کمیسیون مستقل حقوق بشر: طالبان در بلخاب غیرنظامیان را می‌کشند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل خواست به موارد نقض حقوق بشر رسیدگی کند

کمیسیون مستقل حقوق بشر از طرف‌های درگیر جنگ به‌ویژه طالبان می‌خواهد به غیرنظامیان کاری نداشته باشند- عکس: کمیسیون مستقل حقوق بشر

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از کشتار غیرنظامیان در بلخاب ابراز نگرانی کرد و در اعلامیه‌ای نوشت که این کمیسیون به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد طالبان در شهرستان بلخاب استان سرپل، غیرنظامیان را به گلوله بسته‌اند و خانه‌های برخی از ساکنان محلی را آتش زده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌افزاید که بر اساس این اسناد و شواهد، طالبان اسرا را می‌کشند و منزل غیرنظامیان را منفجر می‌کنند؛ به همین دلیل برخی از خانواده‌ها به‌ناچار کوچ کرده‌ و به کوه‌ها گریخته‌اند.

این کمیسیون در ادامه، به بسته شدن راه‌های ورودی به بلخاب به دلیل درگیری‌ها در این منطقه اشاره کرده و از قطع شدن شبکه‌های مخابراتی در این قسمت از افغانستان خبر داده است.

بنا بر این اعلامیه، در جریان این جنگ، طالبان بیش از پیش غیرنظامیان را هدف قرار داده و حقوق بشر را نقض کرده‌اند. این نهاد از نقض حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند و کشتار غیرنظامیان و آوارگی مردم در سرپل، اندراب و پنجشیر را جنایت جنگی می‌داند؛ زیرا بر اساس قوانین جهانی، غیر نظامیان نباید در جریان جنگ‌ها آسیب ببینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اعلامیه از تمامی طرف‌های جنگ به‌ویژه طالبان می‌خواهد که به اصول بشردوستانه احترام بگذارند و قواعد جنگ را رعایت کنند و هشدار داده‌اند که زیر پا گذاشتن این قوانین عواقب جدی حقوقی در پی خواهد داشت.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از تمامی شهروندان و مدافعان حقوق بشر می‌خواهد که برای گرد‌آوری اسناد و شواهد نقض حقوق بشر با این کمیسیون همکاری کنند و در صورت دستیابی به مدارک و شواهد نقض حقوق بشر، آن را با کمیسیون مستقل حقوق بشر به اشتراک بگذارند.

این کمیسیون از سازمان ملل متحد می خواهد که برای توقف کشتار غیرنظامیان و حمایت از حقوق بشر هرچه زودتر عملا اقدام کند. از نهادهای امدادرسان هم می‌خواهد که به ساکنان بلخاب کمک کنند.

هفته گذشته، صدها جنگجوی طالبان برای سرکوب مولوی مهدی بلخابی، فرمانده هزاره‌تبار طالبان، به بلخاب رفته‌اند و با طرفداران مولوی مهدی مجاهد درگیر شده‌اند. آن‌ها اینک مرکز و بخش‌هایی از این شهرستان را تصرف کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آوارگی شماری از خانواده‌ها در بلخاب و قتل‌عام غیرنظامیان است. سازمان عفو بین الملل نیز از کشتار غیرنظامیان در بلخاب ابراز نگرانی کرده است؛ با این حال طالبان مدعی‌اند که ساکنان بلخاب در امن و امان زندگی می‌کنند.

بیشتر از جهان