وزیر صمت هم مخالف طرح آزادسازی واردات خودرو است

رانت ناشی از واردات باعث شده تا گروه‌های مختلفی در داخل حکومت، مخالف آزادسازی واردات خودرو باشند

طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس دهم مطرح شد، اما شورای نگهبان ماده ۴ این طرح را مغایر با اقتصاد مقاومتی و اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانست - عکس از تابناک

در پی ابراز مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان با طرح آزادسازی واردات خودرو، رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گفت حداقل تا پایان سال جاری و تا زمانی که ما به یک توازن در تراز خارجی برسیم، واردات خودرو اشتباه است.

به گزارش تجارت نیوز، رضا فاطمی امین در رابطه با دلایل خود در مخالفت با واردات خودرو گفت که این کار حجم زیادی از منابع ارزی را درگیر می‌کند و به تبع آن قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند و تورم ایجاد می‌‌شود که این به ضرر همه جامعه است.

طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس دهم مطرح شد، اما شورای نگهبان ماده ۴ این طرح را مغایر با اقتصاد مقاومتی و اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانست.

 بر اساس ماده ۴ این طرح که چهار تبصره دارد، هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند در مقابل صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا هیبریدی یا واردات خودرو بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر برحسب گواهی‌های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در باره نظر این شورا در باره طرح واردات خودرو گفت: «ارزیابی اعضای شورای نگهبان نسبت به این مصوبه در یکی دو مورد ابهاماتی داشت. در یک قسمت این مصوبه درباره واردات و نحوه انتقال ارز صحبتی نشده بود و از مجلس خواستیم که این موضوع دقیق‌تر و شفاف‌تر بیان شود.»

این در حالی است که برخی از تحلیلگران بازار خودرو معتقدند که آزاد شدن واردات خودرو می‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو در داخل شود. همچنین این کار می‌تواند با شکستن انحصار خودرو در داخل، باعث رقابت و افزایش کیفیت خودروهای تولیدی شود.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که در صورت اجرایی شدن قانون جدید می‌توان انتظار کاهش قیمت ۲۵ تا ۴۰ درصد در خودروهای خارجی را داشت. همچنین برآورد می‌شود که این موضوع باعث شود که قیمت خودروهای داخلی هم ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یابد.

در همین رابطه، محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفته است: «هر تصمیمی که به کاهش انحصار و ایجاد رقابت کمک کند موجب بهبود قیمت‌ها و افزایش کیفیت خواهد شد و در مقابل، هر موضوعی که موجب انحصار شود، منجر به اُفت کیفیت و افزایش بهای این کالا می‌شود.»

با این حال رانت ناشی از واردات باعث شده تا گروه‌های مختلفی در داخل حکومت، مخالف آزادسازی واردات خودرو باشند.

مافیای خودرو در ایران همانند مافیای پتروشیمی، فولاد و دیگر صنایع بزرگ همگی به‌صورت خانوادگی اداره و اکثر این خانواده ارتباطات نزدیکی با مقامات عالی‌رتبه در حاکمیت دارند. ارتباطاتی که حفاظ امن آن‌ها محسوب شده و معمولاً جز در زمان تسویه‌حساب‌های سیاسی کسی به سراغ آن‌ها نمی‌رود.

بیشتر از اقتصاد