جشنواره «سفر»؛ گسترش حضور سینمای جهان عرب در بریتانیا

در این جشنواره فیلمی متشکل از پنج داستان از پنج کارگردان به بررسی زنانگی مدرن در عربستان سعودی می‌پردازد، فیلمی که به جامعه در حال تغییر عربستان از زاویه دید قهرمان‌های زن نگاه می‌کند

جشنواره سینمایی سفر از یک تا ۱۷ جولای در منچستر، گلاسگو، کاردیف، لیورپول،هال و پلیموثب رگزار می‌شود-The Arab British Centre

با گذشت یک دهه از برگزاری جشنواره فیلم‌ عربی «سفر» در بریتانیا، برنامه‌هایی برای توسعه این جشنواره در نظر گرفته شده است. به گزارش نشنال نیوز، جشنواره فیلم سفر که در سال ۲۰۱۲ تحت نظارت «مرکز عرب بریتانیا» (Arab British Centre) ایجاد شد، تنها جشنواره در بریتانیا است که به تبلیغ سینمای جهان عرب اختصاص دارد.

با توجه به بلوغ این جشنواره پس از گذشت یک دهه، برنامه‌ریزان آن حالا در تدارک گسترش برنامه‌های خود در سراسر بریتانیا و تبدیل آن از رویدادی دوسالانه به جشنواره‌ای سالانه‌اند. این جشنواره پیشنهادهای سینمایی خود را فراتر از لندن به هفت شهر دیگر در انگلستان، اسکاتلند و ولز خواهد برد، همچنین یک طرح آموزشی را با حمایت شهرداری لندن برای فیلمسازان مشتاق عرب مستقر در بریتانیا راه‌اندازی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امانی حسن، مدیر برنامه مرکز عرب بریتانیا و جشنواره سفر، گفت که این گسترش یک پیشرفت طبیعی برای جشنواره‌ای است که نامش معنای «مسافرت و جابه‌جایی» را در خود دارد. او تاکید کرد: «ما بسیار خوشحالیم که سینمای عرب را به مخاطبان جدیدی در بریتانیا عرضه می‌کنیم. همانطور که فیلمسازی مستقل عربی در حال گسترش و رو به پیشرفت است، مفتخریم که موقعیت خود را به‌عنوان خانه سینمای عرب در بریتانیا تثبیت کنیم.»

برنامه امسال فیلم‌های معاصر، تحت عنوان کلی «داستان‌هایی که می‌گوییم» نام‌گذاری شده است که به «ماهیت فیلم‌سازی: قصه‌گویی» برمی‌گردد. به گفته برگزارکنندگان جشنواره سفر، این دوره با در نظر گرفتن طیف گسترده‌ای از بهترین فیلم‌های بلند جدید، فیلم‌های مستند و فیلم کوتاه از جهان عرب، مجموعه‌ای از تجربه‌ در فرم‌های گوناگون را به نمایش می‌گذارد که تلفیقی از فیلمسازی به روش‌های سنتی و جدید است.

در حالی که برخی از فیلم‌ها به بررسی آسیب‌های ناشی از استعمار می‌پردازند، برخی دیگر از طریق نگاهی فراواقع‌گرایانه، بر بررسی مسائل اجتماعی معاصر متمرکزند. از میان ۲۲ فیلم از ۱۳ کشور حاضر در این جشنواره، فیلم مصری «پرها» (Feathers) یکی از تجربه‌های رادیکال و سورئال است که تحسین تماشاگران و منتقدان را به همراه داشته است. این فیلم که در هفته بین‌المللی منتقدان جشنواره فیلم کن نیز حضور داشت و جایزه دریافت کرد، به‌دلیل آنچه برخی آن را تصویر منفی از ملت بزرگ عرب ‌دانستند، با انتقادهایی نیز مواجه شد.

در این جشنواره فیلمی متشکل از پنج داستان از پنج کارگردان به بررسی زنانگی مدرن در عربستان سعودی می‌پردازد، فیلمی که به جامعه در حال تغییر عربستان از زاویه دید قهرمان‌های زن نگاه می‌کند. در کنار نمایش فیلم‌های معاصر، برای بررسی عمیق‌تر گذشته سینمایی جهان عرب، اولین فیلم از فیلمساز مشهوری به نام میشل خلیفی در این جشنواره نمایش داده می‌شود. فیلم «حافظه بارور» که در سال ۱۹۸۰ ساخته شد، اولین فیلم کاملا فلسطینی است که در کرانه باختری فیلمبرداری شده است و به نقش زنان، خانواده و سیاست پس از جنگ شش روزه ۱۹۶۷ می‌پردازد.

جشنواره سینمایی سفر از روز یکم تا ۱۷ جولای برگزار می‌شود و شهرهای منچستر، گلاسگو، کاردیف، لیورپول، هال و پلیموث نیز به جمع نمایش‌دهندگان این فیلم‌ها پیوسته‌اند.

بیشتر از فرهنگ و هنر