دادگستری آمریکا یک ایرانی را به دور زدن تحریم‌ها متهم کرد

کامبیز عطارکاشانی ضمن پذیرش این اتهام با پرداخت ۵۰ هزار دلار جریمه موافقت کرده است

کارفرمای کاشانی شاخه‌ای از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد-Stefani Reynolds / AFP

روز سه‌شنبه دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کامبیز عطار کاشانی، شهروند ایرانی آمریکایی به صادرات غیرقانونی کالا، خدمات و تکنولوژی به مشتریان در ایران، شامل دولت محکوم شده است. اقدامی که خلاف قوانین تحریمی ایالات‌متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است.

براساس این بیانیه عطارکاشانی ضمن پذیرش این اتهام با پرداخت ۵۰ هزار دلار جریمه موافقت کرده است. احتمال تعیین مجازاتی تا ۲۰ سال حبس برای کاشانی وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاشانی ۴۴ ساله متهم است که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ از طریق دو شرکت اماراتی تحریم‌های امریکا را دور زده است. این بیانیه می‌گوید که کارفرمای کاشانی شاخه‌ای از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

در سال‌های اخیر ایالات متحده آمریکا چندین ایرانی را به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا و پولشویی به حبس و پرداخت جریمه متهم کرده است.

در شهریورماه ۱۴۰۰، دادگستری آمریکا محمد فقیهی، استادیار سابق دانشگاه میامی و خواهر و همسر او را به پولشویی و نقض تحریم‌ها متهم کرد.

مقامات جمهوری اسلامی همواره به روشنی اعلام کرده‌اند که به کمک روش‌های مختلف، تحریم‌های آمریکا را دور می‌زنند.

از سوی دیگر تهران همواره پیشنهاد مبادله زندانیان را به آمریکا ارایه می‌دهد که به گفته مقامات وزارت خارجه شامل فهرستی از ده‌ها ایرانی است که به جرم نقض تحریم‌ها (که تهران آن را بی‌اساس می‌خواند) در آمریکا زندانی‌اند.

در برخی موارد این افراد در مقابل شهروندان خارجی یا دوتابعیتی زندانی در ایران آزاد می‌شوند.

در حال حاضر همچنان بیش از ۱۰ شهروند خارجی و دوتابعیتی در ایران زندانی‌اند که اغلب آنها با اتهام‌های سنگینی مانند جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی مواجه‌اند.

بیشتر از جهان