استقلال، سیزدهمین تیم ریکاردو ساپینتو در ده سال

گزینه اصلی مربیگری استقلال طی ۳ سال اخیر ۲ بار سقوط کرده است

موریرنسه آخرین تیم ریکاردو است که به لیگ دسته اول پرتغال سقوط کرده است و حالا او در صورت عقد قرارداد رسمی با استقلال، سرمربی تیم قهرمان لیگ ایران می‌شود- GEOFF CADDICK / AFP

پس از دو هفته سردرگمی باشگاه استقلال در انتخاب سرمربی، ریکاردو ساپینتو‌ جدی‌ترین گزینه برای نیمکت استقلال در فصل جدید است. او بازیکن دهه ۹۰ تیم ملی پرتغال بود که سال‌های طولانی در اسپورتینگ لیسبون بازی کرد.

ریکاردو ساپینتو‌ از ۱۰ سال پیش دوران مربی‌گری‌ خود را آغاز کرد. او پی‌در‌پی تیم عوض کرده است و مهم‌ترین نکته در کارنامه‌اش، کوچ از این تیم به آن تیم است. ریکاردو ساپینتو‌ در اسپورتیگ لیسبون، ستاره سرخ بلگراد، او.اف.آی یونان، آرتیموتوس یونان، بلننزس پرتغال، الفاتح عربستان سعودی، آرتیموتوس یونان، استاندارد لیژ بلژیک، لژیا ورشو، براگا پرتغال، واسکودوگاما برزیل، غازی‌عینتاب ترکیه، و موریرنسه پرتغال مربی‌گری کرده است.

موریرنسه آخرین تیم ریکاردو است که به لیگ دسته اول پرتغال سقوط کرده است و حالا او در صورت عقد قرارداد رسمی با استقلال، سرمربی تیم قهرمان لیگ ایران می‌شود.

سال‌های آغازین مربی‌گری ریکاردو بهترین سال‌های او بود. موفقیت‌های نسبی‌اش در اسپورتینگ لیسبون و ستاره سرخ بلگراد، یا قهرمانی جام حذفی بلژیک با استاندارد لیژ، خبر از یک مربی موفق می‌داد، اما سال‌های بعد و کارهای کوتاه‌مدت در تیم‌های مختلف، موفقیتی برای او در پی نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باشگاه استقلال بعد از جدایی فرهاد مجیدی و قرارداد او با اتحاد کلبا، هرگز درباره اینکه چرا قرارداد سه ساله‌اش با فرهاد مجیدی اعتبار نداشت، توضیح نداد. طی دو هفته اخیر، مدیرعامل باشگاه استقلال به جای اعلام گزینه‌های سرمربی‌گری برای فصل جدید، فهرستی از مذاکرات بی‌نتیجه ساخته است. تیم قهرمان لیگ برتر که رکورددار قهرمانی بدون شکست است، سرمربی و چند بازیکن موثرش را از دست داده است و مدیرعامل باشگاه هر بار وعده می‌دهد که طی روزهای آینده سرمربی جدید را انتخاب می‌کند، اما از سلسله مذاکراتش هنوز سرمربی‌ای برای استقلال به دست نیامده است. ریکاردو تنها گزینه‌ای است که مذاکرات با او به نتایجی رسیده است.

گزینه‌های سردار مصطفی آجرلو، مدیرعامل باشگاه استقلال، شباهتی به هم ندارند. از رضا عنایتی با تجربه دو فصل مربی‌گری در تیم تازه‌تاسیس هوادار تا ژوزه مورایس، دستیار سابق ژوزه مورینیو و سرمربی سابق چونبوک موتورز و الهلال به مذاکره دعوت شدند. بعد از پاسخ منفی جواد نکونام به آجرلو، استقلال نتوانست هدف روشنی در انتخاب سرمربی داشته باشد و اکنون هواداران این باشگاه‌اند که آن را به سمت انتخاب یک سرمربی صاحب کارنامه سوق می‌دهند.

الکس نوری، مربی ایرانی-آلمانی سابق وردربرمن و هرتابرلین، یکی از مهم‌ترین گزینه‌های استقلال طی هفته اخیر بود. اما رقمی که نوری برای همکاری به استقلال پیشنهاد داد، فراتر از تصور این باشگاه بود. در اخبار غیررسمی مطرح است که نوری برای قرارداد با استقلال حدود ۷۰۰ هزار دلار دستمزد سالیانه می‌خواست. استقلال احتمالا به سختی بتواند مربی خارجی با قیمتی پایین‌تر پیدا کند. الکس نوری برای چندمین‌بار به عنوان گزینه تیم‌های ایرانی انتخاب شد. او بعد از جدایی کارلوس کی‌روش از تیم ملی ایران نیز با فدراسیون فوتبال وارد مذاکره شد، اما مذاکرات او و مهدی تاج، رئیس وقت فدراسیون فوتبال، به نتیجه‌ای نرسید.

اگرچه ریکاردو ساپینتو یک دهه سابقه مربی‌گری دارد، اما دو سقوط تیم‌های او از لیگ پرتغال و برزیل در سه فصل اخیر نشان می‌دهد که این مربی در چه موقعیتی قرار دارد. قیمت توافق‌شده بین ریکاردو و باشگاه استقلال هنوز اعلام نشده است، اما او احتمالا با قراردادی ارزان به استقلال می‌آید، چون کارنامه‌اش برای قرارداد حدود ۷۰۰ هزار تا یک میلیون دلار به او کمک نمی‌کند.

در فوتبال ایران البته عقد قراردادهای گزاف و بسیار بیشتر از قیمت جهانی با مربیان و بازیکنان خارجی مرسوم است و شاید ریکاردو نیز چنین فرصتی دست یافته باشد.

ریکاردو مربی پرشور و پرهیاهویی است و شاید خیلی زود به چهره‌ای جذاب نزد هواداران استقلال تبدیل شود، اما آنچه آینده او را تعیین خواهد کرد، نتایج استقلال در فصل تازه است. ریکاردو حتما می‌داند که کار در تیمی که قهرمان بدون شکست فصل گذشته لیگ ایران است، نمی‌تواند آسان باشد و از توقعات مطلع شده است. بسیاری از هواداران استقلال به انتخاب این مربی اعتراض کرده‌اند و کارنامه او را نگران‌کننده می‌دانند.

بیشتر از فوتبال