نفتالی بنت جمهوری اسلامی ایران را به حملات سایبری بیشتر تهدید کرد

اسرائیل می‌گوید با کمک افراد باهوش که پشت صفحه‌کلید کامپیوترها نشسته‌اند، به ایران ضربه می‌زند

نخست‌وزیر اسرائیل به اقدام‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیلی‌ها با استفاده از نیروهای نیابتی اشاره کرد -Maya Alleruzzo / POOL / AFP

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را به تشدید حملات سایبری تهدید کرد و در سخنانی شدید‌اللحن گفت: «اگر با اسرائیل دربیفتید، بهای آن را می‌پردازید.» 

او که در نمایشگاه «هفته فناوری سایبری» در دانشگاه تل‌آویو سخن می‌گفت، نقش اسرائیل در حملات سایبری اخیر به زیرساخت‌های ایران به طور تلویحی تایید کرد و خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: «شما دیگر نمی‌توانید به طور غیرمستقیم و از طریق نیروهای نیابتی خود به اسرائیل ضربه بزنید و فکر کنید ماجرا تمام شده است.»

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه، به اقدام‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیلی‌ها با استفاده از نیروهای نیابتی اشاره کرد و افزود: «اگر شما قلدری هستید که آدم‌های خود را برای ما می‌فرستید؛ ما هم به شما ضربه می‌زنیم.»

نفتالی بنت در سخنان خود تاکید کرد که این ضربات «مخفیانه و سایبری» خواهند بود.

نخست‌وزیر اسرائیل در بخش دیگری از سخنان خود، به قدرت و توانمندی سایبری کشورش برای مقابله با ایران اشاره کرد و گفت: «همان‌طور که بازدارندگی هسته‌ای وجود دارد، بازدارندگی سایبری نیز وجود خواهد داشت. ما برای ضربه زدن به ایران راه دوری نمی‌رویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نفتالی بنت در سخنان اخیر خود، صراحتا به مقام‌های حکومت ایران هشدار داد که از درافتادن با اسرائیل پرهیز کنند؛ زیرا این کشور دیگر نیازی ندارد برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران، لشکری را به مناطق جنگی خطرناک بفرستد. به گفته او، حالا دیگر حملات را افرادی «باهوش» انجام می‌دهند که پشت صفحه‌کلیدها نشسته‌اند و دستاورد حملات آنان از اعزام لشکر فیزیکی کمتر نیست.

نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانی که اورشلیم پست گزارش آن را منتشر کرد، گفت که بزرگ‌ترین جنگ آینده سایبری خواهد بود.

حمله سایبری به زیرساخت‌ها به خصوص در یک سال اخیر، به چالشی جدی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است؛ آخرین آن‌ها حملات سایبری به دو شرکت‌ فولاد‌سازی در روز دوشنبه، ۶ تیر، بودند که به تعطیلی خط تولید فولاد خوزستان منجر شد. پس از این اتفاق، شرکت فولاد مبارکه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف حمله‌ سایبری قرار گرفته است.

پیش از آن، در ۱۲ خرداد و در آستانه سالگرد مرگ روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، پنج هزار دوربین نظارتی شهری و ۱۵۰ سایت وابسته به شهرداری تهران از دسترس خارج شدند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، پس از این حادثه گفت که این حملات را موساد و سازمان مجاهدین خلق سازماندهی کرده‌ بودند. 

بامداد شنبه، ۱۴ خردادماه، نیز فعالیت فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران و روند ورود مسافران چندساعتی مختل شد. در همان زمان، برخی شهروندان و رسانه‌ها احتمال هک شدن سامانه بررسی گذرنامه در این فرودگاه را مطرح کردند.

پیش‌تر در روز دوشنبه، ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰، هم در رسانه‌های اجتماعی فارسی‌زبان ویدیو‌هایی که نشان‌دهنده حمله سایبری به تعدادی از سایت‌های وابسته به وزارت ارشاد جمهوری اسلامی بود، منتشر شد.

حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در آبان‌ ۱۴۰۰ نیز یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌ یک‌ سال اخیر بود که در پی آن، سامانه کارت هوشمند سوخت در جمهوری اسلامی ایران از کار افتاد و پمپ‌بنزین‌ها در سراسر ایران غیرفعال شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران معمولا پس از هر حمله سایبری، ابتدا ادعای «اختلال در سیستم‌ها» را مطرح می‌کنند و سپس، از نقش داشتن اسرائیل در این حملات سخن می‌گویند. با این حال همچنان مدعی‌اند که اقدام‌ متقابل هم کرده‌اند.