کیهان: با مذاکره در قطر، شائبه دور زدن مسکو و پکن پیش می‌آید

روزنامه کیهان مدعی شد که مذاکره در قطر نوعی تله‌گذاری برای ایران است

روزنامه اصولگرای کیهان روز دوشنبه، ششم تیر، به سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا، به تهران به منظور گفت‌وگو درباره احیای برجام و همچنین تغییر محل مذاکرات هسته‌ای از وین به قطر، واکنشی تند نشان داد.

این روزنامه در یک «گزارش خبری تحلیلی» با تیتر «مذاکره در قطر تله است، نباید به آمریکا جایزه بدهید»، نوشت: «پاسخ تحریم، ترور، دزدی دریایی و قطعنامه ضدایرانی مذاکره نیست. غربی‌ها منتظرند که ایران در قبال تله‌گذاری دیپلماتیک آمریکا و اروپا (آمدن بورل به تهران) به آن‌ها جایزه دهد و با ذوق و خوشحالی به استقبال ادامه مذاکره (عقب‌نشینی از مواضع و شروط اصلی) برود.»

در ادامه این مطلب، به منافع روسیه و چین هم اشاره و تاکید شد: «موضوع اصلی در مذاکرات هسته‌ای محل مذاکرات نیست؛ چه آنکه اگر آمریکا می‌خواست تحریم‌ها را لغو کند، در وین هم می‌توانست این کار را بکند. بنابراین تعیین مکانی دیگر برای مذاکرات ممکن است این شائبه را ایجاد کند که چین و روسیه مزاحم مذاکرات بودند و قرار است با مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در قطر، چین و روسیه دور زده شوند!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشاره کیهان به این اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، است که روز شنبه، چهارم تیرماه، در نشست خبری با رسانه‌های خارجی در هتل اسپیناس تهران، با اعلام خبر ازسرگیری مذاکرات ایران و آمریکا، گفت: «ایالات متحده و ایران به‌صورت غیرمستقیم و از طریق من و تیمم به‌عنوان هماهنگ‌کننده، گفت‌وگو خواهند کرد. مذاکرات بین ایالات متحده، ایران و اتحادیه اروپا در وین انجام نخواهد شد؛ زیرا مذاکرات در فرمت ۱+۴ نخواهد بود.»

پس از آن وب‌سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، قطر را به عنوان میزبان بعدی مذاکرات احیای برجام معرفی کرد.

کیهان سفر جوزپ بورل به تهران را «تقسیم‌ کار آمریکا و اروپا» در موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و ۴+۱ دانست و آن را «فاز دیگری از فشار و تهدید برای چانه‌زنی و تله‌گذاری برای ایران» نامید.

 این روزنامه افزود: «اروپا و آمریکا در موضوع مذاکرات هسته‌ای هیچ‌گاه حسن نیت و اراده جدی از خود نشان ندادند و همواره در تلاش بوده‌اند با سیاست‌هایی نخ‌نما مانند «چماق و هویج» و «پلیس خوب، پلیس بد»، جمهوری اسلامی ایران را در مذاکرات هسته‌ای به‌زانو دربیاورند.»

واکنش این روزنامه اصولگرا و حمایت آشکار آن از روسیه و چین تازگی ندارد. کیهان در تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۰ نیز با اعلام طرفداری از فعالیت‌‌های این دو کشور نوشته بود: «مدعیان اصلاحات طی سال‌های گذشته نه تنها به اروپا اعتماد کردند بلکه به آمریکا هم خوش‌بین بودند. همین اعتماد و خوش‌بینی غیرمعقول هشت سال مدیریت کشور را معطل برجام کرد. آن‌ها حالا می‌گویند چین و روسیه هم مثل اروپا غیرقابل اعتمادند. نکته اصلی آن است که طرفی که زیر برجام زد، آمریکا بود و طرف‌هایی هم که حامی و هوادار آمریکا بودند، کشورهای آلمان، انگلستان و فرانسه بودند.»

حالا تازه‌ترین حمایت کیهان از روسیه در شرایطی است که در روزهای گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، هم در گفت‌و‌گویی با روزنامه وچرنی لیست کرواسی، در پاسخ به پرسشی درباره سنگ‌اندازی مسکو در مذاکرات هسته‌ای، تاکید کرد که روسیه مانع توافق نیست.

 او گفت: «درخواست روسیه این بود که اگر ایران قرار است توافق را در مرحله نهایی خود تایید کند و اگر قرار است همه طرف‌ها به برجام بازگردند، پس باید به گونه‌ای عمل شود که روسیه هم به عنوان طرفی که برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام اقدام‌های سازنده‌ای انجام داد، نفع خود را ببرد.»

این گفته‌ها با انتقادهای گسترده طیف‌های سیاسی مواجه شد؛ به طوری که محمد مهاجری، فعال اصولگرا، در توییتی نوشت: «آقای امیرعبداللهیان حافظ منافع کجا است؟ ایران یا روسیه؟ یعنی دیپلماسی ‎دولت رئیسی اینقدر ذلیل؟»