چه شکلی از رابطه جنسی برای زنان پرخطر است؟

تصور غلط رایج این است که عفونت مجرای تناسلی تنها از طریق ورود آلت تناسلی به واژن رخ می‌دهد، اما انگشتان نیز می‌توانند به ‌راحتی باکتری‌ها را منتقل کنند

معمولا توصیه می‌شود که بلافاصله بعد از رابطه جنسی دوش بگیرید تا باکتری‌های موجود در آن ناحیه از بین بروند- Canva

آزمودن روش‌های فیزیکی متفاوت در رابطه جنسی می‌تواند در کنار بالاترین احساس شعف و شادی، برای برخی از افراد، مخصوصا زنان، مایه دردسر و بیماری نیز باشد.

درباره مشکلات جدی و مزمن ناشی از رابطه جنسی، مانند «اچ‌آی‌وی» و زگیل تناسلی بارها هشدار داده شده است، اما خطر عفونت‌های ادراری زنان اغلب نادیده گرفته می‌شود.

عفونت‌های دستگاه ادراری (UTI) می‌تواند برای هر فردی در هر سن یا جنسیتی رخ دهد، اما زنان در هنگام رابطه جنسی در برابر این عفونت‌ها بسیار آسیب‌پذیرند و به ویژه اگر در حالت فیزیکی خاصی قرار گیرند، ممکن است احتمال ابتلا افزایش یابد.

باکتری‌هایی که در ناحیه تناسلی زندگی می‌کنند، ممکن است در میانه رابطه جنسی به مجرای ادرار- که دهانه کوچکی در نزدیکی واژن دارد‌- وارد شوند.

این باکتری‌ها به مثانه می‌روند و باعث عفونت می‌شوند که به بروز عوارضی از قبیل درد هنگام ادرار و احساس دائمی «نیاز به رفتن به دستشویی» می‌انجامد.

نکاتی هست که زنان می‌توانند برای جلوگیری از ایجاد عفونت ادراری بعد از رابطه جنسی، رعایت کنند.

معمولا توصیه می‌شود که بلافاصله بعد از رابطه جنسی دوش بگیرید تا باکتری‌های موجود در آن ناحیه از بین بروند. اما کارشناسان می‌گویند که بسیاری از زنان نمی‌دانند که وضعیت موردعلاقه آن‌ها در رابطه جنسی، نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

روبی رر، متخصص رابطه جنسی، به نشریه بریتانیایی سان می‌گوید: «قاعده کلی این است که وضعیت‌هایی با اصطکاک بیشتر بین بدن‌ها، با افزایش احتمال بروز عفونت ادراری در ارتباط است.

شستن دست‌ها فراموش نشود

 یک رابطه جنسی شورانگیز به‌ محض در آغوش گرفتن شریک جنسی خود، بسیار رویایی به نظر می‌رسد، اما به یاد داشته باشید که در داستان‌های عاشقانه‌ای که در سینما می‌بینیم، اشاره‌ای به اینکه شخصیت زن داستان برای حل مشکل عفونت مجرای ادراری به پزشک مراجعه کرد، نمی‌شود.

پس بهتر است همیشه چند نکته اساسی بهداشتی را رعایت کنید و اگر امکان دوش گرفتن ندارید، لااقل شستن دست‌ها را جدی بگیرید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که عمل نوازش آلت جنسی می‌تواند فوق‌العاده لذت‌بخش باشد، اما همین حرکت است که می‌تواند باکتری‌ها را راحت‌تر پخش کند. دکتر روبی می‌گوید: «یک تصور غلط رایج این است که عفونت مجرای تناسلی تنها از طریق ورود آلت تناسلی به واژن رخ می‌دهد، اما انگشتان نیز می‌توانند به ‌راحتی باکتری‌ها را منتقل کنند؛ فکر کنید که روزانه چند میکروب با دستانتان در تماس است.»

بدترین انواع رابطه جنسی برای ابتلا به عفونت ادراری

حالتی که زن به پشت خوابیده باشد و شریک جنسی او رویش باشد، از معمول‌ترین حالت‌های رابطه جنسی است که مجرای ادرار زن و آلت تناسلی مرد را در نزدیک‌ترین حالت ممکن به هم قرار می‌دهد. این باعث می‌شود که باکتری‌ها به مجرای ادرار راه یابند، به سمت مثانه یا کلیه‌ها حرکت کنند، و در نتیجه، خطر عفونت را همراه داشته باشند.

برای کاهش خطر سعی کنید پاها را روی شانه‌های شریک جنسی‌تان قرار دهید تا به کاهش احتمال ابتلا کمک کنید.

وقتی که زن روی مرد می‌نشیند، نیز مجرای ادراری زن به آلت تناسلی مرد بسیار نزدیک می‌شود.

رابطه جنسی مقعدی

هر چیزی که در داخل و اطراف مقعد بوده است، باید قبل از اینکه به فرج و واژن راه یابد، کاملا شسته شود. این امر فقط مختص به آلت جنسی نیست و شامل انگشت یا اسباب‌بازی‌های جنسی هم می‌شود.

برای محدود کردن انتقال باکتری، در میانه رابطه جنسی از کاندوم جدید استفاده کنید. شست‌وشوی دست‌ها و تمیز کردن زیر ناخن‌ها هم بسیار مهم است، زیرا نواحی اطراف مقعد نسبت به خراش بسیار حساس است.

بهترین نوع رابطه جنسی برای جلوگیری از عفونت ادراری

با توجه به محل مجرای ادرار، یکی از بهترین حالت‌های رابطه جنسی این است که زن روی چهار دست‌وپا باشد و مرد در پشت سر او. در این حالت، هم آلت‌های تناسلی و هم احتمال اصطکاک، از مجرای ادرار دورتر می‌شوند.

عوارض عفونت دستگاه ادراری چیست؟ 

- نیاز به دفع ادرار به تعداد دفعات بیشتر، و فوری‌تر و اضطراری‌تر از حد معمول

- احساس سوزش یا ناراحتی هنگام ادرار کردن

- درد در ناحیه شکم همراه با احساس بیماری و خستگی

- بیدار شدن برای ادرار کردن در شب

- تغییر بو و رنگ ادرار 

- تحریک یا ترشح واژن

- خستگی

موارد دیگری که کارشناسان بهداشت جنسی توصیه می‌کنند،  تعویض مرتب ملحفه و روبالشی، شستن لباس‌های زیر جدا از سایر لباس‌ها و عوض کردن مرتب آن، و اجتناب از نمناک نگه‌ داشتن آن است. مخصوصا در فصل تابستان به دلیل تعریق زیاد ضرری ندارد که خانم‌ها لباس‌زیر اضافه همراه خود داشته باشند.

بیشتر از زندگی