که به او امکان فسخ می‌دهد، در آستانه جدایی از استقلال است و حفظ او در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های هواداران از مدیریت باشگاه است.

جدایی وریا به احتمال زیاد هواداران استقلال را برآشفته می‌کند و در صورت جدایی حسین‌زاده، آجرلو هدف انتقادهای جدی‌تری قرار خواهد گرفت.

بزرگ‌ترین ابهام باشگاه استقلال در فصل نقل‌وانتقالات ماجرای وریا غفوری است. باشگاه برای تمدید قرارداد با وریا تماسی نگرفته است و نهادهای غیرورزشی دستور کنار گذاشتن وریا از استقلال را صادر کرده‌اند. جدایی کاپیتان استقلال که همواره به دلیل واکنش‌هایش، چهره‌ای معترض اما محبوب بود، تصمیمی غیرفنی است که شاید به ساپینتو تحمیل شده باشد.

سپاهان با تغییرات کمتر و مربی بزرگ‌تر

بازیکنان ورودی: محمد دانشگر، میلاد زکی‌پور، نیما میرزازاد

ورودی‌ها احتمالی: محمد علی‌نژاد، مهدی شیری، احسان حاج‌صفی

بازیکنان خروجی: دانیال اسماعیلی‌فر، رضا میرزایی، سجاد شهباززاده، سروش رفیعی، گئورگی گولسیانی، میلاد جهانی

خروجی احتمالی: عزت‌اله پورقاز

سپاهان با استخدام سرمربی پرتغالی، رقابت با حریفانش در لیگ برتر را شروع کرد. مورایس با سابقه دستیاری ژوزه مورینیو سپاهانی‌ها را با همان ترکیب پیشین به موفقیت در لیگ پیش رو امیدوار کرد. آن‌ها به چند تغییر کوچک برای تقویت تیم بسنده کرده‌ و موفق هم بوده‌اند. محمد دانشگر و میلاد زکی‌پور دو مهره‌ای‌اند که به نظر می‌رسد بتوانند به سپاهان کمک کنند. به‌خصوص که شنیده می‌شود باشگاه مصمم است احسان حاج‌صفی را هم از لیگ یونان به ایران بیاورد.

در صورتی که فولاد با وریا غفوری به توافق نهایی برسد، انتقال مهدی شیری به سپاهان هم قطعی می‌شود که این هم یکی دیگر از خریدهای خوب سپاهان خواهد بود. حالا فقط می‌ماند تقویت خط حمله سپاهان که با از دست دادن سجاد شهباززاده تا اندازه‌ای ضعیف شده است. سپاهانی‌ها شهریار مغانلو را به عنوان مهاجم در اختیار دارند اما در این پست به تقویت نیاز دارند و بعید نیست که سراغ گزینه‌های خارجی بروند. البته که بعد از جدایی سروش رفیعی، سپاهان به یک بازیکن بازی‌ساز هم نیاز دارد و هنوز گزینه‌ای برای پر کردن جای خالی او معرفی نشده است.

سپاهان که با از دست دادن گولسیانی، شهباززاده و رفیعی تا اندازه‌ای از رقیبان تهرانی‌اش لطمه خورد، در تلاش است تا جدایی این بازیکنان را با جذب مهره‌های خارجی جبران کند.

فولاد خوزستان؛ منطقی و بی‌سروصدا

بازیکنان ورودی: احسان پهلوان، سعید آقایی، علی قربانی، مجید علیاری

ورودی‌ها احتمالی: اشکان دژاگه، پیام نیازمند، وریا غفوری

بازیکنان خروجی: احسان مرادیان، احمدرضا جلالی، ساسان حسینی، لوسیانو پریرا، مهران درخشان مهر

خروجی‌های احتمالی: سیدمهران موسوی، محمدرضا عباسی، مهدی شیری

فولاد خوزستان در نقل و انتقالات عملکردی جنجال نداشت و بازیکنان خوبی را هم برای فصل جدید خرید. گرچه با پیشنهاد استقلال برای جذب جواد نکونام، فولاد با دردسرهایی مواجه شد، منتفی شدن این انتقال بار دیگر این باشگاه اهوازی را به حالت متعادل برگرداند. آن‌ها احسان پهلوان و مجید علیاری را که از بهترین‌های پرسپولیس و مس رفسنجان بودند، جذب کردند و در انتظار توافق نهایی با اشکان دژاگه و پیام نیازمندند.

با توجه به خبرهایی که درباره انتقال احتمالی وریا غفوری به فولاد به گوش می‌رسد، این خرید هم می‌تواند خرید ارزشمند و پرسروصدایی برای فولادی‌ها به حساب بیاید. وریا غفوری با شخصیت ورزشی و اجتماعی تاثیرگذارش، می‌تواند فولاد را بیشتر در کانون توجه قرار دهد.

ترجیح جواد نکونام حفظ چارچوب کلی تیمش برای لیگ آینده بود و مهم‌ترین تغییر نکونام در ترکیب فولاد، شاید جدایی پریرا باشد که بعد از چند سال حضور در فولاد و در شرایطی که سنش هم بالا رفته است، از فهرست این تیم کنار گذاشته شد.

بیشتر از فوتبال