ساخت مواد غیرقابل تولید روی زمین در فضا

اتمسفر متراکم، دما و گرانش زمین، آن را به مکان بسیار نامناسبی برای تولید تبدیل کرده است

در فضا هیچ نوع آلودگی از هوا وجود ندارد، هیچ اکسیژنی وجود ندارد که پخش شود و اکسید ایجاد کند - nasa

نمونه اولیه کارخانه فضایی که قادر است موادی را تولید کند که ساخت آن‌ها بر روی زمین ممکن نیست، اواخر تابستان امسال از بریتانیا به فضا پرتاب خواهد شد.

اسپیس فورج (Space Forge)، یک شرکت نوپای ولزی، نیمه رساناهای کارآمدتر و آلیاژهای قدرتمندتر و سبک‌تر خواهد ساخت. این مواد، که ظاهرا می‌توانند طی دهه آینده مورد استفاده گسترده قرار گیرند، پس از پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی کورن‌وال در ماه سپتامبر تولید خواهند شد.

این در شرایطی است که فناوری ماهواره‌ای طی زمان ارزان‌تر شده است. اندرو بیکن، یکی از بنیانگذاران اسپیس فورج، به اسکای نیوز گفت: «هزینه پرتاب [ماهواره] به‌شدت کاهش یافته است. هزینه آن به‌طور معمول برای هر کیلوگرم ۲۰ هزار دلار (۱۶۵۰۰ پوند) بود. این روزها می‌توانید این کار را با هزار دلار (۸۳۰ پوند) انجام دهید.»

«موادی وجود دارند که ارزش آن‌ها بسیار بیشتر است. آلیاژهای بر پایه نیکل که در توربین‌های هواپیما استفاده می‌شوند ممکن است ۱۰۰ هزار دلار در هر کیلوگرم قیمت داشته باشند. از این رو عوامل اقتصادی (تولید در فضا) به راه افتاد چرا که هزینه پرتاب بسیار پایین آمده است.»

در حالی که سایر شرکت‌ها مقادیر کمی از مواد را در فضا ساخته و به زمین آورده‌اند، این نخستین شرکتی خواهد بود که این محصولات را در مقیاس تجاری تولید می کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسپیس فورج برای پرتاب فورج‌استار (ForgeStar) خود با ویرجین اوربیت (Virgin Orbit) همکاری خواهد کرد تا برای تولید مواد از ریزگرانش استفاده کند. ویرجین اوربیت برای اولین پرتاب از سکوی فورج‌استار از یک موشک لانچِروان (LauncherOne) استفاده خواهد کرد.

جاش وسترن، موسس این شرکت، در گفت‌وگو با ولز آنلاین گفت: «ما همواره می‌گوییم که زمین، جای بسیار بدی برای تولید کالا است. اتمسفر چگال و متراکم آن، دمای یکنواخت و البته گرانش که به ما وزن می‌دهد به معنای آن است که ما مدام با محیط طبیعی خود کشمکش داریم. در فضا چنین مشکلی وجود ندارد.»

بیکن افزود: «فرض کنید یک آلیاژ آلومینیوم می‌سازید. در زمین اگر فلزات را با هم ترکیب کنید به دو لایه با سرب سنگین در پایین و آلومینیوم در بالا تقسیم می‌شود. اما شما در ریزگرانش چنین مشکلی را ندارید و می‌توانید آن‌ها را به‌طور کامل با هم مخلوط کنید.

«همچنین [در فضا] هیچ نوع آلودگی از هوا وجود ندارد - هیچ اکسیژنی وجود ندارد که پخش شود و یک جور اکسید ایجاد کند. این شرایط منحصربه‌فرد، فضا را نسبت به اینجا روی زمین به مکان بسیار بهتری برای تولید اشیاء و کالاها تبدیل می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از علوم