آمریکا و سه کشور اروپایی درباره صادرات نفت ایران رایزنی می‌کنند

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد، رایزنی درباره مساله هسته‌ا‌ی و صادرات نفت ایران در حاشیه اجلاس گروه ۷ انجام می‌شود

سران گروه ۷ در آلمان-Ludovic MARIN / POOL / AFP

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد، رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا روز سه‌شنبه در حاشیه اجلاس گروه ۷ (G7) درباره مساله هسته‌ای و صادرات نفت ایران رایزنی می‌کنند. لغو تحریم‌های نفتی از جمله خواسته‌های مقامات جمهوری اسلامی ایران برای توافق هسته‌ای با غرب است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این گفت‌و‌گو‌ها که در حاشیه اجلاس گروه ۷ در آلمان انجام می‌شود، اهداف هسته‌ای ایران را نیز شامل می‌شود.

یک مقام فرانسوی بدون اشاره به جزییات بیشتر گفت: مساله نفت و تمایل به توقف اشاعه هسته‌ای از موضوعات مورد بحث است. او که نامش فاش نشده است، گفت: «روز سه‌شنبه در این زمینه نشستی خواهیم داشت.»

ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین ذخایر نفتی را در اختیار دارد، اما به دلیل تحریم‌ها توانایی فروش نفت به طور گسترده را از دست داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند که همچنان تحریم‌ها دور زده می‌شوند و به ویژه در دولت جو بایدن، سخت‌گیری کمتری روی صادرات نفتی ایران انجام می‌شود. آمار گمرک چین حاکی از افزایش واردات نفت از ایران به‌رغم ادامه تحریم‌های نفتی است.

گزارش خبرگزاری فرانسه درباره نشست آمریکا و سه کشور اروپایی درباره صادرات نفت ایران در حاشیه اجلاس گروه ۷ درحالی منتشر می‌شود که ایران و اروپا از آمادگی برای دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای خبر داده‌اند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این مذاکرات در قطر برگزار می‌شود.

لغو همه تحریم‌ها، شامل تحریم‌های نفتی از جمله پیش‌شرط‌های تهران برای بازگشت به تعهدات در برجام است.

مذاکرات احیای برجام که برای یک سال در دولت بایدن ادامه داشت، در نیمه اسفندماه، پس از حمله روسیه به اوکراین متوقف شد. در آن زمان هم مسکو خواستار تضمین منافع خود در هرگونه توافق با تهران شد و هم جمهوری اسلامی ایران بر حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی تاکید بیشتری داشت.

با گذشت سه ماه، به نظر می‌رسد پافشاری تهران بر خارج شدن سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا کمتری شده و اکنون برای نخستین‌بار موضوع ازسرگیری صادرات نفتی ایران به طور رسمی به میان آمده است.

تا پیش از این دولت بایدن تاکید داشت که تعهدات باید به طور متقابل انجام شود و تا زمانی که تهران جدیت و قاطعیت برای بازگشت به برجام از خود نشان ندهد، تحریم‌های نفتی لغو نمی‌شوند.